Podczas ekspedycji na Madagaskarze naukowcy odkryli parę najmniejszych gadów świata - ale znaleźli jedynie parę.

Naukowcy z Centrum Historii Naturalnej w Hamburgu z przykrością przyznają, że więcej przedstawicieli tego gatunku nie udało się znaleźć, "mimo wielkich wysiłków".

Ciało samca gatunku Brookesia nana ma zaledwie 22 mm - łącznie z ogonem. Samica jest "znacznie większa" - mierzy aż 29 mm.

To oznacza, że zgodnie z rejestrem Bawarskiego Zbioru Zoologicznego w Monachium jest to najmniejszy z dotąd poznanych 11500 gatunków gadów.

Kameleony znalezione zostały na obszarze zdegradowanych lasów deszczowych. Obszar ten niedawno został objęty ochroną, więc jest nadzieja, że gatunek przetrwa.

Naukowcy zaobserwowali, że nano-kameleon poluje na roztocza w leśnym poszyciu, a przed nocnymi drapieżnikami ukrywa się w źdźbłach traw.

Doktor Mark Scherz, jeden z badaczy, którzy odkryli zwierzątko, nazwał przypadek maleńkiego kameleona "spektakularnym przypadkiem skrajnej miniaturyzacji" i uważa, że warto zbadać przyczyny tak niewielkich rozmiarów. Zauważył, że miniaturyzacja zwierząt następuje na ogół w wyniku systematycznego zmniejszania się ich naturalnych obszarów bytowania, ale las, w którym znaleziono Brookesia nana, jest nadal dobrze połączony z innymi terenami leśnymi. Jest więc jakiś inny powód, który pozwala lub powoduje taką miniaturyzację.

W raporcie dotyczącym odkrycia naukowcy zalecili, aby kameleon znalazł się na Czerwonej Liście Zagrożonych Gatunków, prowadzonej przez Międzynarodową Unię Ochrony Gatunków (IUCN).

Autopromocja