Aktualizacja: 08.02.2018 13:45 Publikacja: 08.02.2018 13:39
Foto: AdobeStock
Obecnie najwygodniejszym sposobem podróżowania pomiędzy tymi miastami jest przeprawa promowa. Ale wszystko wskazuje na to, że w przyszłości promy zyskają konkurencję w postaci tunelu kolejowego. Prawdopodobny koszt budowy to około 20 miliardów euro. W opublikowanym studium wykonalności tego przedsięwzięcia, otwarcie tunelu dla ruchu możliwe jest w 2040 roku.
Nowy pod Zatoką Fińską miałby długość 103 kilometrów. Pozwoliłby na skrócenie podróży z 90 minut (tyle na pokonanie trasy Helsinki -Tallinn potrzebuje szybki prom) do 30 minut. Początek prac nad budową tunelu mógłby się zbiec z końcem prac nad kluczową w Europie inwestycją infrastrukturalną Rail Baltica - linią kolejowa łącząca Warszawę i Tallinn, biegnąca przez Kowno i Rygę, zakończenie jej budowy zaplanowano na rok 2026.
Zdaniem ekspertów, tunel nie spowoduje kryzysu w branży promowej w tym regionie. Według szacunków, ruch pomiędzy Helsinkami a Tallinnem nadal będzie rósł dynamicznie - z 9 milionów obecnie do 14 milionów w 2050 roku. W przypadku uruchomienia tunelu, liczba osób, które rocznie przemieszczałyby się pomiędzy stolicami, wzrosłaby do 23 milionów, z czego 10 milionów pasażerów nadal obsługiwałyby promy.
Naukowcy od wielu lat zastanawiali się, z czego wynika charakterystyczny rudy kolor sierści kotów i dlaczego zaz...
Badania opinii publicznej pozwalają poznać nastroje społeczne. Jednak kluczem do analizy i zrozumienia przekonań...
Jak sprawić, by budżet obywatelski był istotnie obywatelski? Warszawscy informatycy znaleźli na to sposób. Oprac...
Najnowsze badanie lodowców zachodniej Antarktydy ujawniło ciekawe zjawisko. Odkryto, że szybko płynący lodowiec...
Wieloletnie badania szpaków wspaniałych w Afryce udowodniły, że ptaki te tworzą długotrwałe więzi społeczne bard...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas