Reklama

Biznes stanął po stronie niezależności mediów

Czołowe organizacje przedsiębiorców zdecydowanie poparły sprzeciw prywatnych mediów wobec wprowadzenia nowej daniny od reklamy.

Aktualizacja: 11.02.2021 08:35 Publikacja: 10.02.2021 21:00

Biznes stanął po stronie niezależności mediów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

– Ostrzegamy, że wejście w życie projektu w obecnym kształcie będzie miało dalece negatywne skutki dla całej gospodarki i zamiast zakładanych dodatkowych przychodów, przyniesie wielomiliardowe straty – podkreśla Rada Przedsiębiorczości w ogłoszonym w środę stanowisku.

To wspólny głos tworzących radę największych polskich organizacji przedsiębiorców i pracodawców – w tym BCC, Federacji Przedsiębiorców Polskich, KIG, ABSL, Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP, PRB Związku Banków Polskich i Związku Rzemiosła Polskiego. Wszystkie one – za pośrednictwem Rady Przedsiębiorczości – stanowczo zaprotestowały przeciw rządowym planom dodatkowego opodatkowanie przychodów z reklam. Jak przypomina rada, rynek reklamy jest jednym z najważniejszych kół zamachowych gospodarki; według wyliczeń firmy doradczej Deloitte każda złotówka wydana na reklamę przekłada się na 7 złotych wzrostu PKB.

Czytaj także: List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Nowy podatek, zatrzymując koło zamachowe gospodarki, dotknie nie tylko media, ale wszystkich przedsiębiorców i obywateli. Doprowadzając do ograniczenia reklamy, zmniejszy bowiem konsumpcję, która i tak jest na poziomie najniższym od lat.

Zdaniem Rady Przedsiębiorczości wprowadzenie takich obciążeń w środku roku podatkowego i w dodatku w czasie pandemii będzie miało efekt odwrotny do zamierzonego. Skutkiem nowego podatku, zamiast wyliczanych przez Ministerstwo Finansów ok. 800 mln złotych wpływów podatkowych, może być 6 miliardów złotych strat na podatku VAT, PIT i CIT.

Reklama
Reklama

Środowy protest prywatnych wydawców i nadawców poparli też partnerzy społeczni w radzie Dialogu Społecznego, w tym OPZZ i i Forum Związków Zawodowych. W wydanym w środę po południu oświadczeniu zwracają uwagę, że nowa danina, uderzając w najważniejsze źródło przychodu prywatnych mediów, osłabi je, a może nawet zagrozi ich istnieniu. – Osłabienie mediów będzie zabójcze dla gospodarki, demokracji, wolności słowa, a także skutecznego dialogu społecznego – ostrzegają partnerzy społeczni w RDS. Niezależnie od stanowiska Rady Przedsiębiorczości jej członkowie także samodzielnie wyrażali w środę swoją solidarność z protestującymi mediami. – Osłabienie mediów zagraża demokracji i wolności słowa. Dlatego wspieramy wolne media w ich proteście przeciwko wprowadzeniu kolejnego podatku – podkreślała Konfederacja Lewiatan.

Do sprzeciwu wobec nowej daniny przyłączył się też Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), zaznaczając, że od lat krytycznie ocenia każdego rodzaju podatki sektorowe i sprzeciwia się obciążeniom wprowadzanym w trakcie walki z epidemią koronawirusa. Wyrazy solidarności z protestującymi mediami przekazała też Agata Wojtowicz z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej.

Media
Nieoficjalnie: Warner Bros. Discovery odrzuci ofertę przejęcia przez Paramount
Media
Europa dławi się regulacjami i przegrywa wyścig o AI
Media
Miliarder z Hongkongu może trafić za kratki na resztę życia. Sąd: mózg spisków
Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama