Grzegorz Hajdarowicz: Warto być częścią silnej grupy

O decyzji inwestycyjnej, nowym inwestorze i przyszłości grupy medialnej – dla Rzeczpospolitej mówi Grzegorz Hajdarowicz – główny inwestor i Przewodniczący Rady Nadzorczej Gremi Media SA.

Publikacja: 26.11.2021 13:07

Grzegorz Hajdarowicz, główny inwestor i Przewodniczący Rady Nadzorczej Gremi Media SA

Grzegorz Hajdarowicz, główny inwestor i Przewodniczący Rady Nadzorczej Gremi Media SA

Foto: Gremi Media SA

Dlaczego zdecydował się Pan sprzedać pakiet akcji w spółce Gremi Media S.A., wydającej Rzeczpospolitą, Parkiet i Uważam Rze Historia?

Sytuacja na polskim rynku mediów staje się coraz trudniejsza. Piętno polityki ciąży na nim coraz bardziej i wywiera nań negatywny wpływ. Rzeczpospolita i Parkiet pozostają poza głównymi liniami podziału polskiego życia politycznego. Ale mają wyraźną busolę wartości – obronę wolnego rynku, ochronę prywatnej własności, poszanowanie praw człowieka i obywatela w rozumieniu zachodnio-europejskim, wspieranie polskiego członkostwa w Unii Europejskiej i NATO. Nie wszystkim się to podoba. Próbowałem znaleźć silnych ekonomicznie partnerów w Polsce, gotowych współfinansować tytuły należące do Gremi. Skutek był mniej niż zadawalający. Co więcej, spotkałem się z próbą wrogiego przejęcia praw do tytułów, pod absurdalnym pretekstem. Na szczęście, próba się nie udała. Świat medialny nie stoi w miejscu. Rynek szybko się zmienia. Potrzebna jest wiedza na temat nowych rozwiązań i technologii, wsparcie kapitałowe. Warto być częścią większej, silniejszej grupy. I właśnie to się stało. Przy współpracy z Kancelarią Radców Prawnych Oleś, Rodzynkiewicz, Rysz, Sarkowicz sp.p. oraz doradcą Deloitte Advisory Sp. z o.o. spółka KCI S.A. nawiązała współpracę z nowym inwestorem funduszem Pluralis B.V. z Amsterdamu.

Czytaj więcej

Gremi Media ma nowego inwestora. „Będziemy bardziej otwarci na świat”

Dlaczego właśnie wybrał Pan tego partnera?

Po pierwsze, bo była to najlepsza oferta, z punktu widzenia długofalowej strategii. Wiem, że rynek był przekonany, że Rzeczpospolita zostanie przejęta przez któregoś z polskich graczy. No cóż, lubię zaskakiwać. Informacje o moim odejściu z polskich mediów okazały się nieco przedwczesne. Wciąż tu jestem i zamierzam działać. Umowa oznacza wsparcie dla Gremi, ale pakiet kontrolny Gremi pozostaje przy mnie. Pluralis, nasz nowy liczący się akcjonariusz, to spółka należąca do 3 wielkich i szanowanych firm. King Baudouin Foundation, silna grupa medialna Mediahuis oraz Media Development Investment Fund (MDIF) - to partnerzy o ugruntowanej reputacji, podzielający ten sam zestaw wartości konstytuujących od zawsze Gremi. Silni finansowo, bardzo aktywni na rynkach medialnych w różnych częściach świata, co daje nam dodatkowo dostęp do unikalnej wiedzy. Jednocześnie, to nie udziałowcy koncentrujący się wyłącznie na kwartalnym zysku.

Co się zmieni w Gremi po wejściu nowych akcjonariuszy?

Będziemy silniejsi, bardziej odporni na wszelkie próby ataku z zewnątrz. Linia informacyjna gazet i stron www pozostaną bez zmian. Obiektywizm, prawda, niewygodne pytania stawiane każdemu uczestnikowi życia publicznego, troska o czytelników. Jak zawsze. W krótkim terminie zmiany będą niedostrzegalne, ale zapewniam, w dłuższej perspektywie dostrzeżecie Państwo, jak ważną informacją była ta dzisiejsza - o nowych akcjonariuszach w Gremi. Wspólnie będziemy w stanie skutecznie chronić największą wartość, jaką są niezależne, wolne od jakichkolwiek nacisków media. Silne i zdolne odeprzeć każdy atak.

Czy może Pan opowiedzieć kilka słów o nowych akcjonariuszach Gremi?

Pluralis, firma która dołączyła do grona naszych akcjonariuszy jest współtworzona przez 3 silne podmioty o nieco różnych celach, ale współpracujące ze sobą, czego najlepszą ilustracją jest decyzja o wzmocnieniu Gremi Media S.A. w Polsce.

Czytaj więcej

Nieprzerwany wzrost sprzedaży i wskaźnika EBITDA wydawcy „Rzeczpospolitej”

King Baudouin Foundation została założona w 1976 roku. Co roku wspiera i inwestuje w około 1500 różnych inicjatyw wiążących się ze sprawiedliwością, demokracją i poszanowaniem różnorodności. Radzie Fundacji przewodniczy od 2016 r. pan Thomas Leysen, pełniący także funkcję Prezesa Mediahuis, Umicore, Honorowego Przewodniczącego Grupy KBC, Członka Rady Nadzorczej Koninklijke DSM. Wiceprzewodniczącymi Rady są Pierre Wunsch, pełniący również funkcję Prezesa Narodowego Banku Belgii oraz Karl-Heinz Lambertz, Przewodniczący Parlamentu Wspólnoty Niemieckojęzycznej.

Mediahuis to grupa medialna działająca w Belgii, Holandii, Irlandii i Luksemburgu. Powstała w 2014 roku. Portfolio grupy obejmuje cztery wiodące dzienniki, główne rynki cyfrowe, drukarnie gazet, stację radiową i regionalne kanały telewizyjne. Na liście mediów Mediahuis znadjuja się m.in. irlandzki Irish Independent, The Herald i Belfast Telegraph, luksemburski Luxemburger Wort, a NRC Handelsblad, nrc.next, Dagblad van heta, Noorden, Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad oraz dziesiątki innych regionalnych witryn i tygodników.

Funduszu Media Development Investment Fund (MDIF) nie trzeba w Polsce przedstawiać, gdyż są pośrednio akcjonariuszem Radia ZET. Każdy z tych partnerów sam w sobie jest poważnym, silnym graczem. Ich suma jest wzmocnieniem o jakim nie mogłem pomarzyć.

Dlaczego zdecydował się Pan sprzedać pakiet akcji w spółce Gremi Media S.A., wydającej Rzeczpospolitą, Parkiet i Uważam Rze Historia?

Sytuacja na polskim rynku mediów staje się coraz trudniejsza. Piętno polityki ciąży na nim coraz bardziej i wywiera nań negatywny wpływ. Rzeczpospolita i Parkiet pozostają poza głównymi liniami podziału polskiego życia politycznego. Ale mają wyraźną busolę wartości – obronę wolnego rynku, ochronę prywatnej własności, poszanowanie praw człowieka i obywatela w rozumieniu zachodnio-europejskim, wspieranie polskiego członkostwa w Unii Europejskiej i NATO. Nie wszystkim się to podoba. Próbowałem znaleźć silnych ekonomicznie partnerów w Polsce, gotowych współfinansować tytuły należące do Gremi. Skutek był mniej niż zadawalający. Co więcej, spotkałem się z próbą wrogiego przejęcia praw do tytułów, pod absurdalnym pretekstem. Na szczęście, próba się nie udała. Świat medialny nie stoi w miejscu. Rynek szybko się zmienia. Potrzebna jest wiedza na temat nowych rozwiązań i technologii, wsparcie kapitałowe. Warto być częścią większej, silniejszej grupy. I właśnie to się stało. Przy współpracy z Kancelarią Radców Prawnych Oleś, Rodzynkiewicz, Rysz, Sarkowicz sp.p. oraz doradcą Deloitte Advisory Sp. z o.o. spółka KCI S.A. nawiązała współpracę z nowym inwestorem funduszem Pluralis B.V. z Amsterdamu.

Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?