Reklama

Polacy pokochali mobilny Internet

Ponad milion osób korzysta z bezprzewodowego internetu. Popularność tej usługi w Polsce jest większa niż w Niemczech czy we Francji

Publikacja: 18.07.2009 02:32

Polacy pokochali mobilny Internet

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Ostatnie promocje sprowadziły ceny mobilnych usług internetowych do 40 – 50 zł miesięcznie. Dzięki temu rynek ciągle się rozwija. Dane od operatorów nie są precyzyjne, ale w pierwszej połowie roku liczbę abonentów mobilnych usług szacowano na 1,1 – 1,2 mln osób. Na koniec roku będzie ich 400 – 500 tys. więcej.

– Konkurencja cenowa stała się naprawdę ostra. Cena i użyteczność usługi powodują, że z powodzeniem konkuruje ona z dostępem w sieciach stacjonarnych – mówi Piotr Chołuj z Polkomtelu. Według niego dla ponad połowy abonentów mobilne usługi to jedyne i podstawowe łącze z siecią. Dla pozostałych jest to drugie rozwiązanie – zaraz po stacjonarnej linii internetowej.

Aż 40 proc. wszystkich aktywacji internetowych w dużych sieciach telekomunikacyjnych przypada na operatorów komórkowych. Poza siecią kablową Aster – która korzysta z infrastruktury Orange – żadna sieć nie próbuje sprzedawać usług mobilnych i stacjonarnych razem.

– Usługi uruchomiliśmy około miesiąca temu, więc liczba abonentów jest jeszcze znikoma. To około tysiąca osób. Z drugiej strony 10 – 11 proc. wszystkich aktywacji naszych usług przypada na mobilny dostęp – mówi Janusz Arciszewski, szef Astera.

Operatorom sprzyja spadek cen modemów internetowych, które klienci podłączają do komputerów. Dzisiaj nie ma problemów, aby oferować je za 1 – 50 zł już przy rocznych umowach abonenckich.

Reklama
Reklama

Największym dostawcą pod względem liczby abonentów jest prawdopodobnie Polkomtel, który przyznaje się do ok. 500 tys. klientów. Orange ma ich ok. 400 tys. Play i Orange nie podają danych w rozbiciu na abonentów i użytkowników usług na kartę, więc ich dane trudno porównać. Według specjalistów usługi na kartę to tylko 15 – 20 proc. całego rynku mobilnego Internetu.

Zdalny dostęp do sieci to jeden z niewielu segmentów rynku telekomunikacyjnego, w jakim Polska nie wlecze się w ogonie Europy. Wedle raportów Komisji Europejskiej średnia liczba wykupionych usług na 100 obywateli odpowiada w Polsce dokładnie średniej europejskiej (2,8 proc.). Mobilny dostęp przyjmuje się w Polsce lepiej niż we Francji czy w Niemczech. Na początku roku liczbę abonentów tych usług na Starym Kontynencie szacowano na 42 mln osób.

Ostatnie promocje sprowadziły ceny mobilnych usług internetowych do 40 – 50 zł miesięcznie. Dzięki temu rynek ciągle się rozwija. Dane od operatorów nie są precyzyjne, ale w pierwszej połowie roku liczbę abonentów mobilnych usług szacowano na 1,1 – 1,2 mln osób. Na koniec roku będzie ich 400 – 500 tys. więcej.

– Konkurencja cenowa stała się naprawdę ostra. Cena i użyteczność usługi powodują, że z powodzeniem konkuruje ona z dostępem w sieciach stacjonarnych – mówi Piotr Chołuj z Polkomtelu. Według niego dla ponad połowy abonentów mobilne usługi to jedyne i podstawowe łącze z siecią. Dla pozostałych jest to drugie rozwiązanie – zaraz po stacjonarnej linii internetowej.

Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama