Odpowiednie do tego algorytmy ułożyli specjaliści z Uniwersytetu Binghamton i ośrodka badawczego Xerox Palo Alto Research Center (PARC). Naukowcy przeanalizowali 500 milionów tweetów. Dzięki temu algorytmy nie tylko potrafią zobrazować codzienne działania ludzi, ale także prognozować ich zachowania. Technologia jest w stanie przewidzieć, jakie plany ma autor tweeta z kilkugodzinnym wyprzedzeniem. Prognozy takie sprawdzają się nawet w 90 proc.

Do analizy wykorzystywane są podstawowe informacje, które dostarczają sami użytkownicy m.in. godzina i miejsce, z którego osoba wysyła tweeta. Z Twittera na świecie korzysta 271 milionów użytkowników. W Polsce ich liczba sukcesywnie rośnie i pod koniec 2013 roku wynosiła prawie 2,8 mln. Przewidywanie przyszłości na podstawie Twittera już niedługo może znaleźć powszechne zastosowanie.

Informacje pochodzące z mediów społecznościowych można uzupełnić o dane pochodzące m.in. z odbiorników GPS. Podobnie jak w przypadku tweetów, punkty lokalizacyjne gromadzone są w duże zbiory danych, a algorytmy są w stanie je analizować. Wyniki tych analiz mogą być wykorzystywane m.in. przez systemy wspomagające pracę kierowców ADAS (Advanced Driver Assistance System). Na podstawie informacji o lokalizacji samochodów pozwolą przewidywać ich trasę i ostrzegać przed niebezpieczeństwami np. załamaniami pogody.

- Firma Xerox stosuje te algorytmy m.in. w narzędziach usprawniających ruch uliczny, podnoszących bezpieczeństwo na drodze. Dzięki nim użytkownik tych narzędzi może otrzymywać aktualne informacje dotyczące korków wraz z podpowiedzią jak ich uniknąć — tłumaczy Maciej Nuckowski, Dyrektor Działu Usług Xerox Polska.

—oprac. kru