Wyraźnie wyższą sprzedażą niż rok wcześniej mogą się pochwalić tylko publikujący przedruki z polskiej prasy „Tygodnik Angora” oraz katolickie „Gość Niedzielny” i „Tygodnik Powszechny” – wynika z opublikowanych wczoraj danych pokazujących tzw. rozpowszechnianie płatne razem.
Średnia sprzedaż „Angory” w 2009 r. wynosiła 325,2 tys. egz., o 8,8 proc. więcej niż rok wcześniej, „Gość Niedzielny” sprzedawał 136,3 tys. egz., o 4,5 proc. więcej niż w 2008 r., a „Tygodnik Powszechny” odnotował symboliczny wzrost sprzedaży o 0,3 proc. – do 22,2 tys. egz.
Pozostałe tytuły nie mogą zaliczyć ubiegłego roku do udanych. Najgłębszy spadek sprzedaży dotknął poszukującego teraz swojego miejsca na rynku pod rządami nowego właściciela, Grzegorza Hajdarowicza, „Przekroju”. Jego sprzedaż wynosiła 52,7 tys., czyli o 20,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Z podobnymi problemami boryka się „Wprost” przejęty przez Point Group. Tu sprzedaż spadła rok do roku o 12,8 proc., do 98,5 tys. egz., czyli poniżej psychologicznej granicy sprzedażowej dla pism z czołówki tego segmentu prasy. Spory spadek, o 8,7 proc., dotknął też „Newsweeka Polska”, którego średnia sprzedaż wynosiła w 2009 r. 111,5 tys. egz. A rywalizująca z oboma tymi tytułami „Polityka” zamknęła rok spadkiem sprzedaży w wysokości 5 proc. (do 144,9 tys. egz.).
Zdaniem medioznawców ten rok może złagodzić spadki sprzedaży prasy, m.in. ze względu na niską bazę ubiegłoroczną (już wtedy dzienniki i tygodniki opinii odnotowywały spadki).