Wydawnictwa szukają innowacji i czytelników

Miniseriale w Internecie, własne linie kosmetyków i gry komputerowe – wydawcy kolorowych magazynów walczą o nowe źródła wpływów

Publikacja: 05.07.2010 05:28

Wydawcy kolorowych magazynów walczą o nowe źródła wpływów

Wydawcy kolorowych magazynów walczą o nowe źródła wpływów

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Statystyki pokazujące, jak funkcjonują tradycyjne modele zarabiania na magazynach, nie są za oceanem zachwycające – wynika z raportu, jaki właśnie wydała Międzynarodowa Federacja Wydawców Czasopism (FIPP), by pokazać wydawcom dobre pomysły na innowacje w wydawniczym biznesie.

Publishers Information Bureau (PIB) wyliczyło np., że w 2009 roku amerykańskie magazyny (głównie wskutek kryzysu na reklamowym rynku) miały o jedną czwartą stron reklamowych mniej niż w 2008. Z kolei Magazine Publishers of America (MPA) podsumowało, że 227 z 249 magazynów, jakie monitoruje, odnotowało spadek wpływów z reklam w 2009 roku w porównaniu z rokiem 2008.

Mimo to wszędzie na świecie wielu wydawców całkiem dobrze sobie radzi, m.in. dzięki umiejętnemu wykorzystaniu Internetu. – Media, w szczególności papierowe, czeka dramatyczny czas, w którym muszą zdecydować, czym chcą się stać w przyszłości. Sądzę, że sobie z tym poradzą. Ludzie kupują określone marki – w tym przypadku tytuły gazet czy magazynów, kupują też te tytuły, w których piszą określeni autorzy. I to będzie dalej działało, tyle że w coraz bardziej cyfrowej postaci – mówi „Rz” Tom Bernardin, prezes sieci agencji reklamowych Leo Burnett Worldwide.

Raport FIPP pokazuje, które magazyny już sobie z tym wyzwaniem poradziły i udanie odnajdują nowych odbiorców w Internecie. Np. hiszpańskie pismo kobiece „Hola!” uruchomiło w Internecie HolaTV, która w dobrej jakości na żywo relacjonuje pokazy mody. Działa też strona Hola. com, gdzie m.in. pokazywane są w HD cykle programów o rodzinie królewskiej.

– Od uruchomienia strony pracuje nad nią dedykowany zespół redakcyjny – mówi Alicia Hummel, koordynatorka International Business Editions HolaTV. Firma ma już własne studio telewizyjne. W październiku ubiegłego roku ta strona magazynu odnotowała 59 milionów wejść. Z kolei liczący 75 lat holenderski magazyn kobiecy „Libelle” w swojej internetowej telewizji pokazywał już np. autorski reality show pt. „Casa Libelle” (bohaterkami były czytelniczki zarządzające pensjonatem). Produkował też własny minithriller o redaktorkach prześladowanych przez czytelników, którym nie podobały się ich teksty.

Z kolei wydawca National Geographic znalazł swoje miejsce na cyfrowym rynku gier – w Internecie ma płatny serwis społecznościowy NatGeoGames, gdzie można zagrać w proste gry, ale wydaje też gry sprzedawane w sklepach, np. „Zagubiony grobowiec Heroda”.

Osobną rzeczą jest działalność wydawców związana z modą na technologiczne nowinki, takie jak iPad, e-papier czy smartfony, ale także w nich branża pokłada wielkie nadzieje, podobnie jest z bardzo popularnymi już w Azji dwuwymiarowymi tagami, które zamieszczone na okładce pisma po zeskanowaniu komórką umożliwiają np. obejrzenie w telefonie materiałów wideo uzupełniających wydania papierowe. Kiedy magazyn „US Golf Digest” załączył w ten sposób filmy edukujące do gry w golfa, w dwa tygodnie aplikację do jej odtworzenia w komórce pobrało 18 tys. czytelników. Wydawnictwo Hearst planuje z kolei wypuścić na rynek w tym roku własny e-czytnik prasy pod nazwą Skiff. Istotnym źródłem przychodów wydawców stają się aplikacje na smartfony. – Guardian w miesiąc od premiery zarobił na swojej aplikacji do czytania gazety przez komórkę 3,2 mln dol.

Ale sposobów na zarabianie przy wykorzystaniu swojej znanej marki magazyny mają więcej i często są one naprawdę zaskakujące – w Brazylii magazyn dla nastolatek „Capricho” ma np. m.in. własną linię kosmetyków dla nastolatek.

Statystyki pokazujące, jak funkcjonują tradycyjne modele zarabiania na magazynach, nie są za oceanem zachwycające – wynika z raportu, jaki właśnie wydała Międzynarodowa Federacja Wydawców Czasopism (FIPP), by pokazać wydawcom dobre pomysły na innowacje w wydawniczym biznesie.

Publishers Information Bureau (PIB) wyliczyło np., że w 2009 roku amerykańskie magazyny (głównie wskutek kryzysu na reklamowym rynku) miały o jedną czwartą stron reklamowych mniej niż w 2008. Z kolei Magazine Publishers of America (MPA) podsumowało, że 227 z 249 magazynów, jakie monitoruje, odnotowało spadek wpływów z reklam w 2009 roku w porównaniu z rokiem 2008.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie