Reklama

Koniec darmowego internetu do Instagrama. Jest zakaz

Twój operator nie zmniejsza pakietu internetu gdy używasz mediów społecznościowych? Takie oferty w Polsce jeszcze tylko przez miesiąc. Jest zakaz.

Publikacja: 21.05.2024 22:05

Koniec darmowego internetu do Instragrama

Koniec darmowego internetu do Instragrama

Foto: Bloomberg

Sieci komórkowe w Polsce nie będą mogły oferować już specjalnych pakietów mobilnego internetu na konkretne usługi: na przykład korzystanie z Facebooka, TikToka, czy słuchanie muzyki. 

UKE zakazuje „darmowego” internetu  

T-Mobile Polska i Orange Polska potwierdziły nam dziś, że dostały od prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pisma z nowymi zaleceniami w sprawie usług z tzw. stawką zerową – ang. „zero rating”.  Takie same pisma prezes urzędu wysłał także do innych dużych operatorów, w tym Polkomtelu (Plus), czy P4 (Play).

UKE w praktyce zakazuje w nich operatorom oferowania dodatkowych pakietów transmisji danych, które nie pomniejszają płatnej puli gigabajtów.

Czytaj więcej

Facebook i Instagram będą ograniczać dostęp do informacji

Operatorzy dodawali przez lata takie paczki internetu do abonamentów, walcząc w ten sposób o użytkowników szczególnie dużo używających np. mediów społecznościowych: Facebooka, Instagrama, YouTube, czy słuchających on-line muzyki lub oglądających serwisy streamingowe.

Reklama
Reklama

Z czasem, gdy pojawiły się wątpliwości, czy jest to zgodne z przepisami o tzw. neutralności sieci, telekomy zaczęły zastępować pule darmowe na konkretne usługi po prostu dużo większymi paczkami w abonamencie.

Wszyscy mają „zero rating”

Nadal jednak można znaleźć oferty, które „nie zużywają” danych czy to na Facebooka, czy na komunikatory. Ma je np. Polkomtel pod marką Plush, czy a2Mobile. Z kolei T-Mobile Polska oferuje usługę Supernet, po wykupieniu której oglądanie wybranych serwisów streamingowych nie pomniejsza dostępnej puli. W Orange Polska jest oferta Flex, w której korzyścią dla użytkownika są tzw. „social passy”, z około 10 różnymi serwisami społecznościowymi i aplikacjami.

Teraz oferowanie takich „darmowych” pakietów będzie już zakazane i operatorzy za chwilę zmienią oferty.

Czytaj więcej

Internetowi giganci będą zmuszeni do przestrzegania unijnego prawa. Duże zmiany

Urząd tłumaczy, że w ten sposób wykonuje wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Powołuje się na wyroki w sprawach C-34/20, pkt 17; C-5/20, pkt 14 oraz C-854/19, pkt 15. W nich - tłumaczy się UKE – TSUE opisuje jak wyglądają oferty operatorów, które naruszają przepisy o neutralności sieci. Chodzi o „(…) praktykę handlową, w ramach której dostawca dostępu do Internetu stosuje „stawkę zerową” lub stawkę korzystniejszą w odniesieniu całości lub części transmisji danych związanej z daną aplikacją lub daną kategorią szczególnych aplikacji oferowanych przez partnerów tego dostawcy dostępu. Dane te nie są więc odliczane od ilości danych zakupionej w ramach pakietu podstawowego. Taka opcja, oferowana w ramach ograniczonych pakietów, umożliwia zatem dostawcom dostępu do Internetu zwiększenie atrakcyjności ich oferty”.

„Mając na uwadze takie otoczenie i regulacje prawne Prezes UKE podjął decyzję o przeanalizowaniu sytuacji rynkowej w tym zakresie. W II półroczu 2023 r., przeprowadzona została kontrola przestrzegania przez największych operatorów mobilnych świadczących usługi dostępu do internetu, przepisu art. 3 ust. 2 i 3 Rozporządzenia” – podał UKE.

Reklama
Reklama

Poza największymi sieciami komórkowymi urząd skontrolował też takie firmy jak Cyfrowy Polsat, Premium Mobile i Canal+ Polska.

UKE ustalił, że wszyscy ci operatorzy w ten czy inny sposób stosowali usługi o stawce zerowej.

Czytaj więcej

Koniec ery darmowego używania internetu. Wszystko będzie w abonamencie?

Nie tylko Instagram i TikTok

Poza dostępem do mediów społecznościowych, takie pakiety są używane do usług bankowych, aplikacji operatorskiej, czytania e-booków i prasy elektronicznej, gier online, nawigacji samochodowej, czy zakupów na platformach e-commerce.

UKE nakazał operatorom zaprzestania zawierania umów i stosowania wzorców umownych z usługami o stawce zerowej. Telekomy mają 30 dni od doręczenia im decyzji na zastosowanie się do tego zalecenia.

Po drugie, telekomy dostały też dwa lata na wycofanie się ze świadczenia usług o stawce zerowej. „Przedsiębiorcy powinni dokonać modyfikacji umów (…) w terminie 24 miesięcy od dnia doręczenia zaleceń pokontrolnych".

Reklama
Reklama

Będę jednak też wyjątki. Operatorzy będą mogli oferować usługi o stawce zerowej, ale uregulowane przepisami.

Zalecenia te nie dotyczą sytuacji, gdy obowiązek dostępu do usług świadczonych w modelu „zero rating” wynika z obowiązujących przepisów prawa. Może chodzić na przykład o obsługę zdalnego nauczania, czy państwowych stron internetowych. 

Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Media
Nieoficjalnie: Netflix prowadzi wyłączne rozmowy o zakupie Warner Bros. Discovery, właściciela TVN
Media
Polscy kibice przekonują się do platform streamingowych
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Media
Wojciech Kuśpik, prezes PTWP: „Rzeczpospolita” idealnie do nas pasuje
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama