Reklama
Rozwiń
Reklama

Kryzys różowego króliczka

Grupa medialna Playboy Enterprises, wydawca znanej na całym świecie gazety dla mężczyzn zapowiada radykalne cięcia kosztów i zwolnienia pracowników. Firma zamknęła III kw. stratą prawie 5 mln dolarów

Publikacja: 11.12.2008 15:22

Kryzys różowego króliczka

Foto: ROL

Proces ograniczania kosztów, w obliczu słabnących z miesiąca na miesiąc wyników sprzedaży i przychodów z reklam, został rozpoczęty już wcześniej w tym roku. Wydawca Playboya zwolnił już w 2008 r. 14 proc. z 800 osobowej załogi.

Problemy Playboya można łączyć z zapowiedzią rezygnacji z zajmowanych stanowisk Christie Hefner, prezes i dyrektor generalnej grupy Playboy Enterprises. Według komunikatu z początku tego tygodnia Christie Hefner odejdzie 1 lutego 2009 r.

Sytuacja za oceanem nie przełoży się podobno na działania w Polsce, bo Playboy Enterprise nie ma tu swojej filii wydawniczej.

Polska edycja "Playboya", która ukazuje się od 16 lat, jest wydawana na licencji Playboy Enterprise przez wydawnictwo Marquard Media Polska, które ma w portfolio m.in. także "CKM", "Cosmopolitan" i "Joy".

- Sytuacja w amerykańskiej centrali Playboya nie ma żadnego przełożenia na polską edycję pisma, bo Playboy Enterprise nie jest wspólnikiem naszej firmy i nasze biznesy są odseparowane. Natomiast amerykański dział licencyjny Playboya jest jego bardzo mocną częścią i nie spodziewam się, żeby tam były jakiekolwiek zwolnienia - mówi "Rz" Tomasz Zięba, prezes Marquard Media Polska.

Reklama
Reklama

[b]Branża wydawnicza coraz częściej boryka się jednak z problemami finansowymi.[/b]

Burda Media Polska, która wydaje w Polsce m.in. "Elle", "In Style", "Burdę", "Dobre Rady" i "Top Gear" niedawno zwolniła 20 osób i chce zmienić system powstawania swoich magazynów na bardziej opłacalny.

- Efektywne zarządzanie kosztami i jakością jest kluczem do sukcesu w trudnej sytuacji gospodarczej na świecie - podał wydawca w oficjalnym komunikacie.

Zadłużenie niektórych wydawców jest tak duże, że zmiany strategii mogą nie pomóc. Jak informowała "Rz" wcześniej spółka Tribune Company, wydawca Chicago Tribune i LA Times rozmawia z wierzycielami i zatrudnia doradców, co może oznaczać początek drogi do kontrolowanej upadłości.

W tym tygodniu Agencja Associated Press wskazała, że wydawca renomowanego dziennika "New York Times", a także "The Boston Globe", "International Herald Tribune" i kilku gazet regionalnych, boryka się z ciągłym spadkiem wpływów z reklam.

Swoje biznesy międzynarodowi wydawcy rewidują już także w innych krajach. Niedawno Presserwis informował o planach zamknięcia nierentownych tytułów koncernu Gruner + Jahr w Rosji, Niemczech i Holandii. Wydawca zamknie niemiecki magazyn ”Park Avenue”, w Holandii - "Galę", a w Rosji - ”Life & Style”. W Niemczech w Hamburgu powstanie natomiast wspólna redakcja dla ”Financial Times Deutschland”, "Capital", "Impulse" i "Börse Online", a zlikwidowane zostaną redakcje w Kolonii i Monachium, w rezultacie czego pracę straci połowa ze 120 pracowników tych redakcji.

Reklama
Reklama

Te działania to przygotowania wydawców do przyszłego roku, który przyniesie spowolnienie na rynku reklamy. Niedawno sieć domów mediowych ZenithOptimedia obniżyła prognozy wzrostu reklamowego rynku w tym roku z 6,6 proc. do 4,3 proc. Po korekcie eksperci szacują, że w tym roku globalny rynek reklamy ma być wart 506,4 mld dol. Globalne wydatki na reklamę prasową skurczą się w tym roku w porównaniu z ubiegłym o 0,7 proc.

Proces ograniczania kosztów, w obliczu słabnących z miesiąca na miesiąc wyników sprzedaży i przychodów z reklam, został rozpoczęty już wcześniej w tym roku. Wydawca Playboya zwolnił już w 2008 r. 14 proc. z 800 osobowej załogi.

Problemy Playboya można łączyć z zapowiedzią rezygnacji z zajmowanych stanowisk Christie Hefner, prezes i dyrektor generalnej grupy Playboy Enterprises. Według komunikatu z początku tego tygodnia Christie Hefner odejdzie 1 lutego 2009 r.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama