Polsat i TVN efektywniejsze od TVP

Jeden pracownik Polsatu wypracował w 2011 roku wyższe przychody i większy udział w widowni niż u konkurencji. Najsłabiej wypada pod tym względem TVP. Najwyższy zysk operacyjny przypada na etat w TVN. Polsat wydaje najmniej na pensje

Aktualizacja: 13.03.2012 06:11 Publikacja: 13.03.2012 03:57

Polsat i TVN efektywniejsze od TVP

Foto: ROL

Jak wy­ni­ka z da­nych po­ka­zu­ją­cych wy­ni­ki naj­więk­szych te­le­wi­zji w 2011 ro­ku, naj­mniej eta­tow­ców pra­co­wa­ło nad uzy­ska­niem jed­ne­go pro­cen­tu udzia­łu w ogól­no­pol­skiej wi­dow­ni w te­le­wi­zji Pol­sat. We­dług na­szych in­for­ma­cji oraz da­nych Nie­lsen Au­dien­ce Me­asu­re­ment sta­cja Zyg­mun­ta So­lo­rza-Ża­ka po­trze­bo­wa­ła do te­go 41 osób pra­cu­ją­cych w 12 mo­ni­to­ro­wa­nych przez Nie­lse­na ka­na­łach, kon­ku­ren­cyj­ny TVN: 42 oso­by (w 11 ka­na­łach), a wciąż cier­pią­ca na prze­rost za­trud­nie­nia TVP: 173 oso­by (w dziewięciu sta­cjach).

Na ko­niec 2011 ro­ku w TVP pra­co­wa­ło naj­wię­cej, bo 3,6 tys. osób, pod­czas gdy kon­ku­ren­cja – TVN i Pol­sat, za­trud­nia­ła od­po­wied­nio: 1532 i 761 osób.

Je­den pra­cow­nik Pol­sa­tu wy­pra­co­wał dla gru­py naj­wyż­sze przy­cho­dy. Z na­szych wy­li­czeń wy­ni­ka, że w ubie­głym ro­ku by­ło to 1,45 mln zł, pod­czas gdy na pra­cow­nika TVN przypadało 1,1 mln, a za­trud­nio­nego w TVP znacz­nie mniej, bo 432 tys. zło­tych.

W po­rów­na­niu z na­szym ze­sta­wie­niem ubie­gło­rocz­nym wi­dać, że w Pol­sa­cie każ­de­mu eta­tow­co­wi uda­ło się wy­pra­co­wać wyż­sze przy­cho­dy niż rok wcze­śniej (wte­dy na jed­ną oso­bę przy­pa­da­ło ich ty­le sa­mo co w TVN: 1,1 mln zł). To sku­tek niż­sze­go niż rok wcze­śniej za­trud­nie­nia i wzro­stu przy­cho­dów.

– Przy­cho­dy są po­chod­ną udzia­łów w ryn­ku oglą­dal­no­ści, któ­ra dla ka­na­łów Pol­sa­tu ro­sła m.in. z uwa­gi na znacz­ne zwięk­sze­nie za­się­gu je­go ka­na­łów (w ubie­głym ro­ku roz­sze­rzy­ła ich za­sięg o klien­tów Cy­fry+ i plat­for­my „n" – red.). Ten efekt bę­dzie jesz­cze przez ja­kiś czas po­zy­tyw­nie dzia­łał na wy­ni­ki Pol­sa­tu – ko­men­tu­je Wal­de­mar Sta­cho­wiak, ana­li­tyk Ipo­pe­ma Se­cu­ri­ties.

Coraz słabiej na tle konkurencji wypada TVP, która jeszcze w 2010 roku wykazała się zyskiem, a rok później odnotowała już stratę. Z?wy­ni­ków TVP (wstęp­ne da­ne, do któ­rych do­tar­ła „Rz"; spół­ka ich nie po­twier­dza) widać, że w związ­ku z naj­wyż­szym po­zio­mem za­trud­nie­nia pu­blicz­ny nadaw­ca mu­siał naj­wię­cej wy­dać na wy­na­gro­dze­nia. W?2011 ro­ku po­chło­nę­ły one 270 mln zł (15,9 proc. kosz­tów ope­ra­cyj­nych) przy 149,6 mln zł w TVN (12,7 proc. kosz­tów ope­ra­cyj­nych) oraz za­le­d­wie 54,8 mln zł w Pol­sa­cie (tyl­ko 7,2 proc. kosz­tów ope­ra­cyj­nych).

Skut­kiem ni­skie­go za­trud­nie­nia w te­le­wi­zji Pol­sat jest też to, że na jed­ne­go pra­cow­ni­ka przy­pa­da wyż­sza niż u kon­ku­ren­tów część kosz­tów ope­ra­cyj­nych. W Pol­sa­cie jest to ok. 1 mln zł na oso­bę, w TVN 767 tys. zł, a w TVP, w któ­rej no­mi­nal­nie i kosz­ty, i za­trud­nie­nie są naj­wyż­sze – 467 tys. zło­tych.

Bie­żą­cy rok przy­nie­sie wzrost oglą­dal­no­ści i wpły­wów głów­nie w ka­na­łach te­ma­tycz­nych (według fir­my AT Me­dia w tym ro­ku wpły­wy ta­kich sta­cji wzro­sną o 15 proc.). Naj­więk­sze sta­cje bę­dą za­pew­ne od­no­to­wy­wać dal­sze stop­nio­we spad­ki udzia­łów w ryn­ku.

Pol­sat prze­stał od­sta­wać od TVN i tak­że za­czął pro­du­ko­wać pro­gra­my i se­ria­le dla za­moż­nej ko­bie­cej wi­dow­ni. – To ma na ce­lu bu­do­wa­nie lep­sze­go i cie­kaw­sze­go dla re­kla­mo­daw­cy pro­fi­lu wi­dza i to ma sens. W re­zul­ta­cie Pol­sat w nad­cho­dzą­cym trud­nym dla te­le­wi­zji ro­ku mo­że ro­snąć bar­dziej niż głów­ny kon­ku­rent i od­bie­rać mu wpły­wy z re­klam – ko­men­tuje Piotr Ja­nik, ana­li­tyk KBC Se­cu­ri­ties.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów m.lemanska@rp.pl c.adamczyk@rp.pl

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie