W pierwszej połowie 2015 r. rynek centrów handlowych w Polsce powiększył się o 183 tys. mkw., które deweloperzy dostarczyli w siedmiu nowych obiektach i dziewięciu rozbudowywanych – wyliczają analitycy firmy DTZ. Z analiz wynika, że w sumie mamy dziś w kraju 12,95 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.
Deweloperzy są wyraźnie zainteresowani powrotem z mniejszych miast do aglomeracji, gdzie ma powstać 60 proc. nowej powierzchni.
– Aglomeracja Warszawy to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący ponad 1,11 mln mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych. Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej dysponują najwyższą roczną siłą nabywczą w kraju, która przewyższa średnią krajową o 68 proc. – przypomina Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w firmie JLL. – Pomimo tego stołeczny rynek jest jednym z najmniej nasyconych powierzchnią w centrach handlowych w kraju – przypada tu 437 mkw. na 1000 mieszkańców, co plasuje Warszawę za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem – dodaje. Oznacza to, że w Warszawie jest zapotrzebowanie na kolejne projekty handlowe.
Z danych JLL wynika, że najniższe nasycenie powierzchnią w centrach handlowych w aglomeracji warszawskiej jest w Rembertowie, Wawrze, Wesołej, Wilanowie, na Bielanach, Żoliborzu czy Białołęce. Deweloperzy skuszeni siłą nabywczą, rosnącą liczbą mieszkańców oraz niskim wskaźnikiem pustostanów prowadzą tam wiele nowych projektów. Na koniec pierwszego półrocza ok. 108 tys. mkw. handlowej powierzchni najmu było w budowie.
Największe przedsięwzięcie w aglomeracji to Fabryka Wołomin, a w samej Warszawie – rozbudowa centrum Wola Park. Ponadto GTC uzyskało pozwolenie na budowę Galerii Północnej (64 tys. mkw.). Rozpoczęły się też prace na terenie historycznego domu towarowego Cedet.