Zbliża się premiera laptopa Google z systemem Chrome

Dominacja w Internecie nie wystarczy, czas na rynek sprzętu i walkę z Microsoftem

Aktualizacja: 21.05.2011 18:55 Publikacja: 21.05.2011 01:28

Główna kwatera Google w Mountain View w Dolinie Krzemowej

Główna kwatera Google w Mountain View w Dolinie Krzemowej

Foto: AFP

 

Zbliżająca się premiera Google Chromebooka, czyli przygotowanych wspólnie z firmami Acer i Samsung laptopów firmowanych przez Google, otwiera nowy rozdział rywalizacji tej firmy z Microsoftem.

Największy na świecie producent oprogramowania co rok sprzedaje systemy operacyjne Windows i pakiety oprogramowania biurowego Office warte niemal 40 mld dol. Google jednak przekonuje, że tradycyjne oprogramowanie nie jest już potrzebne wielu konsumentom i firmom.

Innowacja czy kłopot?

– Chromebook będzie produktem nieco zbliżonym w swojej idei do tabletu z jednej strony, a z drugiej do tzw. cienkiego klienta (czyli lekkiej końcówki dużego systemu informatycznego – przyp. red.) – mówi Damian Godos, analityk rynku hardware w firmie IDC Polska. Według niego sukces pozbawionych tradycyjnego systemu operacyjnego komputerów w biznesie nie jest pewny. – Trudno sobie wyobrazić, by mógł znaleźć tam szersze zastosowanie ze względu na ograniczenia platformy i polityki bezpieczeństwa firm – przekonuje Godos.

– Zarządzanie flotą takich komputerów może być łatwiejsze niż w przypadku tradycyjnych maszyn. Niektóre zadania wymagają tylko przeglądarki. Trudno jednak komentować produkt, którego jeszcze nie ma  na rynku – powiedział „Rz" przedstawiciel  jednej z największych polskich spółek informatycznych.

– Uważamy, że współczesne skomplikowane systemy komputerowe są torturą dla użytkowników – przekonywał niedawno Sergey Brin, jeden ze współzałożycieli Google'a.

Firmy wątpiące w przydatność komputerów zawierających tylko przeglądarkę internetową i korzystających z usług takich konkurencyjnych firm sieciowych jak Salesforce.com, Google kusi elastycznymi kosztami. Gigant będzie m.in. wypożyczał komputery za 28 dol. miesięcznie za sztukę.

Cel: konsumenci

Według Damiana Godosa z IDC Chromebook, jeśli odniesie sukces, będzie produktem zdecydowanie konsumenckim. By zwiększyć atrakcyjność produktu dla tej grupy razem z komputerami na rynku pojawi się usługa Google Music. To internetowa szafa grająca, do której można wgrać pliki muzyczne i przesyłać strumieniowo do swojego komputera (którego dysk będzie miał tylko 16 GB pojemności).

Przywiązanie użytkowników urządzeń do sieciowych usług Google'a uderza nie tylko w sprzedaż Windows i pakietu Office, ale także ma zwiększyć oglądalność reklam wyświetlanych przez Google np. przy wynikach wyszukiwania. To zła informacja dla Microsoftu, który wciąż nie znalazł sposobu na zarabianie na reklamie w sieci.

W ostatnim kwartale dział online giganta przyniósł ponad 720 mln dol. strat.

Laptopy Google'a w pierwszej kolejności pojawią się w sprzedaży w USA, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hiszpanii i Holandii. W Polsce prawdopodobnie w lipcu.

Zbliżająca się premiera Google Chromebooka, czyli przygotowanych wspólnie z firmami Acer i Samsung laptopów firmowanych przez Google, otwiera nowy rozdział rywalizacji tej firmy z Microsoftem.

Największy na świecie producent oprogramowania co rok sprzedaje systemy operacyjne Windows i pakiety oprogramowania biurowego Office warte niemal 40 mld dol. Google jednak przekonuje, że tradycyjne oprogramowanie nie jest już potrzebne wielu konsumentom i firmom.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem