Reklama
Rozwiń

Awans „Rzeczpospolitej”

„Rz” jest na drugim miejscu wśród dzienników opinii. Mimo spadku sprzedaży, któremu w 2008 r. oparł się np. „Super Express”, w grudniu „Rz” zwiększyła prenumeratę o blisko 11 proc.

Aktualizacja: 05.02.2009 08:13 Publikacja: 05.02.2009 03:13

Awans „Rzeczpospolitej”

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

W rankingu sprzedaży gazet ogólnopolskich w 2008 r. „Rz” przesunęła się z piątego na czwarte miejsce, wyprzedzając „Dziennik”. Stała się drugim najczęściej kupowanym dziennikiem opiniotwórczym w Polsce.

Do awansu „Rz” doszło przy dużym spadku sprzedaży „Dziennika”, który – podobnie jak większość głównych gazet w Polsce – zamknął ubiegły rok z gorszym rezultatem niż rok wcześniej – wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących rozpowszechnianie płatne razem.

W ubiegłym roku w Polsce liderem rynku pozostał bulwarowy „Fakt”, który średnio sprzedawał dziennie 495,1 tys. egz. (3,8 proc. mniej niż w 2007 r.). Sprzedaż „Gazety Wyborczej” spadła o 8,2 proc., do 411,2 tys. egz. W czołówce gazet ogólnopolskich trendowi jako jedyny oparł się zyskujący od czasu zmiany makiety „Super Express” – jego ubiegłoroczny wynik był o 3,1 proc. wyższy i wyniósł 204,5 tys. egz.

„Rz” w porównaniu z „Gazetą Wyborczą” i „Dziennikiem” odnotowała mniejszy spadek: średnio sprzedawała 157,1 tys. egz., o 4,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Szybko rośnie z kolei prenumerata „Rz”. W grudniu 2008 r. wyniosła 100,8 tys. egz., o 10,8 proc. więcej niż rok wcześniej. W grupie gazet opiniotwórczych najbardziej spadła sprzedaż „Dziennika”. W 2008 r. była o 18,5 proc. niższa niż rok wcześniej i wynosiła 154,7 tys. egz.

Łączna średnia sprzedaż gazet regionalnych należących do Grupy Wydawniczej Polskapresse i ukazujących się z logo Polska The Times wynosiła w 2008 roku 335,7 tys. egz.

Podobnie jak w innych krajach kurczącą się sprzedaż wydawcy gazet w Polsce rekompensują sobie podwyżkami cen dzienników i zamieszczanych w nich reklam. W styczniu o podwyżce cen reklam poinformowała „Gazeta Wyborcza”. Podniosła też cenę egzemplarzową. Na taki sam ruch zdecydował się „Dziennik”.

W rankingu sprzedaży gazet ogólnopolskich w 2008 r. „Rz” przesunęła się z piątego na czwarte miejsce, wyprzedzając „Dziennik”. Stała się drugim najczęściej kupowanym dziennikiem opiniotwórczym w Polsce.

Do awansu „Rz” doszło przy dużym spadku sprzedaży „Dziennika”, który – podobnie jak większość głównych gazet w Polsce – zamknął ubiegły rok z gorszym rezultatem niż rok wcześniej – wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy pokazujących rozpowszechnianie płatne razem.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji