Ponad 11 mln klientów w sieci

Dwie trzecie wszystkich polskich internautów robi zakupy w sieci, a kolejne prawie 16 proc. zastanawia się nad takimi zakupami – wynika z badań firmy Gemius

Publikacja: 29.07.2009 06:27

Dwie trzecie spośród około 15 mln polskich internautów, czyli ponad 11 mln Polaków, przynajmniej raz w życiu dokonało zakupu w sieci. Wśród pozostałych 34 proc., którzy nigdy jeszcze nie skorzystali z e-sklepu lub aukcji internetowej, aż 44 proc. (czyli 15,8 proc. ogółu polskich internautów) deklaruje, że spróbuje tego w przyszłości.

– To bardzo dobre dane. Należy jednak pamiętać, że prawdopodobnie nie dotyczą one wszystkich towarów, a jedynie określonych branż, jak elektronika czy AGD. Zakupy np. spożywcze w sieci zwykle są droższe od tradycyjnych, a konsumenci szukają oszczędności

– mówi Marcin Kałkucki z firmy doradczej PricewaterhouseCoopers.

Mimo wszystko dane Gemiusa to dobre wieści dla branży e-commerce. Oznacza to, że stosunkowo sprawnie radzi ona sobie ze spowolnieniem gospodarczym i spadkiem popytu konsumpcyjnego.

[wyimek]50 procent polskich internautów, zanim dokona zakupów w sieci, korzysta z porównywarek cen [/wyimek] Po spektakularnym bankructwie jesienią ubiegłego roku pod skrzydłami nowego właściciela podniósł się Hoopla.pl, internetowy sklep z elektroniką. Inni gracze, tacy jak Empik.com, Merlin.pl czy Agito.pl, zaczęli gwałtownie oszczędzać. – Musieli się także pogodzić ze znacznie mniejszymi marżami – dodaje Marcin Kałkucki z PwC.

Jak niedawno tłumaczył „Rz” Tomasz Bator, wiceprezes Agito.pl, kryzys i poszukiwanie lepszej ceny popychają klientów w stronę e-handlu.

Skłonność do poszukiwania oszczędności widać także w badaniach Gemiusa. Według nich co drugi klient, zarówno korzystający z aukcji, jak i sklepów internetowych, korzysta z sieciowych porównywarek cen, takich jak Skapiec.pl, Ceneo.pl czy Nokaut.pl, które pomagają wybrać najkorzystniejszą ofertę.

Co ciekawe, z badania wyłania się wyraźna różnica między handlem w e-sklepach i na aukcjach. W marcu, kiedy przeprowadzono ankietę, statystyczny klient przeciętnie spędzał miesięcznie ponad pięć godzin na ich przeglądaniu (generując prawie 580 odsłon), podczas gdy oglądanie wizyty na stronach e-sklepów zajmowalo mu już tylko 45 min (średnio 73 odsłony).

Jak tłumaczy Gabriel Matwiejczyk z Gemiusa, powodem jest nie tylko większy asortyment towarów na aukcjach. – Są one często miejscem wyceny towarów. Po krótkiej wizycie w największych serwisach aukcyjnych znamy już np. rynkową wartość samochodu, który chcemy sprzedać – uważa Matwiejczyk.

Dwie trzecie spośród około 15 mln polskich internautów, czyli ponad 11 mln Polaków, przynajmniej raz w życiu dokonało zakupu w sieci. Wśród pozostałych 34 proc., którzy nigdy jeszcze nie skorzystali z e-sklepu lub aukcji internetowej, aż 44 proc. (czyli 15,8 proc. ogółu polskich internautów) deklaruje, że spróbuje tego w przyszłości.

– To bardzo dobre dane. Należy jednak pamiętać, że prawdopodobnie nie dotyczą one wszystkich towarów, a jedynie określonych branż, jak elektronika czy AGD. Zakupy np. spożywcze w sieci zwykle są droższe od tradycyjnych, a konsumenci szukają oszczędności

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem