W USA sprzedaż e-booków spada. W Polsce przeciwnie - wciąż rośnie

W Ameryce wpływy ze sprzedaży e-książek obniżyły się w ub.r. o 10 proc. rok do roku. Polsce na razie to nie grozi. W 2015 r. wydawcy zainkasowali o 7 proc. wyższe wpływy z e-książek niż rok wcześniej.

Aktualizacja: 21.07.2016 21:05 Publikacja: 21.07.2016 20:11

Foto: Bloomberg

Moda na e-booki w USA – do której mocno przyczynił się tamtejszy rynek, gdzie powstał Amazon i jego popularne na całym świecie czytniki Kindle – zaczyna się stabilizować. W ubiegłym roku wpływy ze sprzedaży e-booków spadły tam rok do roku kolejny raz, i to znacznie bardziej niż rok wcześniej, kiedy spadkowy trend zaledwie się rysował.

W 2015 r. przychody amerykańskich wydawców z e-książek wyniosły 2,84 mld dol. i były o 11,3 proc. niższe niż rok wcześniej, kiedy spadek wynosił jeszcze tylko zaledwie ok. 1 proc. Zniżka nie wynika ze spadku cen – zmniejszyła się też liczba e-kopii książek, jakie trafiły na rynek: o 9,7 proc., do 424 mln – wynika z podsumowania Stowarzyszenia Amerykańskich Wydawców (AAP).

Eksperci winią za to ogólną mało optymistyczną sytuację na rynku książki w USA oraz wysokie ceny e-booków, ale też przypominają, że udział e-booków w całym amerykańskim rynku sprzedaży książek jest już po prostu wysoki: w 2015 r. wynosił 17,3 proc. (rok wcześniej 19,3 proc.).

Polscy wydawcy e-booków mogą pomarzyć o takich poziomach sprzedaży i wpływów, ale za to perspektywy dla rodzimego rynku e-booków, rozwiniętego słabiej niż amerykański, są znacznie bardziej optymistyczne.

Jak podaje „Rzeczpospolitej" Łukasz Gołębiewski, prezes Biblioteki Analiz, która monitoruje rynek książki w Polsce, w 2015 r. wartość sprzedaży e-booków wynosiła ok. 60 mln zł i była wyższa niż rok wcześniej o 7 proc.

– Tendencja wzrostowa się utrzymuje, choć tempo zwyżek jest już niższe niż w poprzednich latach – ocenia Gołębiewski.

Polski rynek e-booków jest jednak w porównaniu z amerykańskim znacznie mniej istotną częścią całej branży: w 2015 r. przyniósł wydawcom zaledwie ok. 2,6 proc. wszystkich wpływów ze sprzedaży książek. Był jednak segmentem wzrostowym, podczas gdy cały rynek książki skurczył się, według wstępnych podliczeń Polskiej Izby Książki, o ok. 6,5 proc. (miały na to wpływ zmiany na rynku podręczników).

Globalnie wydatki na e-booki także będą w ciągu najbliższych lat rosły. Jak przewiduje firma doradcza PwC, do 2019 r. rynek e-książek wzrośnie w porównaniu z tym rokiem aż o 43 proc. i będzie wart już 28,6 mld dol. (dane nie uwzględniają podręczników, ale obejmują książki dla profesjonalistów).

Moda na e-booki w USA – do której mocno przyczynił się tamtejszy rynek, gdzie powstał Amazon i jego popularne na całym świecie czytniki Kindle – zaczyna się stabilizować. W ubiegłym roku wpływy ze sprzedaży e-booków spadły tam rok do roku kolejny raz, i to znacznie bardziej niż rok wcześniej, kiedy spadkowy trend zaledwie się rysował.

W 2015 r. przychody amerykańskich wydawców z e-książek wyniosły 2,84 mld dol. i były o 11,3 proc. niższe niż rok wcześniej, kiedy spadek wynosił jeszcze tylko zaledwie ok. 1 proc. Zniżka nie wynika ze spadku cen – zmniejszyła się też liczba e-kopii książek, jakie trafiły na rynek: o 9,7 proc., do 424 mln – wynika z podsumowania Stowarzyszenia Amerykańskich Wydawców (AAP).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane