- Aktywność internetowego giganta przyczyniła się do stworzenia 232 tys. miejsc pracy na kontynencie. Na popularności serwisu korzystają także dostawcy urządzeń mobilnych i usług internetowych – szacuje się, że w ubiegłym roku wartość sprzedaży sprzętu i dostaw łączy szerokopasmowych wyniosła 6,5 mld euro – podaje Deloitte w swoim badaniu Wpływ ekonomiczny Facebooka na Europę. Na świecie z Facebooka korzysta 750 mln ludzi. W Polsce – ponad 12 mln. W obu przypadkach liczba użytkowników ciągle rośnie, pomimo istniejących w wielu krajach lokalnych konkurentów.
Popularność serwisu nakręca coraz powszechniejszy dostęp do Internetu. Jak podał Eurostat, w Europie z Internetu korzystają już raz w tygodniu trzy czwarte Europejczyków. 56 proc. wchodzi do sieci codziennie. Tylko jedna czwarta wciąż nie korzysta wcale.
Deloitte policzył zarówno wydatki Facebooka na pensje dla zatrudnionych w portalu 600 osób, zapłacone przez firmę podatki jego zysk oraz wartość dostaw sprzętu dla firmy. - Szacuje się, że wymienione wyżej obszary działalności generują wartość dodaną w wysokości 214 mln euro (z czego 124 mln euro płynie bezpośrednio z działalności Facebooka) – podaje firma. Deloitte wliczył też do swojego podsumowania trudniejsze do oszacowania zjawiska, jak np. to, jak dzięki działaniom na Facebooku wzrosła wartość reklamowanych tam marek oraz jak wzrosła ich sprzedaż. - Osobne miejsce w analizie zajął wzrost popytu na nowoczesne technologie, stymulowany przez użytkowników portalu – podał Deloitte. Cały rynek tworzą też tworzone na Facebooku aplikacje i gry. - Deloitte szacuje, że w analizowanych krajach dochody z tej działalności wynoszą 2 mld euro. Dodatkowe 200 mln euro przynoszą spotkania i wydarzenia organizowane przez użytkowników portalu – podaje raport. - Dodatkowe przychody pochodzą z budowy i modyfikacji korporacyjnych stron internetowych, które muszą w obecnych czasach być kompatybilne z serwisem społecznościowym. Niemałe znaczenie ma także działalność reklamowa - ocenia się, że same wydatki na płatne reklamy to suma rzędu 700 mln euro - mówi Dariusz Nachyła, Partner zarządzający działem Technologii, Mediów i Telekomunikacji Deloitte w Europie Środkowej.
Jak podliczył Deloitte, tak liczona wartość wpływu Facebooka na gospodarki 27 krajów Unii Europejskiej i Szwajcarii w 2011 roku, z uwzględnieniem działalności innych podmiotów, wyniosła 15,3 mld euro. Zdaniem Nachyły w Polsce analogiczną wartość rynku stworzonego przez portal można oszacować na 150-200 mln euro.