Reklama

Pół miliarda na zakup filmów

Filmy dołączane do prasy i kolekcje filmowe poszerzyły rynek wideo, który był w 2009 r. wart 475 mln zł

Publikacja: 27.04.2010 04:34

W ubiegłym roku w 250 tytułach prasowych sprzedało się 9,5 mln nośników z filmami

W ubiegłym roku w 250 tytułach prasowych sprzedało się 9,5 mln nośników z filmami

Foto: Fotorzepa, Jakub Kamiński

W 2009 roku rynek wideo w Polsce, do którego zalicza się sprzedaż płyt DVD, Video CD (VCD), Blu-ray oraz m.in. płyt dodawanych do gazet i wpływy z wypożyczania filmów poza Internetem był wart 475 mln zł, o 7,5 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z szacunków firmy dystrybucyjnej TiM Film Studio opracowanych na podstawie danych GfK Polonia.

Sprzedaż wszystkich tych nośników spadła do 20,5 mln – to o 24 proc. mniej niż rok wcześniej, ale zwiększyły się wpływy z sprzedaży droższych płyt, np. Blu-ray. Wzrost rynek zawdzięcza też płytom z filmami insertowanymi do gazet i magazynów oraz tzw. bookletom, czyli kolekcjom filmowym (płyta DVD z książką).

– Te formy sprzedaży są źródłem boomu na rynku wideo w ostatnich latach. Wydatki konsumentów na edycje prasowe szacujemy w 2009 r. na 140 mln zł – mówi „Rz” Marek Trojak, prezes TiM Film Studio.

W ubiegłym roku w 250 tytułach prasowych sprzedało się 9,5 mln nośników z filmami (w 2008 rynek był wart 105 mln zł, trafiło na niego 15 mln nośników). Wzrost wpływów mimo spadku sprzedanych egzemplarzy to efekt tego, że wydawcy odchodzą od dorzucania filmów do wydań swoich gazet i czasopism na rzecz kolekcji filmowych, które są droższe i ukazują się w mniejszych nakładach.

Łączna sprzedaż filmów DVD, VCD i Blue-ray w tradycyjnych sklepach spadła. W 2009 roku kupiliśmy ich 10,6 mln sztuk o 7,8 proc. mniej niż rok wcześniej, a przeznaczyliśmy na nie 295 mln zł, o 1,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Jak mówi Marek Trojak, w porównaniu z 2008 rokiem widać wyraźny spadek sprzedaży Video CD – o ponad 16 proc. Ten nośnik będzie powoli znikał z rynku.

Reklama
Reklama

– Widoczne jest odchodzenie klientów od nośnika VCD i szybki, ale z niskiego poziomu startu wzrost rynku Blu-ray. Te tendencje utrzymają się w najbliższych latach. Spodziewam się wtedy zwiększenia się łącznej sprzedaży DVD i BD w stosunku do 2009 czy 2008 r. – mówi Marek Trojak.

Rynek sprzedaży płyt DVD był stabilny, ponadtrzykrotnie zwiększyła się za to sprzedaż płyt Blu-ray. Mimo tak dużego wzrostu Blu-ray wciąż jest to jednak mała część rynku (wartościowo zapewnia 5,5 proc. wpływów ze sprzedaży filmów, mniej niż VCD).

Nie maleją też wpływy z wypożyczania filmów. W ubiegłym roku wydatki klientów wypożyczalni lekko wzrosły, do 40 mln zł, a wypożyczeń było tyle, co rok wcześniej – 6 mln.

Według Trojaka pokazuje to, że tzw. wideo na żądanie oferowane przez dostawców płatnej telewizji oraz w Internecie nie stanowią jeszcze znaczącej konkurencji dla tradycyjnej sprzedaży filmów.

I to mimo że tego typu serwisy poszerzają ofertę. W ostatnich miesiącach mocno rozbudowały się takie serwisy, jak Ipla czy TV Screen czy Iplex, powstał też serwis video on demand w Onecie. Usługi takie oferują już praktycznie wszyscy znaczący dostawcy telewizji w Polsce.

Globalnie branża obawia się jednak, że tego typu usługi mogą zagrozić wypożyczalniom w przyszłości.

Reklama
Reklama

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail]

[ramka][b]przyspieszenie w sieci[/b]

Globalnie w najbliższych latach najszybciej będą się zwiększały wpływy z filmów udostępnianych w Internecie. Według danych PwC w latach 2009 – 2013 przychody z filmów legalnie ściąganych z sieci będą rosły w tempie 37,7 proc. rocznie, a wpływy z abonamentu za serwisy z filmami – o 18,2 proc. rocznie. Tradycyjne wypożyczalnie, które zyskują w czasach kryzysu, długofalowo będą tracić na rzecz Internetowych serwisów wideo na żądanie. [/ramka]

W 2009 roku rynek wideo w Polsce, do którego zalicza się sprzedaż płyt DVD, Video CD (VCD), Blu-ray oraz m.in. płyt dodawanych do gazet i wpływy z wypożyczania filmów poza Internetem był wart 475 mln zł, o 7,5 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z szacunków firmy dystrybucyjnej TiM Film Studio opracowanych na podstawie danych GfK Polonia.

Sprzedaż wszystkich tych nośników spadła do 20,5 mln – to o 24 proc. mniej niż rok wcześniej, ale zwiększyły się wpływy z sprzedaży droższych płyt, np. Blu-ray. Wzrost rynek zawdzięcza też płytom z filmami insertowanymi do gazet i magazynów oraz tzw. bookletom, czyli kolekcjom filmowym (płyta DVD z książką).

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Media
Zygmunt Solorz odwołany. Cyfrowy Polsat ma nowego prezesa
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Reklama
Reklama