Reklama
Rozwiń

Tunel pod Bałtykiem

Krystalizuje się koncepcja tunelu, który połączy stolice Finlandii i Estonii: Helsinki z Tallinem.

Aktualizacja: 08.02.2018 13:45 Publikacja: 08.02.2018 13:39

Tunel pod Bałtykiem

Foto: AdobeStock

Obecnie najwygodniejszym sposobem podróżowania pomiędzy tymi miastami jest przeprawa promowa. Ale wszystko wskazuje na to, że  w przyszłości promy zyskają konkurencję w postaci tunelu kolejowego.   Prawdopodobny koszt budowy to około 20 miliardów euro. W opublikowanym studium wykonalności tego przedsięwzięcia,  otwarcie tunelu dla ruchu możliwe jest w 2040 roku.

 Nowy pod Zatoką Fińską miałby   długość 103 kilometrów. Pozwoliłby na skrócenie podróży z 90 minut (tyle na pokonanie trasy Helsinki -Tallinn potrzebuje szybki prom) do 30 minut. Początek prac nad budową tunelu mógłby się zbiec z końcem prac nad kluczową w Europie inwestycją infrastrukturalną Rail Baltica - linią kolejowa łącząca Warszawę i Tallinn, biegnąca przez Kowno i Rygę, zakończenie jej budowy zaplanowano  na rok  2026.  
 Zdaniem ekspertów, tunel nie spowoduje kryzysu w branży promowej w tym regionie. Według szacunków, ruch pomiędzy Helsinkami a Tallinnem nadal będzie rósł dynamicznie - z 9 milionów obecnie do 14 milionów w 2050 roku. W przypadku uruchomienia tunelu, liczba osób, które rocznie przemieszczałyby się pomiędzy stolicami, wzrosłaby do 23 milionów, z czego 10 milionów pasażerów nadal obsługiwałyby promy.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Nauka
Przełomowe odkrycie naukowców. Zmienia nasz obraz neandertalczyków
Nauka
Magma rozrywa kontynent afrykański? Przełomowe badania naukowców
Nauka
Alkohol, nikotyna, narkotyki wyzwaniem dla zdrowia publicznego. Między wolnością a reglamentacją
Nauka
Naukowcy testują nowy sposób walki z superbakteriami. Skład tabletek może zaskoczyć
Materiał Partnera
Wielkie nieobecne. Kobiety we władzach spółek