Rośnie sprzedaż tabletów.

Za dwa lata będzie się sprzedawać ponad 80 milionów tabletów rocznie – przewidują najnowsze prognozy ekspertów rynku komputerowego

Publikacja: 19.12.2010 00:01

Rośnie sprzedaż tabletów.

Foto: ROL

Szał na tablety ogarnie cały świat, przede wszystkim jednak Stany Zjednoczone, gdzie w tym roku zakupionych zostanie ponad 60 proc. wszystkich takich urządzeń sprzedanych na świecie - podaje eMarketer w swoich najnowszych przewidywaniach.

Według nich globalnie w tym roku tablety kupi 15,7 miliona ludzi (z tego 9,7 miliona znajdzie właściciela właśnie w USA). W przyszłym roku nabywców elektronicznej nowinki będzie już jednak na świecie o wiele więcej, bo 43,6 miliona, a w 2012 roku sprzedaż tabletów ma wynieść 81,3 miliony sztuk.

– Patrząc wstecz na poprzednie udane starty takiego sprzętu, jak komputery osobiste, gier wideo na konsole oraz odtwarzacze płyt DVD i plików mp3, popularność napędzanego przez iPada firmy Apple rynku tabletów rośnie bardzo szybko. W ciągu zaledwie kilku miesięcy rynek tabletów ewoluował z zaledwie startującej do rozbudowanej gałęzi przemysłu z milionami sprzedanych urządzeń i perspektywami szybkiego wzrostu – konstatują eksperci z eMarketera.

Przewidywany szybki wzrost w przyszłych latach nie powinien dziwić. Trzeba pamiętać, w tym roku sprzedaż napędzającego ten rynek iPada dopiero debiutuje oficjalnie w kolejnych państwach. A to właśnie ten tablet będzie w ciągu najbliższych lat popularyzował tablety na świecie. W tym roku na świecie iPady będą stanowić 85 proc. wszystkich sprzedanych tabletów. W 2012 roku ten odsetek wyniesie nieco mniej (69 proc.), ale iPad wciąż będzie w branży dominował. Na rynku będą się jednak pojawiały kolejne kolejne tego typu urządzenia. Już mamy Galaxy Samsunga, a w planach na przyszły rok jest chociażby wprowadzenie na rynek PlayBooka BlackBerry.

W Polsce sieci Media Markt i Saturn sprzedają iPady dopiero od początku grudnia. Jak przyznają, zainteresowanie tym sprzętem jest bardzo duże, zwłaszcza teraz, w sezonie prezentowym. Jak podaje także sprzedający już iPady masowo Komputronik, nabywców znalazło już w tej sieci co najmniej kilkaset sztuk, a wszystkie kolejne na bieżąco znajdują nowych właścicieli.

Jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży iPada w sklepach, według nieoficjalnych informacji na polskim rynku było już ok. 20 tys. iPadów, które wielbiciele nowinek kupowali zagranicą lub przez serwisy aukcyjne w Internecie.

W Polsce przeszkodą jest jednak ich cena (w Media Markt iPad kosztuje 2,1- 3,3 tys. zł, w Komputroniku - 1999 zł). Jak mówił "Rz" Piotr Kubiszewski, prezes e-Kiosku, spółki, która dystrybuuje elektroniczne wydania gazet i czasopism w Polsce, dlatego, mimo całego szału na tablety, iPad sprzedawany od niedawna w dużych sieciach handlujących sprzętem RTV, nie będzie się tu cieszył tak szerokim zainteresowaniem, jak na Zachodzie. – 3 tys. złotych za taki tablet, to jednak dużo – uważa Kubiszewski.

W grupach lepiej usytuowanych finansowo posiadanie iPada, jeszcze zanim trafił do oficjalnej sprzedaży, było jednak w tym roku w dobrym tonie. W Rosji, mimo że iPad nie jest jeszcze oficjalnie dostępny, mają go już dziesiątki tysięcy ludzi. Aplikacje na iPada i tablety wprowadzają kolejne media. W tym tygodniu w App Store darmową aplikację na iPada udostępniła np. telewizja CNN.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju