E-faktury drogą do oszczędności

Coraz więcej przedsiębiorstw przesyła faktury pocztą internetową. W przypadku największych firm dzięki takiej decyzji można oszczędzić nawet miliony złotych rocznie

Publikacja: 16.04.2009 02:40

– Od początku roku różnymi metodami przekonujemy klientów do przejścia na elektroniczny obraz faktury – mówi Mirosław Godlewski, prezes Netii. – Jeśli ma się milion klientów, a wystawienie dokumentu kosztuje kilka złotych miesięcznie, to koszt dla firmy wynosi kilka milionów złotych. Wystarczy namówić kilkanaście procent klientów na przejście na e-fakturę i to daje nawet milion złotych oszczędności miesięcznie. [wyimek]150 tys. euro rocznie może zaoszczędzić średniej wielkości firma dzięki przejściu na e-faktury[/wyimek]

– Jestem przekonany, że w dobie kryzysu coraz więcej firm będzie w poszukiwaniu oszczędności przechodzić na e-fakturowanie – mówi Jakub Bojanowski z Deloitte. – Koszty przetwarzania e-faktury są o 80 procent niższe od papierowej.

Największe oszczędności uzyskuje się na przetwarzaniu faktury, ponownym księgowaniu, sprawdzaniu danych. Nie bez znaczenia są też koszty wydruku i przesyłki pocztowej.

Telekomunikacja Polska obsługuje ok. 8 milionów klientów. 95 procent korespondencji wysyłanej przez firmę to faktury. – Udział e-faktur już teraz jest znaczący i stale rośnie – mówi Mariusz Locha, szef biura prasowego TP. PTC, operator sieci komórkowej Era, który e-faktury wprowadził w 2007 r., przyznaje, że wiązało się to z optymalizacją kosztów, ale także podkreśla proekologiczne znaczenie takiego rozwiązania. – W tym roku planujemy oszczędzić ponad 190 ton papieru, co przekłada się na kilka tysięcy drzew – mówi Andrzej Pomarański z biura prasowego Polskiej Telefonii Cyfrowej.

[wyimek]400 tys. zł na znaczkach pocztowych może zaoszczędzić firma wystawiająca ok. 20 tys. faktur miesięcznie [/wyimek]

Mimo wzrostu liczby e-faktur Poczta Polska na razie nie odczuwa zmniejszenia liczby listów (czyli tradycyjnej formy wysyłania faktur) wysyłanych za jej pośrednictwem. Wręcz przeciwnie, w 2008 r. przychody firmy z tego tytułu były wyższe niż w latach poprzednich. – Choć zaobserwowaliśmy, że niektórzy nasi klienci rezygnują z wysyłania faktur do kontrahentów w formie listu, liczba tego typu korespondencji nie maleje – mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej. Liczba listów zwykłych, którymi przesyłane są m.in. faktury, zwiększyła się w porównaniu z rokiem wcześniejszym o 14 mln. Według niego ma to bezpośredni związek z rozwojem sektora bankowego i telekomunikacyjnego. Tylko w ubiegłym roku liczba abonentów sieci komórkowych zwiększyła się o ponad 2,5 mln.

Zdaniem Jakuba Bojanowskiego z firmy Deloitte skutki przechodzenia przez firmy na e-faktury będą dla poczty bardziej odczuwalne po nowelizacji przepisów o podpisie elektronicznym. Nad zmianami pracuje właśnie Sejm. Obecnie polskie przedsiębiorstwa korzystające z e-faktur to przede wszystkim duże firmy, które stosują system elektronicznej wymiany danych EDI. – W przypadku relacji biznes – konsument korzystanie z elektronicznych faktur jest skomplikowane, bo każda e-faktura musi być podpisana oddzielnie – zauważa Bojanowski. Nowelizacja ustawy o e-podpisie ma to zmienić. To zaś może sprawić, że banki czy operatorzy telekomunikacyjni ograniczą papierową formę dokumentów do minimum.

[ramka][srodtytul]Ile można zyskać[/srodtytul]

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Skarbników (CAST) średnia firma obsługująca około tysiąc faktur miesięcznie, przechodząc na e-faktury, może zaoszczędzić prawie 150 tys. euro rocznie. Dla dużego przedsiębiorstwa świadczącego usługi masowe, które co miesiąc wysyła kilkaset tysięcy faktur, oszczędności mogą sięgać milionów euro. Według CAST wprowadzenie e-faktur w Danii pozwoliło sektorowi publicznemu oszczędzić 100 – 134 mln euro rocznie.[/ramka]

[i]—w.i[/i].

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie