Reklama

Bryła lodu wielkości Manhattanu oderwała się na Grenlandii

Masywna bryła lodu o szerokości ośmiu kilometrów i głębokości 800 metrów oderwała się od lodowca Helheim na Grenlandii.

Aktualizacja: 20.09.2018 12:57 Publikacja: 20.09.2018 12:37

Bryła lodu wielkości Manhattanu oderwała się na Grenlandii

Foto: YouTube

Oderwana bryła lodu stworzyła liczne góry lodowe na Morzu Grenlandzkim.

Reklama
Reklama

Nagranie ze stopniowego odrywania się bryły lodu zarejestrował fotograf agencji Reutera Lucas Jackson.

Tworzenie się gór lodowych powstaje w wyniku ocieplenia oceanów i nasilania się zmian klimatycznych. Podnoszący się poziom wód stanowi zagrożenie dla nisko położonych miast i wysp na całym świecie.

David Holland, oceanograf z Uniwersytetu w Nowym Jorku, powiedział, że oderwany kawałek lodowca był wielkości dolnego Manhattanu.

Reklama
Reklama

- Prowadzi to w tym momencie do podnoszenia się poziomu morza. Nagromadzenie się wielu takich wydarzeń doprowadzi do znaczącego podniesienia poziomu wód. Może to nastąpić jeszcze tym stuleciu - dodał naukowiec, który od 12 lat bada lodowce Grenlandii.

Według NASA, topniejący lód na Grenlandii dodaje obecnie 0,8 milimetra wody do globalnego poziomu oceanów rocznie, więcej niż jakikolwiek inny region świata. To wystarczająco dużo wody, aby wypełnić 115 milionów olimpijskich basenów pływackich.

Materiał Partnera
Czy można wykryć, że pracę napisała AI? Nauczyciele akademiccy vs. ChatGPT
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Materiał Partnera
Zegar biologiczny. Co naprawdę decyduje o naszej produktywności?
Nauka
Jak urozmaicić spacery i biegi? Eksperci mają niecodzienny pomysł. „Zaczynać powoli”
Materiał Partnera
Język natury. Źródła jako świadkowie zmian klimatu i działalności człowieka
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Materiał Partnera
Od nikotyny po alzheimera. Nowy model receptorów może zmienić badania nad mózgiem
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama