W biurach całego świata słowo „cyfrowy" odmieniane jest przez wszystkie przypadki. Kierownicy zadają pytania w stylu: „Jaka jest nasza strategia wobec mobilnych technologii, social media, big data?". Bazując na rozmowach z uczestnikami programów dla kadry zarządzającej i analizach licznych studiów przypadku związanych z cyfrową transformacją, przygotowaliśmy syntezę cech, doświadczeń i poglądów, jakimi powinien się cechować lider skierowany na cyfryzację.
1. Miej wizję, ale wspieraj innych
Lider skupiony na cyfryzacji musi wcielać w życie wizję tego, w jaki sposób firma powinna się zmieniać. Powinien wspierać oddolne inicjatywy pracowników, by przekuć te oderwane od rzeczywistości wizje w możliwe do przeprowadzenia działania. Oznacza to wspieranie środowiska pracowników, tak by mogli eksperymentować ze swoimi pomysłami oraz by wnioski z ich działań były systematycznie gromadzone i analizowane, a płynąca z nich nauka wdrażana.
2. Oddaj kontrolę, ale projektuj wybory
Dowartościowanie pracowników wymaga od lidera, by był zdolny porzucić tradycyjne formy kontroli. To nie oznacza jednak, że ma przestać być przywódcą. Raczej chodzi o to, by zamiast sztywno przestrzegać zasad, starał się wpływać na rezultaty pracy poprzez sposób, w jaki projektuje i prezentuje swoje wybory osobom najlepiej przygotowanym do podejmowania decyzji i wykonującym zadania. Richard H. Thaler i Cass R. Sustein opisali to w książce „Nudge" z 2008 roku, sugerując, że lider staje się wtedy „architektem wyboru" („choice architect"). Wygląda to na najrozsądniejszą drogę w odniesieniu np. do używania social media w pracy. Zamiast zabraniać tego pracownikom, lider ukierunkowany na cyfryzację powinien subtelnie sugerować, jakiego rodzaju treści powinny być udostępniane. Mógłby też proponować szkolenia i wsparcie, by pomóc pracownikom w szerzeniu najlepszych praktyk. W skrócie, powinien „projektować wybory", które nie tylko promują modele używania social media, ale także tworzą wartość dla firmy.
3. Pamiętaj, że „stare" nie znaczy „złe"
Dla większości organizacji cyfrowa transformacja będzie wielostopniową podróżą dowartościowującą istniejące zdolności firmy i sprawiającą, że stanie się ona bardziej atrakcyjna. Z kolei w innych może wywoływać wewnętrzne konflikty oraz podkopywać umiejętności, nad którymi wszyscy ciężko pracowali.
Z tego powodu lider nastawiony na cyfryzację musi łagodzić konflikty i służyć jako pomost pomiędzy starym a nowym.