Reklama

Internet atakuje telewizję

Za cztery lata przychody reklamowe internetowych spółek będą wyższe niż stacji tv. Przynajmniej w USA. W Polsce prędko tak się nie stanie. Ale sieć systematycznie podgryza pozycję telewizji

Aktualizacja: 05.06.2008 15:22 Publikacja: 05.06.2008 04:29

Rynek reklamy internetowej ma u nas rosnąć 30 – 40 proc. rocznie

Rynek reklamy internetowej ma u nas rosnąć 30 – 40 proc. rocznie

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Nawet 51 mld dol. wpłynie do kas spółek internetowych w 2012 r. – prognozuje amerykańska firma badawcza IDC. Wtedy też branża internetowa zarobi więcej niż telewizja.

W Polsce nie dokona się to tak szybko. Jak szacuje zajmująca się monitoringiem reklam organizacja IAB, rynek reklamy internetowej ma u nas rosnąć 30 – 40 proc. rocznie. Gdyby założyć, że wartość rynku reklamy telewizyjnej będzie się zwiększać średnio o 7 proc. (jak w ostatnich latach), Internet mógłby zostać liderem już w 2014 r. To jednak mało prawdopodobne, bo im więcej pieniędzy trafia do sieci, tym wolniej rośnie cały rynek reklamy.

– W USA mogą się pojawiać dobre dla Internetu prognozy, bo tam nie ma tak dużej bariery technologicznej jak w Polsce – mówi Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media Consulting.

7 miliardów zł od reklamodawców trafi w tym roku do właścicieli wszystkich mediów w Polsce

– W Polsce za trzy lata Internet będzie drugim co do wielkości rynkiem reklamowym po telewizji – mówi Dominik Kaznowski, współautor badań rynku internetowego. Na koniec 2007 roku Internet (przychody z reklam – 750 mln zł) prześcignął radia i goni prasę.

Reklama
Reklama

Reklamodawcy wydają coraz większe sumy na Internet, bo liczba użytkowników sieci szybko rośnie. W ubiegłym roku było ich ponad 14 mln, a w tym może być 16 mln.

– W przepełnionej reklamami telewizji coraz trudniej się przebić. A Internet jest tańszy i inter-aktywny – pozwala nawiązać z odbiorcami kontakt – wylicza zalety reklamy w sieci Katarzyna Borucka, rzeczniczka Coca-Cola Poland Services.

Telewizje, które w 2007 roku zebrały z reklam około 3,5 mld zł, nie mają zamiaru bezczynnie czekać, aż widzowie zaczną odpływać do sieci. Coraz więcej programów tv dostępnych jest w Internecie. Przy współpracy Polsatu przygotowano specjalną ofertę – mecze Euro 2008 w sieci. Za dodatkową opłatą.

Także w portalu Onet, który należy do TVN, można obejrzeć np. „Kryminalnych” i mecze Ligi Mistrzów. Popularne seriale, np. „Tajemnica Twierdzy Szyfrów”, są dostępne również za darmo w internetowym serwisie Telewizji Polskiej.

Nawet 51 mld dol. wpłynie do kas spółek internetowych w 2012 r. – prognozuje amerykańska firma badawcza IDC. Wtedy też branża internetowa zarobi więcej niż telewizja.

W Polsce nie dokona się to tak szybko. Jak szacuje zajmująca się monitoringiem reklam organizacja IAB, rynek reklamy internetowej ma u nas rosnąć 30 – 40 proc. rocznie. Gdyby założyć, że wartość rynku reklamy telewizyjnej będzie się zwiększać średnio o 7 proc. (jak w ostatnich latach), Internet mógłby zostać liderem już w 2014 r. To jednak mało prawdopodobne, bo im więcej pieniędzy trafia do sieci, tym wolniej rośnie cały rynek reklamy.

Reklama
Media
U właściciela TVN znowu gorąco. Burza mózgów w sprawie przyszłości trwa
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama