Biznes stanął po stronie niezależności mediów

Czołowe organizacje przedsiębiorców zdecydowanie poparły sprzeciw prywatnych mediów wobec wprowadzenia nowej daniny od reklamy.

Aktualizacja: 11.02.2021 08:35 Publikacja: 10.02.2021 21:00

Biznes stanął po stronie niezależności mediów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

– Ostrzegamy, że wejście w życie projektu w obecnym kształcie będzie miało dalece negatywne skutki dla całej gospodarki i zamiast zakładanych dodatkowych przychodów, przyniesie wielomiliardowe straty – podkreśla Rada Przedsiębiorczości w ogłoszonym w środę stanowisku.

To wspólny głos tworzących radę największych polskich organizacji przedsiębiorców i pracodawców – w tym BCC, Federacji Przedsiębiorców Polskich, KIG, ABSL, Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP, PRB Związku Banków Polskich i Związku Rzemiosła Polskiego. Wszystkie one – za pośrednictwem Rady Przedsiębiorczości – stanowczo zaprotestowały przeciw rządowym planom dodatkowego opodatkowanie przychodów z reklam. Jak przypomina rada, rynek reklamy jest jednym z najważniejszych kół zamachowych gospodarki; według wyliczeń firmy doradczej Deloitte każda złotówka wydana na reklamę przekłada się na 7 złotych wzrostu PKB.

Czytaj także: List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Nowy podatek, zatrzymując koło zamachowe gospodarki, dotknie nie tylko media, ale wszystkich przedsiębiorców i obywateli. Doprowadzając do ograniczenia reklamy, zmniejszy bowiem konsumpcję, która i tak jest na poziomie najniższym od lat.

Zdaniem Rady Przedsiębiorczości wprowadzenie takich obciążeń w środku roku podatkowego i w dodatku w czasie pandemii będzie miało efekt odwrotny do zamierzonego. Skutkiem nowego podatku, zamiast wyliczanych przez Ministerstwo Finansów ok. 800 mln złotych wpływów podatkowych, może być 6 miliardów złotych strat na podatku VAT, PIT i CIT.

Środowy protest prywatnych wydawców i nadawców poparli też partnerzy społeczni w radzie Dialogu Społecznego, w tym OPZZ i i Forum Związków Zawodowych. W wydanym w środę po południu oświadczeniu zwracają uwagę, że nowa danina, uderzając w najważniejsze źródło przychodu prywatnych mediów, osłabi je, a może nawet zagrozi ich istnieniu. – Osłabienie mediów będzie zabójcze dla gospodarki, demokracji, wolności słowa, a także skutecznego dialogu społecznego – ostrzegają partnerzy społeczni w RDS. Niezależnie od stanowiska Rady Przedsiębiorczości jej członkowie także samodzielnie wyrażali w środę swoją solidarność z protestującymi mediami. – Osłabienie mediów zagraża demokracji i wolności słowa. Dlatego wspieramy wolne media w ich proteście przeciwko wprowadzeniu kolejnego podatku – podkreślała Konfederacja Lewiatan.

Do sprzeciwu wobec nowej daniny przyłączył się też Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), zaznaczając, że od lat krytycznie ocenia każdego rodzaju podatki sektorowe i sprzeciwia się obciążeniom wprowadzanym w trakcie walki z epidemią koronawirusa. Wyrazy solidarności z protestującymi mediami przekazała też Agata Wojtowicz z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej.

– Ostrzegamy, że wejście w życie projektu w obecnym kształcie będzie miało dalece negatywne skutki dla całej gospodarki i zamiast zakładanych dodatkowych przychodów, przyniesie wielomiliardowe straty – podkreśla Rada Przedsiębiorczości w ogłoszonym w środę stanowisku.

To wspólny głos tworzących radę największych polskich organizacji przedsiębiorców i pracodawców – w tym BCC, Federacji Przedsiębiorców Polskich, KIG, ABSL, Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP, PRB Związku Banków Polskich i Związku Rzemiosła Polskiego. Wszystkie one – za pośrednictwem Rady Przedsiębiorczości – stanowczo zaprotestowały przeciw rządowym planom dodatkowego opodatkowanie przychodów z reklam. Jak przypomina rada, rynek reklamy jest jednym z najważniejszych kół zamachowych gospodarki; według wyliczeń firmy doradczej Deloitte każda złotówka wydana na reklamę przekłada się na 7 złotych wzrostu PKB.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie