Reklama
Rozwiń
Reklama

Eksperci: mammografię róbmy rzadziej i później

Zaskakujący zwrot w wytycznych jednej z najpoważniejszych organizacji onkologów. American Cancer Society sugeruje rzadsze badania piersi kobiet.

Aktualizacja: 23.10.2015 13:44 Publikacja: 23.10.2015 12:44

Przydatność mammografii w diagnostyce raka sutka młodszych kobiet jest podważana.

Przydatność mammografii w diagnostyce raka sutka młodszych kobiet jest podważana.

Foto: Wikipedia

W nowych wytycznych opublikowanych we wtorek American Cancer Society przekonuje, że kobiety nie obciążone żadnym dodatkowym ryzykiem zachorowania na nowotwory piersi powinny rozpoczynać badania mammograficzne w wieku 45 lat. Prześwietlenia — sugerują Amerykanie — powinno się wykonywać raz na dwa lata do 54 roku życia. Oczywiście pod warunkiem, że kobieta pozostaje zdrowa.

To zasadnicze odejście od dotychczasowych wytycznych organizacji. Dotąd specjaliści sugerowali wykonywanie mammografii u wszystkich kobiet co roku poczynając od 40. roku życia. Ponadto amerykańscy onkolodzy wycofali się z rekomendacji badania ręcznego piersi (w poszukiwaniu guzków) u pań, u których nigdy nie wykryto zmian chorobowych.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Materiał Partnera
Chcieliby dwójkę. Dlaczego więc Polacy coraz rzadziej decydują się na dzieci?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Materiał Partnera
Krewny z Ameryki. Jak filmy opowiadają niezwyczajną historię polskich emigrantów
Materiał Partnera
Czy można wykryć, że pracę napisała AI? Nauczyciele akademiccy vs. ChatGPT
Materiał Partnera
Zegar biologiczny. Co naprawdę decyduje o naszej produktywności?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nauka
Jak urozmaicić spacery i biegi? Eksperci mają niecodzienny pomysł. „Zaczynać powoli”
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama