Wpływy z reklamy w Internecie mają rosnąć wolniej

Wpływy z reklamy w sieci na dojrzałych rynkach Europy Zachodniej będą w najbliższych latach rosły coraz wolniej. Ale w tym roku wzrost będzie szybszy, niż do niedawna zakładano

Publikacja: 18.12.2011 19:47

Wpływy z reklamy w Internecie mają rosnąć wolniej

Foto: Bloomberg

Polska z tegorocznym, zakładanym przez firmy na 20-25 proc., wzrostem wpływów z reklamy internetowej wypada wręcz rewelacyjnie na tle szacunków dla państw Europy Zachodniej. Jak określa eMarketer, mogą one bowiem w tym roku liczyć na wzrost rynku o 12,8 proc. (do 24,5 mld dol.).

Ale po 2012 r. tempo zwiększania przychodów z reklam w Internecie zacznie spadać. W 2015 r. rynek zwiększy się już rok do roku o mniej niż 10 proc. (dokładnie - o 9,1 proc.), za to jego wartość sięgnie 37,9 mld dol.

Analitycy z eMarketera podkreślają jednak, że podnieśli tegoroczne prognozy wzrostu dla zachodniej Europy. Poprzednie zakładały, że rynek powiększy się o 12,5 proc.

W miarę pogłębiania się obaw o sytuację ekonomiczną w strefie euro na wszystkich dużych rynkach widać odpływ reklamodawców z mediów tradycyjnych do onlineowych. Reklamodawcy bardziej niż kiedykolwiek cenią sobie teraz efektywność kosztową, elastyczność i możliwość mierzenia internetowych reklam # komentuje Karin von Abrams, autorka raportu eMarketera.

Jak podawała niedawno grupa domów mediowych ZenithOptimedia Group, na jednym z największych reklamowych rynków europejskich - w Wielkiej Brytanii w 2014 r. wpływy z reklamy w sieci będą już sięgać jednej trzeciej wszystkich reklamowych przychodów.

Podobnie jak na rynku amerykańskim, także w Europie Zachodniej motorem jest reklama wideo w sieci i mobilna -  kierowana do tych internautów, którzy do sieci wchodzą przez smartfony.

Boom na coraz bardziej zaawansowane telefony komórkowe, na których oglądanie wideo staje się codzienną czynnością, sprawi, że do 2015 r. wpływy z takiej reklamy w regionie będą rosły każdego roku średnio aż o 52 proc., a już w przyszłym roku przekroczą 1 miliard dolarów.

W Polsce, gdzie rynek reklamy w sieci ma zdaniem branży szansę dobić w tym roku po raz pierwszy do 2 mld zł, przebojem stają się reklamy wideo w Internecie-  W ciągu roku ten segment wzrósł o 66 proc. -  komentował Piotr Kowalczyk, prezes organizacji IAB Polska zrzeszającej firmy działające w sieci, w ostatnim raporcie podsumowującym rynek reklamy w sieci w Polsce po I półroczu 2011 r. W I półroczu udział spotów wideo w całym torcie reklamy w sieci zwiększył się tu z 1,8 proc. rok temu do 2,3 proc. To daje jego wartość na poziomie 21,7 mln zł.

Zdaniem ZenithOptimedia Group globalnie w tym roku Internet wygeneruje na świecie 15,9 proc. wszystkich wydatków na reklamę (czyli 72,8 mld dol.), ale w 2014 r. będzie to już 21,2 proc. (113,3 mld dol.).

Polska z tegorocznym, zakładanym przez firmy na 20-25 proc., wzrostem wpływów z reklamy internetowej wypada wręcz rewelacyjnie na tle szacunków dla państw Europy Zachodniej. Jak określa eMarketer, mogą one bowiem w tym roku liczyć na wzrost rynku o 12,8 proc. (do 24,5 mld dol.).

Ale po 2012 r. tempo zwiększania przychodów z reklam w Internecie zacznie spadać. W 2015 r. rynek zwiększy się już rok do roku o mniej niż 10 proc. (dokładnie - o 9,1 proc.), za to jego wartość sięgnie 37,9 mld dol.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie