Zdjęcia na opakowaniach papierosów

Na opakowaniach papierosów sprzedawanych za oceanem pojawią się obrazki przedstawiające skutki nałogu

Aktualizacja: 12.11.2010 07:41 Publikacja: 11.11.2010 18:28

Projekt paczki, jaką będzie można kupić w 2012 roku

Projekt paczki, jaką będzie można kupić w 2012 roku

Foto: Associated Press

Mężczyzna z rurką tracheotomiczną w tchawicy, chory umierający na raka, widok cmentarza czy zniszczonych zębów – to tylko kilka przykładów zdjęć, jakie od jesieni 2012 roku będą musiały zdobić wszystkie pudełka amerykańskich papierosów.

Mają zajmować aż połowę ich powierzchni – zarówno z przodu, jak i z tyłu opakowania.

Odstraszające etykiety powinny też stanowić 20 proc. powierzchni reklam wyrobów tytoniowych. Obok nich znajdą się ostrzegawcze napisy, tj. "Palenie może cię zabić" czy "Papierosy powodują raka".

– Niektóre z nich są dość drastyczne – przyznaje Margaret Hamburg z amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków (FDA). – Ale taka jest potrzeba. Palenie papierosów stanowi bardzo poważny problem zdrowotny. Rocznie zabija prawie pół miliona mieszkańców naszego kraju.

Agencja chce z nim walczyć za pomocą nowego planu prewencyjnego. Wprowadzenie etykiet jest jednym z jego elementów. W środę FDA upubliczniła 36 propozycji obrazków, jakie mogłyby się znaleźć na wyrobach tytoniowych. W wyniku przeglądu literatury naukowej, publicznej dyskusji i badania przeprowadzonego wśród 18 tys. osób ma zostać wybranych dziewięć z nich, które zostaną wykorzystane. – Ich rolę można porównać z publicznym billboardem – uważa David Hammond, badacz zachowań zdrowotnych z kanadyjskiego Uniwersytetu w Waterloo, który współpracował przy projektowaniu etykiet. – Ludzie stojący w kolejce do kasy sklepowej będą mogli dowiedzieć się czegoś na temat raka płuc, a nie tylko przeczytać nazwę handlową papierosów.

Zdaniem Hammonda trudno jest stwierdzić, jak wielu Amerykanów rzuci nałóg z powodu ich oglądania. Ale nie brakuje dowodów, że to działa.

Podobne rozwiązanie zastosowano wcześniej w Australii, Brazylii, Wielkiej Brytanii czy Kanadzie. W tym ostatnim kraju stało się to w roku 2000. Od tamtego czasu odsetek palaczy spadł z 26 do 20 proc. Czy w USA, gdzie pali 46 mln osób, będzie podobnie? – Większy efekt mogłoby odnieść podwyższenie podatku, a co idzie za tym ceny papierosów – mówi agencji AP 20-letnia Gina Gatano, która pracuje w kafejce w centrum Cincinnati.

Fachowcy są jednak dobrej myśli. – Graficzne etykiety mają wyjątkową skuteczność – uważa Stanton Glantz z Uniwersytetu Kalifornijskiego. – Gdyby tak nie było, przemysł tytoniowy nie walczyłby z wprowadzeniem tego rozwiązania.

Mężczyzna z rurką tracheotomiczną w tchawicy, chory umierający na raka, widok cmentarza czy zniszczonych zębów – to tylko kilka przykładów zdjęć, jakie od jesieni 2012 roku będą musiały zdobić wszystkie pudełka amerykańskich papierosów.

Mają zajmować aż połowę ich powierzchni – zarówno z przodu, jak i z tyłu opakowania.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Nauka
Przełomowe odkrycie naukowców dotyczące szpaków. Podważa wcześniejsze twierdzenia
Materiał Promocyjny
Budujemy cyfrową tarczę bezpieczeństwa surowcowego
Materiał Partnera
Fajans w dyplomacji. Jak ceramika z Włocławka zaistniała w polityce kulturalnej PRL?
Nauka
Picasso w świecie biznesu. Dlaczego powstają korporacyjne kolekcje sztuki
Nauka
Naukowcy potwierdzili 67-letnią hipotezę. „Niemożliwe” odkrycie
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem