Naukowcy odkryli najmniejszego gada na świecie

Niemiecko-madagaskański zespół naukowców odkrył na Madagaskarze najprawdopodobniej najmniejszego gada na świecie. Samiec Brookesia nana, czyli nano-kameleon, ma ciało o długości zaledwie 13,5 mm.

Aktualizacja: 05.02.2021 14:18 Publikacja: 05.02.2021 13:37

Naukowcy odkryli najmniejszego gada na świecie

Foto: YouTube

Podczas ekspedycji na Madagaskarze naukowcy odkryli parę najmniejszych gadów świata - ale znaleźli jedynie parę.

Naukowcy z Centrum Historii Naturalnej w Hamburgu z przykrością przyznają, że więcej przedstawicieli tego gatunku nie udało się znaleźć, "mimo wielkich wysiłków".

Ciało samca gatunku Brookesia nana ma zaledwie 22 mm - łącznie z ogonem. Samica jest "znacznie większa" - mierzy aż 29 mm.

To oznacza, że zgodnie z rejestrem Bawarskiego Zbioru Zoologicznego w Monachium jest to najmniejszy z dotąd poznanych 11500 gatunków gadów.

Kameleony znalezione zostały na obszarze zdegradowanych lasów deszczowych. Obszar ten niedawno został objęty ochroną, więc jest nadzieja, że gatunek przetrwa.

Naukowcy zaobserwowali, że nano-kameleon poluje na roztocza w leśnym poszyciu, a przed nocnymi drapieżnikami ukrywa się w źdźbłach traw.

Doktor Mark Scherz, jeden z badaczy, którzy odkryli zwierzątko, nazwał przypadek maleńkiego kameleona "spektakularnym przypadkiem skrajnej miniaturyzacji" i uważa, że warto zbadać przyczyny tak niewielkich rozmiarów. Zauważył, że miniaturyzacja zwierząt następuje na ogół w wyniku systematycznego zmniejszania się ich naturalnych obszarów bytowania, ale las, w którym znaleziono Brookesia nana, jest nadal dobrze połączony z innymi terenami leśnymi. Jest więc jakiś inny powód, który pozwala lub powoduje taką miniaturyzację.

W raporcie dotyczącym odkrycia naukowcy zalecili, aby kameleon znalazł się na Czerwonej Liście Zagrożonych Gatunków, prowadzonej przez Międzynarodową Unię Ochrony Gatunków (IUCN).

Deszcz podczas burzy może uratować życie. Mokra skóra zmniejsza skutki pioruna