Tablety dalej podbijają rynek

W tym roku na pięciu największych europejskich rynkach ich liczba się podwoi

Publikacja: 29.11.2012 02:11

Tablety dalej podbijają rynek

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

Obecnie najwięcej użytkowników tabletów jest wśród mieszkańców Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch i Hiszpanii w tym pierwszym kraju. Stanowią prawie jedną czwartą wszystkich mieszkańców z wymienionych państw, którzy już przynajmniej raz w miesiącu sięgają po tablet.

Za cztery lata Brytyjczyków prześcigną jednak już Niemcy, którzy będą stanowić 24,4 proc. wszystkich fanów tabletów na największych rynkach europejskich. – Do 2016 r. w Wielkiej Brytanii będzie mieszkać 23,2 mln użytkowników tabletów, a w Niemczech 23,8 mln – podaje eMarketer w swoich najnowszych szacunkach. To oznacza, że w pięciu największych krajach Europy tabletów będzie wtedy używać ok. 90 mln ludzi. Będzie wtedy korzystać z nich już więcej niż jedna trzecia Brytyjczyków (patrz: wykres) i prawie jedna trzecia Hiszpanów.

W samym roku 2012 w porównaniu z ubiegłym na wspomnianych rynkach liczba użytkowników tych urządzeń się podwoi.

Największym tabletowym rynkiem świata pozostaną oczywiście Stany Zjednoczone. Według prognoz firmy IHS Suppli w 2015 r. na rynek trafi już 287,2 mln tabletów (przy 64,7 mln w ubiegłym roku).

Apple traci udziały

Otwarte pozostaje natomiast pytanie o to, jak długo liderem sprzedaży tabletów na globalnym rynku będzie Apple. Jak wynika z najnowszych danych firmy badawczej ABI Research, w III kw. tego roku Apple sprzedał 55 proc. wszystkich tabletów, jakie trafiły na rynek (IDC szacuje ich liczbę na 27,8 mln sztuk – to prawie o połowę więcej niż rok wcześniej w tym samym czasie i 6,7 proc. więcej niż w II kwartale). To wciąż daje mu dominującą pozycję, ale oznacza znaczny spadek udziału w rynku (w II kwartale miał 69 proc. rynku tych urządzeń). – 55-proc. udział w rynku to najniższy udział Apple od czasu wprowadzenia na rynek iPada w 2010 r. – zauważają analitycy ABI Research. Spadek udziału w rynku Apple o 14 punktów procentowych zdyskontowały Amazon, Google i Samsung. Już 44 proc. tabletów obecnych na rynku działa w środowisku systemu Android. – Spodziewamy się dalszych wzrostów liczby urządzeń działających w tym systemie, obecnych na rynku – komentuje Jeff Orr, dyrektor w ABI Research.

Zdaniem Toma Mainelli, dyrektora badań w IDC, stosunkowo wysoka cena świeżo wprowadzonego na rynek iPada Mini (329 dol.) pozostawia konkurentom Apple sporo miejsca na ruchy cenowe i marketingowe, które mogą zaskutkować kontynuacją trendu zauważalnego w III kwartale.

Przegonią netbooki

W Ameryce Północnej tablety po raz pierwszy będą się w tym roku sprzedawać lepiej niż notebooki. To najbardziej chłonny na te urządzenia rynek świata. Przewagę tabletów będzie można zaobserwować w IV kwartale, gdy uda się tam sprzedać według prognoz 25,1 mln tabletów, a tylko 14,6 mln netbooków.

Ta ogromna różnica spowoduje, że całorocznie w Ameryce Północnej uda się wprowadzić na rynek 63,8 mln notebooków, podczas gdy tabletów sprzeda się już w tym samym czasie aż 80 mln – podaje w swoich prognozach NPD Display Search. Globalnie coraz liczniejszym producentom tabletów uda się to osiągnąć w 2015 r. Wtedy na rynek trafi 275,9 mln tabletów i 270 mln notebooków.

Polskie szacunki branży mówią o 800 tys. tabletów na rynku na koniec tego roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, m.lemanska@rp.pl

Obecnie najwięcej użytkowników tabletów jest wśród mieszkańców Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch i Hiszpanii w tym pierwszym kraju. Stanowią prawie jedną czwartą wszystkich mieszkańców z wymienionych państw, którzy już przynajmniej raz w miesiącu sięgają po tablet.

Za cztery lata Brytyjczyków prześcigną jednak już Niemcy, którzy będą stanowić 24,4 proc. wszystkich fanów tabletów na największych rynkach europejskich. – Do 2016 r. w Wielkiej Brytanii będzie mieszkać 23,2 mln użytkowników tabletów, a w Niemczech 23,8 mln – podaje eMarketer w swoich najnowszych szacunkach. To oznacza, że w pięciu największych krajach Europy tabletów będzie wtedy używać ok. 90 mln ludzi. Będzie wtedy korzystać z nich już więcej niż jedna trzecia Brytyjczyków (patrz: wykres) i prawie jedna trzecia Hiszpanów.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie