Reklama

Bing kontra Google

Czy Bing Microsoftu ma szansę zastąpić Google? Microsoft ma sporo do odrobienia – ostatnie dane mówią, że z opracowanej przez producenta Windows wyszukiwarki Bing korzysta nieco ponad 9 proc. użytkowników sieci, podczas gdy z najpopularniejszej Google – ponad 70 proc.

Aktualizacja: 15.11.2009 13:07 Publikacja: 15.11.2009 00:02

Bing kontra Google

Foto: bing.com

Ale Microsoft sięgnął po nową broń – zamiast oferować tylko wyświetlanie linków, daje również gotowe odpowiedzi na proste pytania.

Tych odpowiedzi ma dostarczać inna wyszukiwarka – Wolfram Alpha. To dzieło brytyjskiego fizyka Stephena Wolframa, który sam woli o nim mówić jako o bazie wiedzy, a nie zwykłej wyszukiwarce. Wolfram Alpha działa bowiem nieco inaczej niż na przykład Google. Zamiast listy wyników (które mogą, ale nie muszą zawierać interesujące nas materiały i w które trzeba samemu klikać), brytyjska wyszukiwarka sama ułoży dla nas odpowiedzi. Wolfram Alpha może m.in. dać nam odpowiedź na pytanie o wysokość Mount Everestu, stolicę Polski, prognozę pogody czy... kaloryczność potraw. A ponieważ najpopularniejszym dotąd dziełem Wolframa jest pakiet obliczeniowy Mathematica, jego wyszukiwarka daje sobie też radę z najbardziej skomplikowanymi przeliczeniami.

Wykorzystywanie danych z Wolfram Alpha przez wyszukiwarkę Bing zapowiadane było już w połowie tego roku. Teraz wiadomo, że współpraca polegać będzie m.in. na udzielaniu informacji zdrowotnych i medycznych, dotyczących diety – i oczywiście matematyki. Początkowo będzie obejmować tylko użytkowników w Stanach Zjednoczonych.

Do czego taka postać wyszukiwarki internetowej może być przydatna? Oto jak tłumaczą to Tracey Yao i Pedro Silva na oficjalnym blogu Microsoft Bing: „Jeżeli możemy poprawnie odgadnąć intencje użytkownika, będziemy w stanie zaoferować odpowiedzi znacznie lepsze niż niekończąca się lista linków. Mamy sezon grypy i chcemy mieć mocny układ odpornościowy. Co ma więcej witamin – pomarańcze czy kiwi? Albo przygotowujemy się do sezonu narciarskiego. Więcej potrzebnego białka jest w kurczaku czy w steku?”.

Dodatkową zaletą wykorzystania informacji z Wolfram Alpha w Bing jest to, że odpowiedzi są przygotowywane tylko na podstawie sprawdzonych i wiarygodnych źródeł informacji. Dane są zaś przygotowywane przez zespół liczący ok. 100 osób. Microsoft w Bing oferuje również inne usługi bezpośredniego wynajdywania informacji – m.in. o przesyłkach kurierskich, biletach lotniczych, sporcie, giełdzie, słownikowe i encyklopedyczne. Czy to wystarczy, aby skusić użytkowników do porzucenia Google i skorzystania z mniej znanego konkurenta? I czy określenie „wybingować” ma kiedykolwiek szansę zastąpić „wyguglać”?

Reklama
Reklama

[ramka][link=http://www.bing.com/community/blogs/search/archive/2009/11/11/how-many-calories-in-a-burger-what-s-2-2-2-2-2-bing-and-wolfram-alpha-have-the-answers.aspx]Informacja na blogu Binga [/link][/ramka]

Ale Microsoft sięgnął po nową broń – zamiast oferować tylko wyświetlanie linków, daje również gotowe odpowiedzi na proste pytania.

Tych odpowiedzi ma dostarczać inna wyszukiwarka – Wolfram Alpha. To dzieło brytyjskiego fizyka Stephena Wolframa, który sam woli o nim mówić jako o bazie wiedzy, a nie zwykłej wyszukiwarce. Wolfram Alpha działa bowiem nieco inaczej niż na przykład Google. Zamiast listy wyników (które mogą, ale nie muszą zawierać interesujące nas materiały i w które trzeba samemu klikać), brytyjska wyszukiwarka sama ułoży dla nas odpowiedzi. Wolfram Alpha może m.in. dać nam odpowiedź na pytanie o wysokość Mount Everestu, stolicę Polski, prognozę pogody czy... kaloryczność potraw. A ponieważ najpopularniejszym dotąd dziełem Wolframa jest pakiet obliczeniowy Mathematica, jego wyszukiwarka daje sobie też radę z najbardziej skomplikowanymi przeliczeniami.

Reklama
Materiał Partnera
Krewny z Ameryki. Jak filmy opowiadają niezwyczajną historię polskich emigrantów
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Materiał Partnera
Czy można wykryć, że pracę napisała AI? Nauczyciele akademiccy vs. ChatGPT
Materiał Partnera
Zegar biologiczny. Co naprawdę decyduje o naszej produktywności?
Nauka
Jak urozmaicić spacery i biegi? Eksperci mają niecodzienny pomysł. „Zaczynać powoli”
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Materiał Partnera
Język natury. Źródła jako świadkowie zmian klimatu i działalności człowieka
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama