Reklama

Nadciąga reklamowa bessa

Wydatki na reklamę mogą w tym roku nawet spaść. Eksperci ostrzegają, że spowolnienie uderzy po kieszeni dzienniki

Publikacja: 28.01.2009 04:20

– Nie wykluczamy nawet spadku wartości rynku reklamowego w tym roku – powiedział „Rz” Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting. Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku CR Media obniżyło prognozę wzrostu reklamowego rynku w 2009 roku do 1,7 proc., do 7,59 mld zł. – Zakładaliśmy, że polska gospodarka będzie się rozwijać w tempie 2,5 – 3,2 proc. Są już jednak prognozy, które mówią o wzroście PKB na poziomie 1,5 proc., a przy takim tempie rozwoju wartość rynku reklamy się skurczy – mówił wówczas Chodorowski.

To niejedyna pesymistyczna prognoza reklamowa na ten rok. Jak podał portal Wirtualnemedia.pl, według Tomasza Chełmeckiego, dyrektora generalnego domu mediowego Starlink, w tym roku wartość polskiego rynku reklamy wzrośnie o od 0 do 3 proc.

Dla porównania w 2008 r., według Starlinka, wydatki reklamowe były o 12 proc. wyższe niż rok wcześniej i sięgnęły 7,36 mld zł.

Zdaniem Starlinka najszybciej będą rosły wydatki na reklamę w Internecie, ale tempo rozwoju tego segmentu rynku spadnie nawet dwukrotnie, z 30 proc. w 2008 r. do 15 – 18 proc. w tym roku.

W pozostałych segmentach rynku będzie jeszcze gorzej. Wydatki na reklamę w telewizji mają być wyższe o zaledwie kilka procent (w ubiegłym roku skok wyniósł 16 – 17 proc.).

Reklama
Reklama

W porównaniu z rokiem ubiegłym mogą natomiast spaść wydatki na reklamę w gazetach codziennych. Już w 2008 r. było nie najlepiej. Jak szacuje Starlink, wzrost wyniósł tylko 4 proc.

– Nie wykluczamy nawet spadku wartości rynku reklamowego w tym roku – powiedział „Rz” Maciej Chodorowski, członek zarządu CR Media Consulting. Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku CR Media obniżyło prognozę wzrostu reklamowego rynku w 2009 roku do 1,7 proc., do 7,59 mld zł. – Zakładaliśmy, że polska gospodarka będzie się rozwijać w tempie 2,5 – 3,2 proc. Są już jednak prognozy, które mówią o wzroście PKB na poziomie 1,5 proc., a przy takim tempie rozwoju wartość rynku reklamy się skurczy – mówił wówczas Chodorowski.

Reklama
Media
Donald Trump dołączył do TikToka i już nie widzi w nim zagrożeń. Przedłuży termin sprzedaży
Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Media
„Rzeczpospolita” ze specjalnym dodatkiem z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego
Media
TVP w ogniu politycznych gier. Prognozuje aż 2 mld zł straty
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Reklama
Reklama