Ocean, regaty i ekologia

Żeglarstwo na najwyższym poziomie to także ważny poligon technologiczny i pole badań naukowych.

Aktualizacja: 12.02.2013 07:49 Publikacja: 11.02.2013 23:12

Jacht Acciona 100% Ecopowered jest w całości zasilany energią wiatru, słońca i wody

Jacht Acciona 100% Ecopowered jest w całości zasilany energią wiatru, słońca i wody

Foto: AFP

Jeden z jachtów uczestniczących w regatach Vendee Globe opłynął świat, używając wyłącznie energii odnawialnej do zasilania wszystkich pokładowych urządzeń, drugi miał na pokładzie laboratorium naukowe czynne non stop.

Wyścig rozgrywany jest co cztery lata, bez zawijania do portów, bez pomocy z zewnątrz. Z 20 jachtów, które wystartowały 20 listopada z francuskiego portu Les Sables d'Olonne, dopłynęło 9, dwa są w drodze, pozostałe wycofały się.

Skiper jachtu „Acciona 100% Ecopowered", Hiszpan Javier Sanso, nie dotarł do portu Les Sables d'Olonne (jacht wywrócił się), ale zdołał zamknąć pętlę dookoła globu. W ten sposób stał się pierwszym człowiekiem, który w regatach wokółziemskich prowadził jacht niewyposażony w silnik spalinowy.

W roku 2008 IMOCA (International Monohull Open Class Association) zezwoliła na stosowanie silników elektrycznych, zasilanych akumulatorami, na jachtach długości 18 m, biorących udział w regatach oceanicznych. Silnik taki nie służy do napędzania jachtu, ale wyłącznie do dostarczania prądu niezbędnego do zasilania urządzeń pokładowych, takich jak hydrauliczny system zmiany ustawienia kilu, radio, GPS, Internet, wideo, łączność satelitarna itp.

Regaty Vendee Globe

Od mniej więcej 15 lat ropa (diesel) jest zastępowana na pokładach oceanicznych regatowych maszyn przez energię odnawialną. Jednocześnie na pokładzie takich jachtów instaluje się coraz więcej urządzeń wymagających zasilania elektrycznością.

A jednak, uczestnicy każdej kolejnej edycji wokółziemskich regat zużywają coraz mniej ropy. Startujący w regatach Vendee Globe 2000 wyruszali z regulaminowym zapasem 400 litrów ropy, skiperzy Vendee Globe 2012 zabrali jej tylko 100 litrów. Javier Sanso, jako jedyny w stawce, za zgodą IMOCA, nie zabrał jej wcale.

Jego jacht „Acciona 100% Ecopowered" został wyposażony w trzy źródła energii. W trakcie regat skiper nie zgłaszał (miał taki obowiązek) problemów z brakiem zasilania. Na jego łodzi działały dwie turbinki wiatrowe, każda o mocy 350 watów, baterie słoneczne o łącznej powierzchni 12 mkw. rozmieszczone w różnych miejscach na kadłubie i pokładzie.

Prawdziwą nowością są dwie turbinki wodne, każda o mocy 400 watów, umocowane w części rufowej pod dnem. Pozostają cały czas zanurzone, a ponieważ jacht praktycznie cały czas płynie, bez przerwy wytwarzają prąd. W momentach, gdy występuje nadmiar energii, ładowany jest akumulator litowo-jonowy.

Regatowy jacht „Cheminees Poujoulat" prowadzony przez Szwajcara Bernarda Stamma (wycofał się z powodu awarii hydraulicznego systemu ustawiania kila) wyruszył wyposażony w laboratorium zaprojektowane specjalnie z myślą o tych regatach. Waży tylko 7 kg. Zbudowali je naukowcy z Politechniki w Lozannie oraz Oceanopolis – oceanarium, muzeum i instytutu naukowego we francuskim porcie Brest, zajmującego się biologią morza.

Próbnik umocowany pod dnem pobiera wodę co godzinę. Czujniki mierzą jej temperaturę, zasolenie, skład chemiczny, przezroczystość, kwasowość, zawartość w niej planktonu, dwutlenku węgla. Trasa regat sprawia, że dane naukowe zbierane są w rejonach praktycznie nieuczęszczanych przez statki handlowe, wojenne i badawcze.

Zainteresowani naukowcy mają na bieżąco dostęp do wszystkich danych zbieranych przez „Cheminees Poujoulat". Mogą one być wykorzystywane do tworzenia modeli klimatycznych, a także do prognozowania pogody w czasie rzeczywistym.

– Niewykorzystanie regat okołoziemskich byłoby niepowetowaną stratą. Regaty pomogą w poznaniu oceanu – powiedział Bernard Stamm.

Jeden z jachtów uczestniczących w regatach Vendee Globe opłynął świat, używając wyłącznie energii odnawialnej do zasilania wszystkich pokładowych urządzeń, drugi miał na pokładzie laboratorium naukowe czynne non stop.

Wyścig rozgrywany jest co cztery lata, bez zawijania do portów, bez pomocy z zewnątrz. Z 20 jachtów, które wystartowały 20 listopada z francuskiego portu Les Sables d'Olonne, dopłynęło 9, dwa są w drodze, pozostałe wycofały się.

Pozostało 85% artykułu
Nauka
Najkrótszy dzień i najdłuższa noc w 2024 roku. Kiedy wypada przesilenie zimowe?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nauka
Pełnia Księżyca w grudniu. Zimny Księżyc będzie wyjątkowy, bo trwa wielkie przesilenie księżycowe
Nauka
W organizmach delfinów znaleziono uzależniający fentanyl
Nauka
Orki kontra „największa ryba świata”. Naukowcy ujawniają zabójczą taktykę polowania
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nauka
Radar NASA wychwycił „opuszczone miasto” na Grenlandii. Jego istnienie zagraża środowisku