Pięć recept na sukces w cyfrowym świecie

Nastawiony na cyfryzację prezes musi łagodzić konflikty i służyć za pomost pomiędzy starym a nowym – piszą eksperci IESE Business School.

Publikacja: 06.02.2014 10:17

W biurach całego świata słowo „cyfrowy" odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Kierownicy zadają pytania w stylu: „Jaka jest nasza strategia wobec mobilnych technologii, social media, big data?". Bazując na rozmowach z uczestnikami programów dla kadry zarządzającej i analizach licznych studiów przypadku związanych z cyfrową transformacją, przygotowaliśmy syntezę cech, doświadczeń i poglądów, jakimi powinien się cechować lider skierowany na cyfryzację.

1. Miej wizję, ale wspieraj innych

Lider skupiony na cyfryzacji musi wcielać w życie wizję tego, w jaki sposób firma powinna się zmieniać. Powinien wspierać oddolne inicjatywy pracowników, by przekuć te oderwane od rzeczywistości wizje w możliwe do przeprowadzenia działania. Oznacza to wspieranie środowiska pracowników, tak by mogli eksperymentować ze swoimi pomysłami oraz by wnioski z ich działań były systematycznie gromadzone i analizowane, a płynąca z nich nauka wdrażana.

2. Oddaj kontrolę, ale projektuj wybory

Dowartościowanie pracowników wymaga od lidera, by był zdolny porzucić tradycyjne formy kontroli. To nie oznacza jednak, że ma przestać być przywódcą. Raczej chodzi o to, by zamiast sztywno przestrzegać zasad, starał się wpływać na rezultaty pracy poprzez sposób, w jaki projektuje i prezentuje swoje wybory osobom najlepiej przygotowanym do podejmowania decyzji i wykonującym zadania. Richard H. Thaler i Cass R. Sustein opisali to w książce „Nudge" z 2008 roku, sugerując, że lider staje się wtedy „architektem wyboru" („choice architect"). Wygląda to na najrozsądniejszą drogę w odniesieniu np. do używania social media w pracy. Zamiast zabraniać tego pracownikom, lider ukierunkowany na cyfryzację powinien subtelnie sugerować, jakiego rodzaju treści powinny być udostępniane. Mógłby też proponować szkolenia i wsparcie, by pomóc pracownikom w szerzeniu najlepszych praktyk. W skrócie, powinien „projektować wybory", które nie tylko promują modele używania social media, ale także tworzą wartość dla firmy.

3. Pamiętaj, że „stare" nie znaczy „złe"

Dla większości organizacji cyfrowa transformacja będzie wielostopniową podróżą dowartościowującą istniejące zdolności firmy i sprawiającą, że stanie się ona bardziej atrakcyjna. Z kolei w innych może wywoływać wewnętrzne konflikty oraz podkopywać umiejętności, nad którymi wszyscy ciężko pracowali.

Z tego powodu lider nastawiony na cyfryzację musi łagodzić konflikty i służyć jako pomost pomiędzy starym a nowym.

Utrzymanie starego modelu biznesowego ma zapewnić ciągłość działań i zysków, jak również stworzyć podstawy nowego modelu. Podtrzymywanie poprzedniego modelu daje poczucie stabilizacji, które pomaga pracownikom radzić sobie z niepewnością, która pojawia się, gdy zaczynają rozwijać nowe umiejętności i zdolności. Z kolei nowy model biznesowy potrzebuje ochrony, bo często jest nieodporny na tradycyjne kryteria oceny, które jego oponenci wykorzystają jako broń. Ich wspólną taktyką jest zakłócenie inicjatywy cyfrowej transformacji z powodu braku bezpośredniego zwrotu z inwestycji.

4. Polegaj na danych, ale ufaj intuicji

„Poleganie na doświadczalnych danych jest dobre; postępowanie zgodnie z Twoimi przekonaniami odpada". Te słowa jednego z dyrektorów zarządzających globalnej firmy technologicznej dobrze podsumowują większość rozmów o wpływie big data na zarządzanie. Triumf Amazona i Google nad rywalami, tak samo jak badania w tradycyjnych biznesach, które opierają się na danych i analizie biznesowej, pokazał, że podejmowanie decyzji na podstawie danych sprawia, że biznes się zmienia – począwszy od innowacyjności i produktywności do wartości użytkowej i rynkowej.

Nie jest jednak tak, że nie ma miejsca na osądy i intuicję. Naturalnie intuicja odgrywa ważną rolę w wyobrażaniu sobie przyszłości, pomagając liderom formułować hipotezy i definiować przypuszczenia, na którym typie danych i źródeł się skupić w dzisiejszym morzu informacji i jak je połączyć, zanalizować i interpretować.

5. Bądź sceptyczny, ale też otwarty na zmiany

Głębsze zrozumienie tego, w jaki sposób technologie sprawiają, że Twoje życie jest prostsze, mimo niedogodności, które przynoszą, dają nieoceniony wgląd dla formułowania wizji i prowadzenia cyfrowej transformacji w Twojej firmie. Zachowaj więc sceptycyzm, ale i przekonuj się o wszystkim na własnej skórze. Nie ma lepszej metody od bezpośredniego uczestniczenia w tym, czego doświadczają Twoi klienci i pracownicy.

To nie jest łatwe, jesteśmy jednak przekonani, że cyfrowa transformacja w Twojej firmie zakończy się sukcesem, a także w dużej mierze sprawi, że i Ty sprawdzisz się jako lider biznesu w cyfrowym świecie, w którym nowe przeplata się ze starym.

W biurach całego świata słowo „cyfrowy" odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Kierownicy zadają pytania w stylu: „Jaka jest nasza strategia wobec mobilnych technologii, social media, big data?". Bazując na rozmowach z uczestnikami programów dla kadry zarządzającej i analizach licznych studiów przypadku związanych z cyfrową transformacją, przygotowaliśmy syntezę cech, doświadczeń i poglądów, jakimi powinien się cechować lider skierowany na cyfryzację.

1. Miej wizję, ale wspieraj innych

Pozostało 90% artykułu
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Polska w gronie muzycznych liderów. Głównie dzięki streamingowi