Polska wersja portalu AOL (do niedawna America Online) należącego do medialnego giganta Time Warner według aktualnych danych jest na 2182. pozycji wśród witryn internetowych w naszym kraju. Na świecie jest numerem 21, ma ponad 1 mld dol. przychodów. Poza klasyfikacją jest polska wersja portalu MSN (Microsoft Network), który na świecie jest w piątce najbardziej popularnych miejsc w sieci. AOL.pl działa już prawie pół roku. MSN.pl od trzech miesięcy (wciąż w próbnej wersji), ale oferuje – obok zestawu informacji – także komunikator internetowy Live Messenger, darmową pocztę Hotmail i wiele innych usług.
Start polskich odsłon globalnych portali był wydarzeniem. – To uwiarygodnienie polskiego rynku, sygnał, że jest już na tyle duży, iż zainteresował światowych graczy – komentował Michał Bonarowski, wydawca i redaktor naczelny najbardziej popularnego rodzimego portalu Onet.pl. Ale oferta AOL i MSN na polskim rynku szybko uspokoiła lokalną konkurencję. Mimo że Dana Dunne, prezes AOL Europe, zachwalał, iż propozycje portalu na polski rynek mają unikatowe cechy, produkty są łatwe w użyciu itd., to jednak nie zawojowały rynku. – Brakuje wielu usług i treści multimedialnych, z których słynie AOL. Rynek nie będzie dla portalu łaskawy, szczególnie że w Polsce ważna jest lokalna treść – oceniał ofertę AOL Grzegorz Błażewicz, do niedawna prezes Interii.pl.
Oceny formułowane po starcie portali obecnie potwierdza statystyka. AOL i MSN nie stworzyły konkurencji dla rodzimych portali, nie odebrały im użytkowników i nie stały się rywalem w walce o tort reklamowy. Oba portale zaistniały na rynku tak, jakby nie doceniały ani wiedzy, ani potrzeb i potencjału polskich internautów. Oferują ograniczoną lokalną treść, nie mają na miejscu własnych zespołów redakcyjnych, są przeniesieniem szablonu znanego na świecie. Czy zmienią swą strategię?
– Portale takie jak AOL kierują się długofalową strategią, a mają taki potencjał, że ich pozycja na lokalnych rynkach może wzrastać – mówi "Rz" Bartosz Drozdowski z sieci reklamowej ARBOmedia współpracującej z AOL.pl. Bliższy zasadniczych zmian jest MSN.pl, który za miesiąc ma przedstawić swą nową, pełną już wersję. Ostatnio zawarł umowę z Agorą na wyłączność sprzedaży powierzchni reklamowej.
Według nieoficjalnych informacji MSN już przystąpił do tworzenia własnego zespołu redakcyjnego w Polsce.