Reklama
Rozwiń

Tablety dalej podbijają rynek

W tym roku na pięciu największych europejskich rynkach ich liczba się podwoi

Publikacja: 29.11.2012 02:11

Tablety dalej podbijają rynek

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

Obecnie najwięcej użytkowników tabletów jest wśród mieszkańców Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch i Hiszpanii w tym pierwszym kraju. Stanowią prawie jedną czwartą wszystkich mieszkańców z wymienionych państw, którzy już przynajmniej raz w miesiącu sięgają po tablet.

Za cztery lata Brytyjczyków prześcigną jednak już Niemcy, którzy będą stanowić 24,4 proc. wszystkich fanów tabletów na największych rynkach europejskich. – Do 2016 r. w Wielkiej Brytanii będzie mieszkać 23,2 mln użytkowników tabletów, a w Niemczech 23,8 mln – podaje eMarketer w swoich najnowszych szacunkach. To oznacza, że w pięciu największych krajach Europy tabletów będzie wtedy używać ok. 90 mln ludzi. Będzie wtedy korzystać z nich już więcej niż jedna trzecia Brytyjczyków (patrz: wykres) i prawie jedna trzecia Hiszpanów.

W samym roku 2012 w porównaniu z ubiegłym na wspomnianych rynkach liczba użytkowników tych urządzeń się podwoi.

Największym tabletowym rynkiem świata pozostaną oczywiście Stany Zjednoczone. Według prognoz firmy IHS Suppli w 2015 r. na rynek trafi już 287,2 mln tabletów (przy 64,7 mln w ubiegłym roku).

Apple traci udziały

Otwarte pozostaje natomiast pytanie o to, jak długo liderem sprzedaży tabletów na globalnym rynku będzie Apple. Jak wynika z najnowszych danych firmy badawczej ABI Research, w III kw. tego roku Apple sprzedał 55 proc. wszystkich tabletów, jakie trafiły na rynek (IDC szacuje ich liczbę na 27,8 mln sztuk – to prawie o połowę więcej niż rok wcześniej w tym samym czasie i 6,7 proc. więcej niż w II kwartale). To wciąż daje mu dominującą pozycję, ale oznacza znaczny spadek udziału w rynku (w II kwartale miał 69 proc. rynku tych urządzeń). – 55-proc. udział w rynku to najniższy udział Apple od czasu wprowadzenia na rynek iPada w 2010 r. – zauważają analitycy ABI Research. Spadek udziału w rynku Apple o 14 punktów procentowych zdyskontowały Amazon, Google i Samsung. Już 44 proc. tabletów obecnych na rynku działa w środowisku systemu Android. – Spodziewamy się dalszych wzrostów liczby urządzeń działających w tym systemie, obecnych na rynku – komentuje Jeff Orr, dyrektor w ABI Research.

Zdaniem Toma Mainelli, dyrektora badań w IDC, stosunkowo wysoka cena świeżo wprowadzonego na rynek iPada Mini (329 dol.) pozostawia konkurentom Apple sporo miejsca na ruchy cenowe i marketingowe, które mogą zaskutkować kontynuacją trendu zauważalnego w III kwartale.

Przegonią netbooki

W Ameryce Północnej tablety po raz pierwszy będą się w tym roku sprzedawać lepiej niż notebooki. To najbardziej chłonny na te urządzenia rynek świata. Przewagę tabletów będzie można zaobserwować w IV kwartale, gdy uda się tam sprzedać według prognoz 25,1 mln tabletów, a tylko 14,6 mln netbooków.

Ta ogromna różnica spowoduje, że całorocznie w Ameryce Północnej uda się wprowadzić na rynek 63,8 mln notebooków, podczas gdy tabletów sprzeda się już w tym samym czasie aż 80 mln – podaje w swoich prognozach NPD Display Search. Globalnie coraz liczniejszym producentom tabletów uda się to osiągnąć w 2015 r. Wtedy na rynek trafi 275,9 mln tabletów i 270 mln notebooków.

Polskie szacunki branży mówią o 800 tys. tabletów na rynku na koniec tego roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, m.lemanska@rp.pl

Obecnie najwięcej użytkowników tabletów jest wśród mieszkańców Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch i Hiszpanii w tym pierwszym kraju. Stanowią prawie jedną czwartą wszystkich mieszkańców z wymienionych państw, którzy już przynajmniej raz w miesiącu sięgają po tablet.

Za cztery lata Brytyjczyków prześcigną jednak już Niemcy, którzy będą stanowić 24,4 proc. wszystkich fanów tabletów na największych rynkach europejskich. – Do 2016 r. w Wielkiej Brytanii będzie mieszkać 23,2 mln użytkowników tabletów, a w Niemczech 23,8 mln – podaje eMarketer w swoich najnowszych szacunkach. To oznacza, że w pięciu największych krajach Europy tabletów będzie wtedy używać ok. 90 mln ludzi. Będzie wtedy korzystać z nich już więcej niż jedna trzecia Brytyjczyków (patrz: wykres) i prawie jedna trzecia Hiszpanów.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji