Biznes stanął po stronie niezależności mediów

Czołowe organizacje przedsiębiorców zdecydowanie poparły sprzeciw prywatnych mediów wobec wprowadzenia nowej daniny od reklamy.

Aktualizacja: 11.02.2021 08:35 Publikacja: 10.02.2021 21:00

Biznes stanął po stronie niezależności mediów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

– Ostrzegamy, że wejście w życie projektu w obecnym kształcie będzie miało dalece negatywne skutki dla całej gospodarki i zamiast zakładanych dodatkowych przychodów, przyniesie wielomiliardowe straty – podkreśla Rada Przedsiębiorczości w ogłoszonym w środę stanowisku.

To wspólny głos tworzących radę największych polskich organizacji przedsiębiorców i pracodawców – w tym BCC, Federacji Przedsiębiorców Polskich, KIG, ABSL, Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP, PRB Związku Banków Polskich i Związku Rzemiosła Polskiego. Wszystkie one – za pośrednictwem Rady Przedsiębiorczości – stanowczo zaprotestowały przeciw rządowym planom dodatkowego opodatkowanie przychodów z reklam. Jak przypomina rada, rynek reklamy jest jednym z najważniejszych kół zamachowych gospodarki; według wyliczeń firmy doradczej Deloitte każda złotówka wydana na reklamę przekłada się na 7 złotych wzrostu PKB.

Czytaj także: List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Nowy podatek, zatrzymując koło zamachowe gospodarki, dotknie nie tylko media, ale wszystkich przedsiębiorców i obywateli. Doprowadzając do ograniczenia reklamy, zmniejszy bowiem konsumpcję, która i tak jest na poziomie najniższym od lat.

Zdaniem Rady Przedsiębiorczości wprowadzenie takich obciążeń w środku roku podatkowego i w dodatku w czasie pandemii będzie miało efekt odwrotny do zamierzonego. Skutkiem nowego podatku, zamiast wyliczanych przez Ministerstwo Finansów ok. 800 mln złotych wpływów podatkowych, może być 6 miliardów złotych strat na podatku VAT, PIT i CIT.

Środowy protest prywatnych wydawców i nadawców poparli też partnerzy społeczni w radzie Dialogu Społecznego, w tym OPZZ i i Forum Związków Zawodowych. W wydanym w środę po południu oświadczeniu zwracają uwagę, że nowa danina, uderzając w najważniejsze źródło przychodu prywatnych mediów, osłabi je, a może nawet zagrozi ich istnieniu. – Osłabienie mediów będzie zabójcze dla gospodarki, demokracji, wolności słowa, a także skutecznego dialogu społecznego – ostrzegają partnerzy społeczni w RDS. Niezależnie od stanowiska Rady Przedsiębiorczości jej członkowie także samodzielnie wyrażali w środę swoją solidarność z protestującymi mediami. – Osłabienie mediów zagraża demokracji i wolności słowa. Dlatego wspieramy wolne media w ich proteście przeciwko wprowadzeniu kolejnego podatku – podkreślała Konfederacja Lewiatan.

Do sprzeciwu wobec nowej daniny przyłączył się też Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), zaznaczając, że od lat krytycznie ocenia każdego rodzaju podatki sektorowe i sprzeciwia się obciążeniom wprowadzanym w trakcie walki z epidemią koronawirusa. Wyrazy solidarności z protestującymi mediami przekazała też Agata Wojtowicz z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej.

– Ostrzegamy, że wejście w życie projektu w obecnym kształcie będzie miało dalece negatywne skutki dla całej gospodarki i zamiast zakładanych dodatkowych przychodów, przyniesie wielomiliardowe straty – podkreśla Rada Przedsiębiorczości w ogłoszonym w środę stanowisku.

To wspólny głos tworzących radę największych polskich organizacji przedsiębiorców i pracodawców – w tym BCC, Federacji Przedsiębiorców Polskich, KIG, ABSL, Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP, PRB Związku Banków Polskich i Związku Rzemiosła Polskiego. Wszystkie one – za pośrednictwem Rady Przedsiębiorczości – stanowczo zaprotestowały przeciw rządowym planom dodatkowego opodatkowanie przychodów z reklam. Jak przypomina rada, rynek reklamy jest jednym z najważniejszych kół zamachowych gospodarki; według wyliczeń firmy doradczej Deloitte każda złotówka wydana na reklamę przekłada się na 7 złotych wzrostu PKB.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane