– Zanim rozpoczniemy poszukiwania biura, spróbujmy rzetelnie określić podstawowe kryteria wyboru dla swojej firmy. Najważniejsze z nich to: budżet, lokalizacja oraz realne zapotrzebowanie na powierzchnię – wylicza Mikołaj Kowalski-Barysznikow z działu powierzchni biurowych firmy doradczej Cushman & Wakefield (C&W). – Jeśli chcemy biura taniego, powinniśmy szukać go raczej z dala od centrum miasta. Jeżeli jednak centralna lokalizacja jest dla nas ważna, skoncentrujmy się na starszych budynkach klasy B lub odrestaurowanych kamienicach, które coraz częściej oferują relatywnie tanie biura o stosunkowo wysokim standardzie.
Ekspert C&W zwraca uwagę, że ważna jest efektywność wynajmowanej powierzchni, co jest domeną nowoczesnych biurowców. Dlatego to w nich należy spodziewać się największych oszczędności w kontekście całkowitej powierzchni najmu. W przypadku niewielkiego lokalu, przy podobnej liczbie stanowisk pracy, biuro w kamienicy może być nawet o kilkanaście procent większe niż w nowym biurowcu.
Andrzej Brochocki, wspólnik zarządzający w Kancelarii Brochocki, mówi, że najtańsze biura to lokale w budynkach mieszkalnych wynajmowane na cele biurowe. – Jeżeli komuś zależy na budynku stricte biurowym i jak najtańszej ofercie, powinien poszukać propozycji podnajmów. Na przykład jeżeli jakaś firma wynajęła zbyt dużą powierzchnię w biurowcu, to może być zainteresowana obniżeniem kosztów przez podnajęcie części powierzchni. Wówczas można uzyskać relatywnie wysoki standard w atrakcyjnej cenie, a okres najmu jest krótszy niż w przypadku najmu bezpośredniego – dodaje Brochocki.
Miłosz Michalski, starszy negocjator w dziale powierzchni biurowych w firmie doradczej CBRE, radzi, aby – wybierając oferty – zwrócić uwagę na stan techniczny budynku oraz lokalizację, która w dużej mierze wpływa na cenę najmu. – Warto również zapytać o rekomendacje firm, które są już najemcami biurowca – dodaje Michalski.
Czy wybrać biuro w kamienicy czy w biurowcu? – Jeżeli zależy nam na unikalnym charakterze biura i poczuciu niezależności, powinniśmy rozważyć kameralną kamienicę. Takie rozwiązanie to jednak większe ryzyko związane z utrzymaniem czystości i ogólnego stanu powierzchni wspólnych, takich jak patio, korytarze, brama wejściowa, a także bezpieczeństwem obiektu – zwraca uwagę Mikołaj Kowalski-Barysznikow. W przypadku nowoczesnego biurowca ryzyko to jest minimalne, bo normą jest profesjonalny zarządca, a bezpieczeństwo zapewni ochrona i elektroniczna kontrola dostępu.