Reklama

Rodzina kontra mieszkania

Ogrom środków przeznaczonych dla rodzin, można sobie uświadomić, przeliczając budżet programu „Rodzina 500 plus” na koszt budowy mieszkań. Zamiast wsparcia dla najbogatszych można wybudować tysiące „M”.

Aktualizacja: 13.04.2016 14:42 Publikacja: 13.04.2016 14:32

Rodzina kontra mieszkania

Foto: 123RF

Komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl:

- W 2016 r. prorodzinna inicjatywa rządu ma kosztować 17,2 mld złotych. Ta kwota pokryłaby koszt budowy 100  tys. nowych mieszkań czynszowych (komunalnych i socjalnych). Rząd wprawdzie obiecuje, że zostanie uruchomiony program wsparcia budownictwa mieszkaniowego („Mieszkanie plus"). Niestety, inne wyborcze obietnice i obciążenia budżetu związane z nową formą pomocy dla rodzin, utrudniają znaczące zwiększenie nakładów na mieszkaniówkę.

Zwolennicy programu „Rodzina 500 plus" argumentują, że Polska cechuje się niezbyt wysokim poziomem wydatków na politykę prorodzinną. Najnowsze dostępne dane OECD potwierdzają tę opinię. W 2011 r. wydatki na polską politykę prorodzinną stanowiły 3,10 proc. wszystkich wydatków budżetowych. Średni wynik dla 24 porównywanych państw Europy to 5,33 proc. W 2011 r. znacznie więcej środków na politykę prorodzinną wydawali między innymi Słowacy (5,30% wydatków budżetowych), Estończycy (6,10 proc.) i Węgrzy (6,70 proc.).

Dotowana własność

Statystyki OECD wskazują, że Polska jeszcze bardziej odstawała od europejskiej średniej pod względem wydatków budżetu centralnego na budownictwo mieszkaniowe. W 2011 r. stanowiły one zaledwie 0,10 proc. wszystkich wydatków budżetowych, podczas gdy średnia dla 24 analizowanych państw Europy była prawie osiem razy wyższa.

Reklama
Reklama

Spore znaczenie miała też struktura wydatków mieszkaniowych w Polsce. Przez ostatnie lata, większość z nich została spożytkowana na dotacje do mieszkań własnościowych (programy: Rodzina na swoim i Mieszkanie dla młodych).

Budowa lokali socjalnych i komunalnych pochłonęła niewielkie środki, pomimo zapotrzebowania na tanie czynszówki. W tym kontekście warto przypomnieć, że ogólnokrajowy deficyt mieszkań socjalnych i komunalnych wynosi przynajmniej 120  - 150 tys. jednostek, a niektóre rodziny przez kilka lat czekają na przydział potrzebnych lokali.

Premia dla zamożnych

Program „Rodzina 500 plus" niestety ma taki sam słaby punkt, jak Rodzina na swoim i Mieszkanie dla młodych. Te dwie mieszkaniowe inicjatywy, mimo swoich socjalnych założeń, premiują wiele stosunkowo zamożnych osób. W przypadku programu „500+", spore wątpliwości wzbudza brak kryteriów dochodowych dotyczących większych gospodarstw domowych (przynajmniej z dwójką dzieci).

Gdyby w 2016 r. rząd zdecydował się na przesunięcie środków z dopłat dla 10 proc. najzamożniejszych rodzin, to zaoszczędzone fundusze pozwoliłyby na budowę 9000 nowych mieszkań komunalnych i socjalnych. Przy partycypacji samorządów wynoszącej 20 proc. kosztów inwestycji, analogiczny wynik wzrósłby do 11tys. lokali.

Ten ostrożny szacunek uwzględnia średnią powierzchnię „M" wynoszącą 50 mkw. i koszt budowy 1 mkw. na poziomie podawanym przez GUS (3925 zł) - podsumowuje Andrzej Prajsnar.

Nieruchomości
Ceny mieszkań nie rosną, ale część klientów wciąż odkłada zakupy
Nieruchomości
Na rynku mieszkań bez upałów
Nieruchomości
Ile mieszkań zbudowały Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe?
Nieruchomości
Parcela pod dom kosztuje czasem fortunę
Nieruchomości
Betony Baumit w nowoczesnym budownictwie: trwałość i wszechstronność
Reklama
Reklama