Wyprawa żeglarska

Wyprawa na jachcie „Barlovento II” opłynęła „islandzki Horn”. Patronat nad przedsięwzięciem sprawuje „Rzeczpospolita”.

Publikacja: 30.07.2014 09:31

W arktycznych wodach świetnie sprawdził się stalowy jacht „Barlovento II”

W arktycznych wodach świetnie sprawdził się stalowy jacht „Barlovento II”

Foto: Fotorzepa, Ewa Banaszek Ewa Banaszek

Wyprawa „Sekstant Expedition Lodowe Krainy 2014" to projekt żeglarski, którego założeniem jest eksploracja trasy Islandia – Grenlandia – Jan Mayen – Spitsbergen.

To kontynuacja wyprawy „Rosyjska Arktyka 2013", w czasie której pobito polski rekord żeglugi jachtem na północ. Do rekordu światowego zabrakło tylko 8 mil, dlatego jednym z celów tegorocznego przedsięwzięcia jest próba jego pobicia. Wszystko zależy od kapryśnej sytuacji lodowej okolic podbiegunowych.

„Islandzki Horn" leży na charakterystycznym grzebieniu, którym od północnego zachodu zakończona jest wyspa. Jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku, gdy pola lodowe nawet latem sięgały praktycznie północnych brzegów Islandii, opłynięcie tego przylądka stanowiło nie lada wyczyn.

Wyprawa odbywa się na sprawdzonym w lodach Arktyki stalowym jachcie typu rigel „Barlovento II". Ze względu na długość trasy rejs podzielono na dwu- i trzytygodniowe etapy, które na zmianę prowadzi czterech kapitanów. Biorą w nim udział również studenci, prawnicy, wykładowcy i lekarze. „Lodowe Krainy" to jednak nie tylko żegluga w surowych rejonach arktycznych. Uczestnicy mają możliwość pływania kajakami pomiędzy krami, wspinaczki na góry lodowe, spotkań z rdzenną ludnością w inuickich wioskach. Dla etapów startujących i kończących rejs w Islandii zaplanowano także etapy offroadowe.

Szczytowy etap wyprawy  skupi się na archipelagu Svalbard. Nie ograniczy się jednak do samego Spitsbergenu. Żeglarze eksplorować będą cały archipelag, a zwłaszcza Ziemię Północno-Wschodnią i wschodnią część wysp w ponad 80 proc. pokrytą lodem.

– Chcemy popłynąć tam, gdzie zwykle nie pojawiają się polskie jachty. Nad oklepane szlagiery turystyczne przedkładamy unikalne miejsca, takie jak Austefonna, gdzie z pionowego czoła lodowca ciągnącego się ponad 20 mil spływają majestatyczne wodospady – mówi kapitan Sodkiewicz, główny organizator i pomysłodawca wyprawy.

Kapitan Sodkiewicz poprowadzi dwa etapy (IV i V) rejsu. Jachtem dowodzą również kpt. Dariusz Zuber, prowadzący etapy I i II, których celem było przeprowadzenie jachtu z Polski do Islandii, kpt. Tomasz Kulawik odpowiedzialny za trwający właśnie III, grenlandzki, oraz VI etap wyprawy, a także kpt. Tomasz Adamczyk, pod którego dowództwem jacht wróci do Polski. Koszty rozpoczętej w czerwcu w Gdyni wyprawy pokryli sami uczestnicy. Do Polski żeglarze wrócą późną jesienią.

Wyprawa „Sekstant Expedition Lodowe Krainy 2014" to projekt żeglarski, którego założeniem jest eksploracja trasy Islandia – Grenlandia – Jan Mayen – Spitsbergen.

To kontynuacja wyprawy „Rosyjska Arktyka 2013", w czasie której pobito polski rekord żeglugi jachtem na północ. Do rekordu światowego zabrakło tylko 8 mil, dlatego jednym z celów tegorocznego przedsięwzięcia jest próba jego pobicia. Wszystko zależy od kapryśnej sytuacji lodowej okolic podbiegunowych.

Pozostało 82% artykułu
Nauka
Człowiek poznał kolejną tajemnicę orangutana. Naczelny potrafi się leczyć
Nauka
Czy mała syrenka musi być biała?
Nauka
Nie tylko niesporczaki mają moc
Nauka
Kto przetrwa wojnę atomową? Mocarstwa budują swoje "Arki Noego"
Nauka
Czy wojna nuklearna zniszczy cała cywilizację?