Po przejęciu Tele2 Netia przymierza się do następnego kroku w konsolidacji polskiego rynku telekomunikacyjnego. – Netia prowadzi negocjacje dotyczące wykupienia detalicznej działalności GTS Energis – powiedziała „Rz” osoba zbliżona do transakcji. Żaden z dwóch telekomów nie chciał skomentować naszych informacji.

Transakcja z GTS, o ile strony ustalą warunki, będzie znacznie skromniejsza niż niedawne przejęcie Tele2 za 100 mln zł. Tele2 miało 700 tys. klientów usług telefonicznych, GTS Energis natomiast ma 10 tys. abonentów Internetu i 1 tys. abonentów usług telefonicznych.

– Taka liczba klientów może być warta 3,5 mln zł – mówi Paweł Puchalski, analityk Domu Maklerskiego BZ WBK. Za jednego abonenta Tele2 Netia płaciła 156 zł, ale już za klientów lokalnych sieci internetowych, jakie również skupuje, płaci ok.

1 tys. zł. Wartość klientów GTS mieści się między tymi dwiema cenami. Operator będzie chciał prawdopodobnie przynajmniej odzyskać to, co włożył w rozwój usług detalicznych. Od końca 2006 r. GTS pozyskuje klientów w sieci Telekomunikacji Polskiej dzięki hurtowym umowom z operatorem narodowym (w taki sam sposób działa Tele2 i w coraz większym stopniu Netia). Na wybudowanie odpowiedniej infrastruktury musiał wydać 6 – 7 mln zł. GTS, chociaż zaczął najwcześniej, zdziałał na tym rynku mniej niż inni operatorzy. Netia dla przykładu zdobyła w sieci TP 130 – 140 tys. abonentów Internetu i ok. 40 tys. abonentów usług telefonicznych.

Pod koniec ubiegłego roku całą grupę GTS Central Europe, do której należy GTS Energis, przejęło konsorcjum inwestorów finansowych. Strategia nowych właścicieli zakłada koncentrację na rynku biznesowym. Z kolei Netia realizuje strategiczny cel zdobycia do 2010 r. 1 mln abonentów Internetu. Bez przejęć nie będzie to możliwe. – Zakup detalicznej części GTS Energis pozwoliłby Netii zbliżyć się do strategicznego celu. Wchłonięcie klientów GTS będzie stosunkowo łatwe, a jednocześnie Netia pozbyłaby się z rynku jeszcze jednego konkurenta – mówi Puchalski.