Reklama

Polscy internauci odrwacają się od Apple'a

Polacy coraz chętniej surfują w sieci na smartfonach i tabletach. 60 proc. z nich w tym celu korzysta ze sprzętu Samsunga i Apple.

Aktualizacja: 02.01.2015 08:58 Publikacja: 02.01.2015 02:28

Szacuje się, że już 10 proc. ruchu internetowego generują urządzenia mobilne.

Szacuje się, że już 10 proc. ruchu internetowego generują urządzenia mobilne.

Foto: Bloomberg

Szacuje się, że już 10 proc. ruchu internetowego generują urządzenia mobilne. Jeszcze w 2013 r. co trzeci mobilny internauta w naszym kraju korzystał z tabletów i smartfonów Apple, choć udział rynkowy tych urządzeń był znikomy (wynosił kilka procent). Eksperci tłumaczyli ten fenomen faktem, że użytkownicy iPadów i iPhone'ów są bardziej świadomymi i częściej wykorzystują możliwości, jakie dają te urządzenia.

W 2014 r. sytuacja uległa diametralnej zmianie. Liderem mobilnego rynku online został Samsung. Jak wynika z analiz firmy Gemius przygotowanych dla „Rzeczpospolitej" z urządzeń koreańskiego producenta korzysta 32 proc. internautów. Z produktów Apple  już tylko 27 proc.

– Patrząc na ostatnich kilka lat udziały Samsunga rosną i jest to trend, który prawdopodobnie będzie się jeszcze utrzymywał. Obie marki uczą się od siebie i zbliżają pod względem designu i funkcjonalności, ale nadal są pomiędzy nimi istotne różnice – komentuje Krzysztof Majkowski, doradca biznesowy z firmy Gemius.

Jego zdaniem to właśnie różnice w wizerunku, szczególnie cenowym, obu producentów oraz dwie odmienne filozofie systemów operacyjnych – zamknięty ekosystem Apple  (iOS) i otwarty ekosystem Androida, który wykorzystywany jest w produktach koreańskiego koncernu – wpływają na popularność obu marek oraz pośrednio, na ich udziały w ruchu internetowym.

– Wyniki Apple i Samsunga to wypadkowa tego, z jakich rozwiązań korzystają na co dzień użytkownicy. Jeżeli nie posiadają całego ekosystemu, czyli na przykład komputera marki Apple i urządzenia mobilnego tej firmy, to wartość dodana z posiadania systemu Apple jest dla nich mniejsza. Czasami taka, często mentalna, bariera zniechęca konsumentów do korzystania jednej z marek – mówi Majkowski.

Reklama
Reklama

Ekspert zwraca uwagę na oferty operatorów telekomunikacyjnych.

– Rozwiązania Samsunga są tańsze. Klienci mają do wyboru zdecydowanie więcej modeli urządzeń tej marki, które są wprowadzane na rynek częściej niż raz w roku. Z jednej strony dzięki temu konsumenci dostają większy wybór a firmie łatwiej jest zdobyć większe udziały w rynku, z drugiej cykl życia produktów się jednak skraca – twierdzi ekspert Gemiusa.

Na trzecim miejscu pod względem udziału w ruchu internetowym w Polsce jest Sony. Ponad 10 proc. odsłon w sieci pochodzi z urządzeń tego producenta – 38 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost odnotowały również takie marki urządzeń mobilnych, jak HTC (z 5 proc. do ponad 7 proc.) oraz Lenovo (z 0,9 proc. do blisko 2 proc).

Na popularności tracą tacy producenci, jak Nokia (9 proc. ruchu w sieci), Asus (1,4 proc.), Alcatel i Prestigio (poniżej 1 proc.)  i  ZTE (poniżej 0,5 proc.).

Dane Gemius pokazują, że wśród marek wykorzystywanych przez internautów rzadko pojawiają się tanie sprzęty polskich firm – z tabletów i smartfonów GoClever pochodzi około 0,2 proc. ruchu na stronach www.

Aż jedna trzecia tabletów sprzedawanych w Polsce to tabliczki rodzimych producentów.

Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Media
Złote Spinacze 2025. To oni zwyciężyli
Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama