Polacy pokochali mobilny Internet

Ponad milion osób korzysta z bezprzewodowego internetu. Popularność tej usługi w Polsce jest większa niż w Niemczech czy we Francji

Publikacja: 18.07.2009 02:32

Polacy pokochali mobilny Internet

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Ostatnie promocje sprowadziły ceny mobilnych usług internetowych do 40 – 50 zł miesięcznie. Dzięki temu rynek ciągle się rozwija. Dane od operatorów nie są precyzyjne, ale w pierwszej połowie roku liczbę abonentów mobilnych usług szacowano na 1,1 – 1,2 mln osób. Na koniec roku będzie ich 400 – 500 tys. więcej.

– Konkurencja cenowa stała się naprawdę ostra. Cena i użyteczność usługi powodują, że z powodzeniem konkuruje ona z dostępem w sieciach stacjonarnych – mówi Piotr Chołuj z Polkomtelu. Według niego dla ponad połowy abonentów mobilne usługi to jedyne i podstawowe łącze z siecią. Dla pozostałych jest to drugie rozwiązanie – zaraz po stacjonarnej linii internetowej.

Aż 40 proc. wszystkich aktywacji internetowych w dużych sieciach telekomunikacyjnych przypada na operatorów komórkowych. Poza siecią kablową Aster – która korzysta z infrastruktury Orange – żadna sieć nie próbuje sprzedawać usług mobilnych i stacjonarnych razem.

– Usługi uruchomiliśmy około miesiąca temu, więc liczba abonentów jest jeszcze znikoma. To około tysiąca osób. Z drugiej strony 10 – 11 proc. wszystkich aktywacji naszych usług przypada na mobilny dostęp – mówi Janusz Arciszewski, szef Astera.

Operatorom sprzyja spadek cen modemów internetowych, które klienci podłączają do komputerów. Dzisiaj nie ma problemów, aby oferować je za 1 – 50 zł już przy rocznych umowach abonenckich.

Największym dostawcą pod względem liczby abonentów jest prawdopodobnie Polkomtel, który przyznaje się do ok. 500 tys. klientów. Orange ma ich ok. 400 tys. Play i Orange nie podają danych w rozbiciu na abonentów i użytkowników usług na kartę, więc ich dane trudno porównać. Według specjalistów usługi na kartę to tylko 15 – 20 proc. całego rynku mobilnego Internetu.

Zdalny dostęp do sieci to jeden z niewielu segmentów rynku telekomunikacyjnego, w jakim Polska nie wlecze się w ogonie Europy. Wedle raportów Komisji Europejskiej średnia liczba wykupionych usług na 100 obywateli odpowiada w Polsce dokładnie średniej europejskiej (2,8 proc.). Mobilny dostęp przyjmuje się w Polsce lepiej niż we Francji czy w Niemczech. Na początku roku liczbę abonentów tych usług na Starym Kontynencie szacowano na 42 mln osób.

Ostatnie promocje sprowadziły ceny mobilnych usług internetowych do 40 – 50 zł miesięcznie. Dzięki temu rynek ciągle się rozwija. Dane od operatorów nie są precyzyjne, ale w pierwszej połowie roku liczbę abonentów mobilnych usług szacowano na 1,1 – 1,2 mln osób. Na koniec roku będzie ich 400 – 500 tys. więcej.

– Konkurencja cenowa stała się naprawdę ostra. Cena i użyteczność usługi powodują, że z powodzeniem konkuruje ona z dostępem w sieciach stacjonarnych – mówi Piotr Chołuj z Polkomtelu. Według niego dla ponad połowy abonentów mobilne usługi to jedyne i podstawowe łącze z siecią. Dla pozostałych jest to drugie rozwiązanie – zaraz po stacjonarnej linii internetowej.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem