Reklama
Rozwiń
Reklama

Facebook poszedł za 16 mld dolarów. Będzie wzrost kursu?

Po 38 dolarów za akcję zdecydowali się płacić inwestorzy w największej emisji w historii rynku technologicznego. W giełdowy sukces spółki wierzy 43 proc. badanych przez agencję AP i stację CNBC

Publikacja: 18.05.2012 05:02

Facebook poszedł za 16 mld dolarów. Będzie wzrost kursu?

Foto: Bloomberg

W środę Facebook zwiększył pulę akcji do sprzedaży z 337,4 mln do 421,2 mln. Niezmieniona została liczba akcji nowej emisji (180 mln). Wcześniej w górę, do 34 – 38 dol., poszły widełki cenowe działającej od 2004 roku spółki.  Popyt został właściwie oszacowany i ostatecznie cena akcji została ustalona w górnym poziomie, co oznacza, że z debiutu firma i jej właściciele pozyskają łącznie nawet 16 mld dol.

Tymczasem na rynku wrze od krytycznych uwag pod adresem spółki i jej rozdmuchanej zdaniem wielu wyceny. W badaniu, jakie zleciły Associated Press i telewizja CNBC, aż 46 proc. pytanych uznało, że Facebook przeminie, kiedy tylko pojawią się na rynku kolejne nowinki na jego miarę. 43 proc. daje mu szanse na długotrwały sukces, a 11 proc. nie miało zdania.

Jednocześnie 51 proc. deklaruje, że ich zdaniem Facebook będzie dobrą inwestycją. 31 proc. sądzi jednak wręcz odwrotnie, a 18 proc. wstrzymuje się od odpowiedzi. 58 proc. ludzi przynajmniej częściowo wierzy w zdolności założyciela i właściciela Marka Zuckerberga do kierowania Facebookiem.

Wiele zależy od strategii spółki i jej dalszego rozwoju, ale wiele także od tego, jak chętnie firmy będą w kolejnych latach inwestowały w reklamę w sieciach społecznościowych.

Z najnowszych badań firmy BIA/Kelsen wynika, że rynek reklamy w mediach społecznościowych w USA między 2011 a 2016 rokiem wzrośnie więcej niż dwukrotnie i będzie wart 9,8 mld dol. Gros z tej kwoty (9,2 mld dol.) wygenerują reklamy graficzne w serwisach społecznościowych.

Reklama
Reklama

Zdaniem firmy eMarketer same reklamowe przychody mającego już 901 mln użytkowników Facebooka wzrosną między 2011 a 2014 rokiem ponaddwukrotnie – do 7,64 mld dol. Całkowite przychody spółki, która dziś ma trafić na amerykański Nasdaq, w 2011 roku wyniosły 3,71 mld dol. przy zysku na poziomie 1 mld dol.

W środę Facebook zwiększył pulę akcji do sprzedaży z 337,4 mln do 421,2 mln. Niezmieniona została liczba akcji nowej emisji (180 mln). Wcześniej w górę, do 34 – 38 dol., poszły widełki cenowe działającej od 2004 roku spółki.  Popyt został właściwie oszacowany i ostatecznie cena akcji została ustalona w górnym poziomie, co oznacza, że z debiutu firma i jej właściciele pozyskają łącznie nawet 16 mld dol.

Tymczasem na rynku wrze od krytycznych uwag pod adresem spółki i jej rozdmuchanej zdaniem wielu wyceny. W badaniu, jakie zleciły Associated Press i telewizja CNBC, aż 46 proc. pytanych uznało, że Facebook przeminie, kiedy tylko pojawią się na rynku kolejne nowinki na jego miarę. 43 proc. daje mu szanse na długotrwały sukces, a 11 proc. nie miało zdania.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama