Murdoch na zakupach

News Corp. chce za ponad 11 mld dol. przejąć brytyjską telewizję BSkyB

Publikacja: 16.06.2010 02:16

James Murdoch, syn Ruperta, był już prezesem telewizji BSkyB. Jej przejęcie będzie największym zakup

James Murdoch, syn Ruperta, był już prezesem telewizji BSkyB. Jej przejęcie będzie największym zakupem w karierze jego taty

Foto: AFP

Gigant medialny Rupert Murdoch, szef News Corporation i właściciel kilkudziesięciu gazet, stacji telewizyjnych i portali internetowych, złożył ofertę kupna za 11,6 mld dol. 60,9 proc. udziałów w BSkyB, jednej z największych płatnych telewizji na Wyspach.

Do amerykańskiego koncernu już należy 39,1 proc. BSkyB. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, roczne przychody brytyjskiego oddziału News Corp. (do firmy należą też m.in. dzienniki „Sunday Times” oraz „The Sun”) osiągną ok. 8 mld funtów rocznie. Drugi największy gracz na rynku BBC generuje 4,6 mld funtów.

– Prawdopodobieństwo, że transakcja dojdzie do skutku, oceniam na 80 proc. Akcjonariusze BSkyB powinni być usatysfakcjonowani ceną – powiedział Agencji Reutera Alex DeGroote, analityk banku inwestycyjnego Panmure. Na wieść o ofercie podniósł rekomendację dla BSkyB ze „sprzedawaj” do „kupuj”.

Optymizmu Panmure nie podziela jednak BSkyB, które uznało, że oferta News Corp. opiewająca na 700 pensów za akcję, o 17 proc. więcej niż poniedziałkowa cena walorów spółki na giełdzie w Londynie, jest zbyt niska. Rada nadzorcza gotowa byłaby zaakceptować cenę 800 pensów. News Corp. na razie nie zareagowało na propozycję. Firmy jednak ustaliły, że rozmowy będą trwały – jeśli trzeba – nawet do 2012 r. Na wieść o ofercie akcje BSkyB zyskały 16,7 proc., osiągając 707 pensów.

Eksperci firmy maklerskiej Numis nie wątpią jednak, że do gigantycznej fuzji medialnej dojdzie. „Transakcja zostanie sfinalizowana w cenie między 700 a 800 pensów za akcję. Atrakcyjna jest dobra kondycja finansowa BSkyB” – napisali w komentarzu.

W zakończonym w marcu trzecim kwartale fiskalnym firmy operator płatnej TV miał 2,2 mld dol. przychodu, a liczba klientów była 10 proc. wyższa niż przed rokiem. Ewentualne kupno udziałów przez News Corp. musi zostać zaakceptowane przez brytyjskie władze antymonopolowe.

Analitycy nie są pewni, dlaczego News Corp. tak bardzo zależy na przejęciu 100 proc. udziałów w BSkyB. Dzięki posiadanemu pakietowi Rupert Murdoch już ma decydujący wpływ na spółkę. Obie firmy ściśle współpracują od prawie 20 lat. Jedną z przyczyn może być chęć zmniejszenia zależności News Corp. od wpływów z reklam. To one stanowią najważniejsze źródło przychodów gazet i portali, głównych składników imperium Murdocha. Tyle że reklamy są powiązane z cyklem gospodarczym. Bazujący na miesięcznych abonamentach BSkyB oferuje większą stabilność przychodu. „Chcemy skonsolidować nasz główny biznes, z którym jesteśmy związani od dwóch dekad” – czytamy w oświadczeniu News Corp.

– Płatna telewizja w Europie Zachodniej jest jednym z naszych priorytetów – powiedział James Murdoch, syn Ruperta, odpowiadający za działania koncernu w Europie i Azji.

[ramka][srodtytul]Imperium news corp.[/srodtytul]

Medialne grupa News Corp. rozciąga się od Wysp Fidżi przez Australię i Indie po obie Ameryki. Perełkami w koronie są prestiżowy dziennik „The Wall Street Journal”, „The Times” oraz amerykańska sieć kablowa Fox. Do Ruperta Murdocha należą jednak także tabloidy takie jak brytyjski The Sun” czy „New York Post” z USA. Majątek 79-letniego potentata mediów wyceniany jest na 6,3 mld dol. [/ramka]

Gigant medialny Rupert Murdoch, szef News Corporation i właściciel kilkudziesięciu gazet, stacji telewizyjnych i portali internetowych, złożył ofertę kupna za 11,6 mld dol. 60,9 proc. udziałów w BSkyB, jednej z największych płatnych telewizji na Wyspach.

Do amerykańskiego koncernu już należy 39,1 proc. BSkyB. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, roczne przychody brytyjskiego oddziału News Corp. (do firmy należą też m.in. dzienniki „Sunday Times” oraz „The Sun”) osiągną ok. 8 mld funtów rocznie. Drugi największy gracz na rynku BBC generuje 4,6 mld funtów.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie