Według CBOS wzrost liczby użytkowników internetu, bardzo dynamiczny w poprzedniej dekadzie, w zasadzie zastopował: w 2002 r. z internetu regularnie korzystało 17 proc. badanych, w 2006 r. - 31 proc., a 2010 r. 51 proc. Potem proces zaczął zdecydowanie spowalniać - w ciągu 5 lat pomiędzy 2011 i 2016 r. wzrost wyniósł już tylko 10 proc.
Wykluczenie cyfrowe niezmiennie dotyka przede wszystkim najstarszych: wśród osób powyżej 54 roku życia z internetu korzysta mniej niż połowa, a w grupie 65 lat i więcej – jedna czwarta. Dla porównania w grupie od 18 do 24 roku życia z internetu regularnie korzystają właściwie wszyscy respondenci CBOS w badaniu, a w grupie 25-34 - 94 proc.
Jak podano w komunikacie, o ile obecność młodych w internecie nie jest zdeterminowana poziomem ich wykształcenia, o tyle odgrywa ono pewną rolę w przypadku kształtowania się kompetencji cyfrowych starszych badanych: wśród osób z wyższym wykształceniem regularnie z sieci korzysta 94 proc., a z podstawowym 18 proc. badanych.
Autorzy badania zwracają też uwagę na dynamiczny wzrost popularności internetu mobilnego: z roku na rok coraz więcej osób korzysta z sieci bezprzewodowo, używając do tego urządzeń mobilnych (obecnie 86 proc. internautów).
Mimo tego z deklaracji badanych wynika, że przeciętny czas spędzany online wynosi 12 godzin tygodniowo i w zasadzie nie zmienia się w ostatnich latach.