Dla małych firm wydatki na obsługę księgową często są jednym z największych kosztów funkcjonowania. Rzadko kiedy podmioty tego typu prowadzą księgowość samodzielnie, zazwyczaj korzystają z pomocy biur rachunkowo-księgowych, płacąc za to w zależności od wachlarza usług do kilkuset złotych miesięcznie.
Często są to najprostsze usługi, z którymi przedsiębiorca poradziłby sobie samodzielnie, gdyby miał odpowiednie aplikacje informatyczne. Dlatego w odpowiedzi na rosnące potrzeby pojawiają się w sieci serwisy zajmujące się obsługą księgową najmniejszych firm. – Powstają za unijne pieniądze. Zobaczymy, jak sobie poradzą, gdy przejdą na własny garnuszek – uważa Wojciech Narkiewicz, prezes spółki Power Media, która prowadzi ifirmę.pl. Serwis był jednym z pionierów rynku. Ma już ok. 10 tys. klientów. Na tym rynku są równie obecne największe polskie firmy IT, jak krakowski Comarch.
[wyimek]40- 80 zł kosztuje miesięcznie korzystanie z internetowego serwisu księgowego[/wyimek]
Miesięczny abonament w takim serwisie nie przekracza kilkudziesięciu złotych. Zazwyczaj na początek przez kilka tygodni można testować serwis bezpłatnie. Klienci nie muszą również inwestować w oprogramowanie. Do korzystania z usług wystarczy komputer z dostępem do Internetu. Coraz częściej serwisy są rozbudowywane o usługi doradcze z zakresu księgowości czy doradztwa podatkowego. Z niektórych z nich można korzystać za pośrednictwem telefonu komórkowego. – Istotą rozwiązania było dla nas stworzenie takiego narzędzia, które pozwalałoby użytkownikowi na natychmiastowy dostęp do niezbędnych informacji – mówi Tomasz Kozielski, jeden z twórców serwisu mKsiegowa.pl.