Dzięki badaniom przestrzeni kosmicznej prowadzonym przez NASA z pomocą teleskopu kosmicznego Jamesa Webba naukowcy mogą obserwować procesy zachodzące w wieku niemowlęcym wszechświata. Być może zaczynamy rozumieć początek jego ewolucji.

Rosja i Chiny planują budowę elektrowni atomowej na Księżycu. Ma umożliwić osadnictwo

Rosja i Chiny rozważają umieszczenie elektrowni jądrowej na Księżycu w latach 2033–2035 - powiedział we wtorek Jurij Borysow, szef rosyjskiej agencji kosmicznej Roskosmos.

O odkryciu piszą astronomowie na łamach magazynu "Nature Astronomy".

Wykorzystując dane zebrane przez Stratosferyczne Obserwatorium Astronomii Podczerwonej (SOFIA), które ostatni lot odbyło w 2022 roku, naukowcy odkryli, po raz pierwszy, cząsteczki wody na powierzchni asteroidy — informuje serwis phys.org.

Dzięki monitorowaniu szerokokątnemu nieba naukowcy odkryli, że supermasywne czarne dziury mogą niespodziewanie wyrzucać z siebie ogromne ilości energii i materii. Najbardziej zaskakujące jest, że te wyrzuty pojawiają się wiele miesięcy po wchłonięciu materii gwiezdnej, kiedy czarna dziura wydaje się być „uśpiona”.

Ponad 878 dni przebywał w przestrzeni kosmicznej rosyjski kosmonauta Oleg Kononenko.

Gigantyczna asteroida minie niebawem Ziemię. Może mieć 271 metrów średnicy

2 lutego Ziemię minąć ma asteroida, która – zdaniem badaczy – ma około 271 metrów średnicy. Eksperci zaznaczają, że należy ona do grupy potencjalnie niebezpiecznych, ale jednocześnie uspokajają – odległość przelotu wyniesie bowiem 2,8 mln kilometrów.

Per aspera ad astra!

Po okresie odkrywania wszystkich zakamarków naszej planety (bieguny, szczyty najwyższych gór, głębie oceanów) ludzie postanowili sięgnąć dalej. Chcieli wyrwać się z Ziemi, żeby sięgnąć Kosmosu! Pierwsze kroki w tym zakresie realizowano, wysyłając sondy bezzałogowe.

NASA zmienia plany: Powrót Amerykanów na Księżyc opóźni się

NASA ma opóźnić kolejne misje związane z programem Artemis, którego celem jest ponowne lądowanie astronautów z USA na Księżycu.

Kosmos. Rosja i Stany Zjednoczone porozumiały się w sprawie ISS

NASA i Roskosmos zgodziły się na wspólne kontynuowanie misji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) co najmniej do 2025 roku.

Olbrzymia gwiazda jaśniejsza od Słońca w grudniu zniknie z nieba

Betelgeza, gwiazda tysiące razy jaśniejsza od Słońca i około 700 razy większa, zniknie. Zasłoni ją asteroida 319 Leona.

„Ten drugi”, czyli zapomniani zdobywcy Kosmosu

Dzisiaj loty w Kosmos nikogo nie ekscytują. Swoje satelity wysyłają nawet prywatne firmy, a astronautów lokują na orbicie liczne kraje – oczywiście te, które na to stać… Zaczęła się już także turystka kosmiczna! Kiedyś jednak było inaczej.

Astronomowie odkryli planety, które "poruszają się jak wielka kosmiczna orkiestra"

Astronomowie odkryli układ planetarny, w którym sześć planet krąży wokół swojej gwiazdy w sposób synchroniczny jak "wielka kosmiczna orkiestra" - informuje AP.

Astronomowie odkryli galaktyki, z których światło dotarło do Ziemi po 13 mld lat

Międzynarodowy zespół badaczy odkrył jedne z najstarszych galaktyk jakie dotychczas udało się zaobserwować. O swoim odkryciu piszą na łamach "Astrophysical Journal Letters".

Na początku listopada obok Ziemi przelecą dwie duże asteroidy. Czy stanowią zagrożenie?

W ciągu kilku najbliższych dni stosunkowo blisko Ziemi przelecieć ma kilka asteroid. Największa z nich ma średnicę ok. 1900 metrów - wynika z danych NASA.

Do Ziemi dotarł rekordowy szybki błysk radiowy sprzed 8 miliardów lat

Astronomowie wykryli błysk radiowy, który dotarł na Ziemię z odległej galaktyki. To jeden z najmocniejszych i najbardziej odległych sygnałów znanych jako FRB, jakie do tej pory zaobserwowano.

Astronomowie są już pewni: czarne dziury się poruszają. "Ten potwór wiruje"

Astronomowie zdobyli pierwszy bezpośredni dowód na to, że czarne dziury wirują - czytamy na łamach "The Guardian". To poszerza naszą wiedzę o najbardziej zagadkowych obiektach we Wszechświecie.

Co kryje asteroida Bennu, która może uderzyć w Ziemię? Zasobnik z próbkami wylądował

Zasobnik z próbkami pobranymi z asteroidy Bennu przez NASA w ramach misji OSIRIS-REx wylądował na poligonie w Utah w Stanach Zjednoczonych.