Korporacje medialne zapowiadają, że już za kilka lat internetowe wydania gazet będą płatne. Największym orędownikiem wprowadzenia opłat za artykuły jest magnat medialny Rupert Murdoch, właściciel News Corp. Nie jest to jednak tak proste, jak się mediom wydaje.
Wiele amerykańskich gazet regionalnych udostępnia swoje artykuły w sieci za opłatą. Duże dzienniki przerabiały już jednak taki model biznesowy i kompletnie się on nie sprawdził, ponieważ płatne teksty zmniejszały znacznie ruch na stronie, powodując spadek wpływów z reklam.
Gazety szukają więc sprytnego sposobu zmuszenia czytelników do płacenia za pewne treści, tak by nie odstraszyć ich od portalu. Gazety z Wielkiej Brytanii pobierają przykładowo opłaty za podpowiedzi do krzyżówek, w Niemczech zaś popularne są płatne archiwa.
Nikt nie wpadł jednak na idealne rozwiązanie, które zabezpieczy zyski gazet. Artykuły prasowe nie są bowiem produktem na tyle unikalnym, jak utwory muzyczne, za które z powodzeniem pobiera się mikropłatności.
[ramka] [b]Więcej na ten temat w dzisiejszym wydaniu "Rzeczpospolitej"[/b]