Reklama
Rozwiń

Facebook poszedł za 16 mld dolarów. Będzie wzrost kursu?

Po 38 dolarów za akcję zdecydowali się płacić inwestorzy w największej emisji w historii rynku technologicznego. W giełdowy sukces spółki wierzy 43 proc. badanych przez agencję AP i stację CNBC

Publikacja: 18.05.2012 05:02

Facebook poszedł za 16 mld dolarów. Będzie wzrost kursu?

Foto: Bloomberg

W środę Facebook zwiększył pulę akcji do sprzedaży z 337,4 mln do 421,2 mln. Niezmieniona została liczba akcji nowej emisji (180 mln). Wcześniej w górę, do 34 – 38 dol., poszły widełki cenowe działającej od 2004 roku spółki.  Popyt został właściwie oszacowany i ostatecznie cena akcji została ustalona w górnym poziomie, co oznacza, że z debiutu firma i jej właściciele pozyskają łącznie nawet 16 mld dol.

Tymczasem na rynku wrze od krytycznych uwag pod adresem spółki i jej rozdmuchanej zdaniem wielu wyceny. W badaniu, jakie zleciły Associated Press i telewizja CNBC, aż 46 proc. pytanych uznało, że Facebook przeminie, kiedy tylko pojawią się na rynku kolejne nowinki na jego miarę. 43 proc. daje mu szanse na długotrwały sukces, a 11 proc. nie miało zdania.

Jednocześnie 51 proc. deklaruje, że ich zdaniem Facebook będzie dobrą inwestycją. 31 proc. sądzi jednak wręcz odwrotnie, a 18 proc. wstrzymuje się od odpowiedzi. 58 proc. ludzi przynajmniej częściowo wierzy w zdolności założyciela i właściciela Marka Zuckerberga do kierowania Facebookiem.

Wiele zależy od strategii spółki i jej dalszego rozwoju, ale wiele także od tego, jak chętnie firmy będą w kolejnych latach inwestowały w reklamę w sieciach społecznościowych.

Z najnowszych badań firmy BIA/Kelsen wynika, że rynek reklamy w mediach społecznościowych w USA między 2011 a 2016 rokiem wzrośnie więcej niż dwukrotnie i będzie wart 9,8 mld dol. Gros z tej kwoty (9,2 mld dol.) wygenerują reklamy graficzne w serwisach społecznościowych.

Zdaniem firmy eMarketer same reklamowe przychody mającego już 901 mln użytkowników Facebooka wzrosną między 2011 a 2014 rokiem ponaddwukrotnie – do 7,64 mld dol. Całkowite przychody spółki, która dziś ma trafić na amerykański Nasdaq, w 2011 roku wyniosły 3,71 mld dol. przy zysku na poziomie 1 mld dol.

W środę Facebook zwiększył pulę akcji do sprzedaży z 337,4 mln do 421,2 mln. Niezmieniona została liczba akcji nowej emisji (180 mln). Wcześniej w górę, do 34 – 38 dol., poszły widełki cenowe działającej od 2004 roku spółki.  Popyt został właściwie oszacowany i ostatecznie cena akcji została ustalona w górnym poziomie, co oznacza, że z debiutu firma i jej właściciele pozyskają łącznie nawet 16 mld dol.

Tymczasem na rynku wrze od krytycznych uwag pod adresem spółki i jej rozdmuchanej zdaniem wielu wyceny. W badaniu, jakie zleciły Associated Press i telewizja CNBC, aż 46 proc. pytanych uznało, że Facebook przeminie, kiedy tylko pojawią się na rynku kolejne nowinki na jego miarę. 43 proc. daje mu szanse na długotrwały sukces, a 11 proc. nie miało zdania.

Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?