Nowy Zachodni już za rok?

Ruszyła budowa dworca kolejowego Warszawa Zachodnia. To wspólne przedsięwzięcie firmy deweloperskiej HB Reavis i PKP SA.

Publikacja: 10.12.2014 14:04

Nowy dworzec Warszawa Zachodnia

Nowy dworzec Warszawa Zachodnia

Foto: Materiały Inwestora

Dworzec powstanie bezpośrednio przy Alejach Jerozolimskich. W jego sąsiedztwie znajdzie się kompleks biurowy West Station.

- Warszawski Dworzec Zachodni będzie nowym obiektem. Dotychczasowy budynek dworca, zlokalizowany od strony ulicy Tunelowej, pozostanie niezmieniony i nadal będzie pełnił swoją funkcję. Nowy gmach zlokalizowany zostanie bezpośrednio od strony Al. Jerozolimskich, co ułatwi dostęp do obiektu mieszkańcom Ochoty, Włochów czy Mokotowa. Takie rozwiązanie pozwoli również na rozładowanie ruchu, który dotychczas skupiał się wyłącznie przy istniejącym budynku dworcowym oraz w okolicy kas biletowych w tunelu przy peronach - podają PKP.

Nowy i stary razem

Inwestor zapewnia, że nowy dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Każde ze znajdujących się tam okienek kasowych będzie miało obniżony blat, dostosowany do obsługi osób na wózkach inwalidzkich. Na dworcu znajdą się także ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, dostosowane toalety i wyznaczone miejsca parkingowe przed dworcem. W budynku pojawią się też windy i schody ruchome.

- Kwestie dostosowania przyszłego dworca do potrzeb osób o ograniczonych zdolnościach ruchowych zostały zweryfikowane w audycie dokumentacji projektowej przeprowadzonym przez Stowarzyszenie „Integracja" - zapewniają PKP.

Na dworcu znajdą się wszystkie funkcje potrzebne do obsługi pasażerskiej. W holu pojawi się 6 stanowisk kasowych, w których będzie można kupić bilety kolejowe i komunikacji miejskiej. Na dworcu i w tunelu wydzielona zostanie również powierzchnia pod biletomaty i bankomaty.

Pasażerowie oczekujący na pociąg w holu dworca będą mieli do dyspozycji miejsca siedzące. Będą mogli również skorzystać ze skrytek bagażowych, które zostaną umiejscowione w holu obiektu. Podróżni będą mogli skorzystać też z oferty handlowo-usługowej dworca.

- Dzięki inwestycji podróżni i mieszkańcy Warszawy zyskują dodatkowy dworzec, który zwiększy powierzchnię pasażerską na Warszawie Zachodniej - mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. - Nowy dworzec będzie gotowy już za rok. Ten nowoczesny obiekt będzie stanowił pierwszy z elementów powstającego węzła przesiadkowego w tej części Warszawy dodaje.

Rowerem na stację i do biura

Ważnym elementem inwestycji jest również rewitalizacja otoczenia, w tym przedłużenie istniejącej ścieżki rowerowej, tak aby połączyła nowy gmach dworca kolejowego Warszawa Zachodnia z centrum Warszawy, a także przebudowa skrzyżowania Al. Jerozolimskich oraz ul. ppłk. Mieczysława Sokołowskiego „Grzymały".

Do tej pory HB Reavis wyremontował już fragment przejścia podziemnego przy dworcu Warszawa Zachodnia. Dotychczasowe prace remontowe objęły przebudowę konstrukcji żelbetowej, wymianę posadzek, realizację rampy, a w przyszłości w ich ramach wykonane zostaną również okładziny ścienne i sufity oraz nastąpi wymiana oświetlenia i znajdującej się w tunelu informacji wizualnej.

Zgodnie z planem budowa nowego dworca zakończy się w IV kwartale przyszłego roku. Wraz z budową Dworca Zachodniego rozpoczną się prace nad kompleksem biurowym West Station. W ramach inwestycji powstaną dwa trzynastokondygnacyjne budynki o całkowitej powierzchni najmu 67 tys. mkw.

- Doskonała lokalizacja kompleksu West Station, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego Warszawa Zachodnia, nieopodal dworca autobusowego i licznych przystanków, zagwarantuje przyszłym najemcom doskonałe połączenie komunikacyjne nie tylko ze wszystkimi dzielnicami Warszawy, ale również innymi miastami Polski - twierdzi Stanislav Frnka, prezes zarządu HB Reavis Poland.

Pierwszy etap kompleksu będzie gotowy w IV kwartale 2016 r., a drugi w I półroczu 2018 r. W gronie pierwszych najemców obiektu znajdą się m.in. spółki należące do grupy PKP, tzn. PKP SA, PKP Informatyka oraz PKP Intercity.

Co obiecuje deweloper?

- Przeszklone fasady budynków zapewnią dostęp światła dziennego, gwarantując doskonałe doświetlenie powierzchni biurowej, a tym samym wyższy komfort pracy i mniejsze zużycie energii elektrycznej. Standard techniczny kompleksu wzbogacą także systemy komputerowego zarządzania budynkiem (BMS) oraz klimatyzacji i wentylacji z centralną funkcją nawilżania powietrza i możliwością indywidualnego regulowania temperatury - obiecuje HB Reavis Poland.

Kompleks będzie objęty całodobową ochroną oraz systemem monitoringu i kontrolą dostępu. Na terenie obiektu znajdzie się też stacja doładowania samochodów elektrycznych.

Parter obu budynków przeznaczony zostanie na lokale usługowo-handlowe. Ponadto, do dyspozycji najemców i gości oddany zostanie trzypoziomowy garaż podziemny, w ramach którego wydzielono 130 ogólnodostępnych miejsc parkingowych, z których będą mogli skorzystać zarówno podróżujący z dworca kolejowego Warszawa Zachodnia, jak i pozostali mieszkańcy Warszawy.

- Obiekt został zaprojektowany zgodnie z wytycznymi wyznaczonymi przez nowy standard energetyczny budynków, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. Wszystkie budynki wchodzące w skład inwestycji będą spełniały najwyższe wymagania efektywności energetycznej i będą zasilane wyłącznie energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych - zapewnia inwestor. HB Reavis planuje uzyskać dla inwestycji certyfikat BREEAM na poziomie Excellent.

Autorem koncepcji architektonicznej zarówno dworca, jak i kompleksu biurowego, jest firma FS&P ARCUS sp. z o.o.

Dworzec powstanie bezpośrednio przy Alejach Jerozolimskich. W jego sąsiedztwie znajdzie się kompleks biurowy West Station.

- Warszawski Dworzec Zachodni będzie nowym obiektem. Dotychczasowy budynek dworca, zlokalizowany od strony ulicy Tunelowej, pozostanie niezmieniony i nadal będzie pełnił swoją funkcję. Nowy gmach zlokalizowany zostanie bezpośrednio od strony Al. Jerozolimskich, co ułatwi dostęp do obiektu mieszkańcom Ochoty, Włochów czy Mokotowa. Takie rozwiązanie pozwoli również na rozładowanie ruchu, który dotychczas skupiał się wyłącznie przy istniejącym budynku dworcowym oraz w okolicy kas biletowych w tunelu przy peronach - podają PKP.

Pozostało 88% artykułu
Nieruchomości
Więcej handlu w Vendo Park Skarżysko-Kamienna. Inwestor zapowiada kolejne obiekty
Nieruchomości
Nova Marina Gdynia. Ghelamco razem z Polskim Związkiem Żeglarskim
Nieruchomości
Program „Na start” – hit czy kit?
Nieruchomości
Budowanie osiedli może być droższe
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Kto poczeka na dopłaty do kredytu