Po trzech kwartałach wydatki na reklamę w kinach urosły o ponad połowę wobec analogicznego okresu 2007 r., do 78,3 mln zł. To większy skok niż w przypadku rozpędzonej reklamy internetowej. Ta urosła w tym czasie „tylko” o 38,1 proc – wynika z danych domu mediowego Starlink.
Zdaniem Tomasza Ramzy, media directora z MPG, reklama kinowa rośnie, bo jest relatywnie tania. Powstają nowe multipleksy, więc poprzez salę kinową dociera się z reklamą do coraz większej liczby ludzi. Dlatego w 2009 r. wpływy kin z reklam urosną o 12 proc., ciągle szybciej niż reklamowy rynek (zdaniem Ramzy wzrośnie on o 8,4 proc.). To też m.in. rezultat tego, że kina inwestują w nowe formy promocji: reklamy na zagłówkach foteli, biletach, pudełkach z popcornem czy koszulkach obsługi.
Powodem wyhamowania wzrostu może być spowolnienie gospodarcze, które sprawi, że duzi reklamodawcy postawią na telewizję kosztem innych mediów. Według ekspertów, jeśli nasz rynek dotknie kryzys, ludzie ograniczą wydatki na rozrywkę, w tym na bilety. Na silne zainteresowanie liczą wtedy kablówki i platformy cyfrowe. Na razie jednak kina wychodzą z sytuacji obronną ręką. – Jesteśmy po gorszym okresie w czerwcu i lipcu, jednak dzięki dobremu październikowi może być tak, że ten rok będzie porównywalny, jeśli chodzi o sprzedaż biletów, do ubiegłego – mówi Tomasz Jagiełło, prezes Centrum Filmowego Helios.
Na razie większe wpływy z reklam i sprzedaży drożejących biletów (według Boxoffice po trzech kwartałach urosły o ok. 8 proc., do 398 mln zł, mimo że sprzedaż biletów w porównaniu z sytuacją rok wcześniej spadła o 0,4 proc.) przekładają się na zwyżki kin. Sieci Multikino i Helios po trzech kw. miały przychody większe niż przed rokiem, także wskutek konsolidacji. Przychody Multikina, po raz pierwszy liczone wspólnie z Silver Screen, wynosiły 52,6 mln euro, o 64,6 proc. więcej niż w 2007 r., a EBITDA – 9,2 mln euro (o 70,5 proc. więcej). CH Helios, którY podaje wyniki razem z wynikami sieci Kinoplex, miał 96 mln zł przychodów i 20 mln zł EBITDA. Także Cinema City odnotowało po trzech kw. 15-proc. wzrost przychodów, do 140 mln euro, a EBITDA urósł o 18,5 proc., do 31,5 mln euro.