Reklama

Obrona praw konsumenckich przed sądem

Jeśli przedsiębiorca nie uwzględnia zgłaszanej przez klienta reklamacji, sprawa może trafić na wokandę

Publikacja: 05.07.2011 03:30

Gdy spór między klientem a sprzedawcą się zaognia, to nie oznacza, że zajmie się nim sąd powszechny. Konsumenci mogą skorzystać z sądów polubownych. Mogą też zwrócić się o mediację lub arbitraż. Spotykane są również komisje skargowe, tworzone wspólnie lub niezależnie przez stowarzyszenia przedsiębiorców, instytucje gospodarcze lub organizacje konsumenckie. I choć ich rozstrzygnięcia nie mają wiążącego charakteru, to niewątpliwie wpływają na reputację danego przedsiębiorcy.

Z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że najczęściej do rozwiązywania  sporów bez udziału sądów wykorzystywane są mediacje i sądy polubowne. Konsument, który chce z nich skorzystać, musi złożyć w tej sprawie wniosek (do instytucji,  przed którą będzie prowadzone  postępowanie;  najczęściej do Inspekcji Handlowej). Może skorzystać z gotowego formularza (choć nie zawsze są one dostępne) lub przygotować pismo samodzielnie (trzeba opisać w nim problem i dołączyć dokumenty potwierdzające przedstawiane argumenty, np. paragon, protokół reklamacyjny itp.).

Aby jednak w ogóle można było myśleć – gdy są problemy z zakupionym towarem – o korzystaniu z mediacji lub sądu polubownego, trzeba najpierw złożyć reklamację do sprzedawcy. Dopiero  gdy  ten jej nie uwzględni, a my  podtrzymujemy swoje żądanie, możemy myśleć o skorzystaniu z mediacji lub polubownego sądu. Tyle  że w obu tych przypadkach zgodę na całą procedurę muszą wyrazić obie strony. Jeśli więc sprzedawca się nie zgodzi, nie będzie można go do tego zmusić. Wtedy nie pozostaje nic innego jak skierować sprawę do sądu powszechnego.

Najczęściej konsumenci kierują wnioski do właściwego terenowego inspektoratu Inspekcji Handlowej (prawo do tego mają również rzecznicy konsumentów). W zależności od rodzaju postępowania składają   wniosek albo o mediację, albo o rozpoznanie sprawy przez sąd polubowny. Ich formularze dostępne są zazwyczaj na stronach internetowych wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej (ich lista znajduje się na stronie UOKiK: www. uokik.gov.pl w zakładce: spory konsumenckie).

Postępowanie w zasadzie jest bezpłatne. Mogą jednak pojawić się koszty, gdy konsument zdecyduje , że jego interesy będzie reprezentował pełnomocnik

Reklama
Reklama

niebędący jego małżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem (17 zł opłaty skarbowej od pełnomocnictwa). Czasem konieczne jest też wykonanie ekspertyzy (w postępowaniu przed sądem polubownym).

Gdy spór rozwiązywany jest w  mediacji, końcowy efekt procedury nie podlega egzekucji sądowej ani  administracyjnej. Inaczej  jest,  gdy spór trafi do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego. Zawarta przed nim ugoda (lub wyrok wydany przez ten sąd) mają moc wyroku sądu powszechnego. A to oznacza, że można  je wyegzekwować.

Ponadto w poradniku Jak kupować na wyprzedażach:

 

Zobacz też inne poradniki:

Okazyjne zakupy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama