Najpowszechniej używanymi badaniami polskiego Internetu są obecnie raporty spółki Polskie Badania Internetu, na zlecenie której Gemius przeprowadza analizy korzystania z sieci Megapanel. PBI szuka sposobu na unowocześnienie badań i np. wkrótce zacznie pokazywać obok liczby użytkowników także liczbę tzw. cookies, a analiza obejmie dużo więcej aplikacji (m.in. Media Playera i Winamp). Chce także zacząć badać m.in. korzystanie z mobilnego Internetu.[wyimek]2,6 mln zł wyniosły obroty PBI w 2009 r. Zysk netto wyniósł 32 tys. zł[/wyimek]

Według części rynku postępy PBI są zbyt małe. Dlatego nieformalna na razie grupa firm chce stworzyć nowy standard badań Internetu w Polsce. – Rozpoczęcie procesu tworzenia niezależnego badania Internetu to odpowiedź na obecną sytuację – mówił podczas wczorajszych konsultacji branży mediowej i reklamowej Jacek Makowski, dyrektor biura reklamy prasy codziennej w Axel Springer Polska. Nową inicjatywę popierają też m.in. GG Network (właściciel Gadu-Gadu), Nasza Klasa i Infor Media.

Według Radosława Kucko z Interii zmiany w PBI wymagają analizy. – Jeśli np. wprowadzimy obowiązek wprowadzenia do witryn skryptu po to, by móc badać streaming, duże portale wprowadzą go jutro. A małe? Przy podejmowaniu takich decyzji musimy brać pod uwagę, w kogo mogą uderzyć, i szukać takich rozwiązań, które nikogo nie wykluczą – mówił.

PBI, która została stworzona przez właścicieli portali Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, WP.pl i Rzeczpospolita.pl, chce też zwiększyć liczbę udziałowców.

– Do 16 kwietnia czekamy na informacje od zainteresowanych firm. Zależy nam, by finansowanie badania było stałe i stabilne – powiedział Krzysztof Mikulski, szef rady nadzorczej PBI. W 2009 r. obroty spółki wyniosły 2,56 mln zł, a zdaniem jej właścicieli, chcąc inwestować w rozwój badań, trzeba założyć, że rocznie spółka będzie potrzebowała od udziałowców 4 – 5 mln zł.