Agora: rynek reklamy w Polsce w 2019 roku nadal ma szansę na wzrost

O 0,5 proc. do 2,1 mld zł spadły wydatki reklamowe w Polsce w I kwartale 2019 roku – szacuje zarządy Agory. Podtrzymuje, że w całym roku rynek reklamy może urosnąć w porównaniu z 2018 roku, choć niewiele. Podtrzymuje chęć przejęć i wierzy w kina.

Aktualizacja: 15.05.2019 14:44 Publikacja: 15.05.2019 14:42

Agora: rynek reklamy w Polsce w 2019 roku nadal ma szansę na wzrost

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Zarząd Agory spodziewa się, że wartość rynku reklamy w Polsce w 2019 roku wzrośnie, choć wzrost ten może być bliższy dolnej granicy widełek przedstawionych przy okazji publikacji wyników za 2018 rok.

- Ogółem dynamika rynku ciągle ma szansę być pozytywna – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami i analitykami Bartosz Hojka, prezes Agory. Z jego słów wynikało, że spodziewa się wzrostu bliższego dolnej granicy przedziału wskazanego wcześniej przez spółkę.

W swojej prezentacji poświęconej wynikom 2018 r. grupa wydająca m.in. „Gazetę Wyborcza” i prowadząca sieć kin Helios założyła, że w 2019 r. wydatki reklamodawców na wszystkie media urosną o 2,5-4,5 proc.

W dzisiejszej prezentacji Agora pokazała jednak szacunki, zgodnie z którymi w I kwartale br. rynek jednak skurczył się o 0,5 proc. do 2,1 mld zł.

Mediami, które w I kwartale br. odnotowały wzrost przychodów reklamowych były tylko internet (o 7,5 proc. rok do roku) i kino (o 5 proc.).

We wtorek Grupa Cyfrowy Polsat podała, że rynek reklamy telewizyjnej skurczył się rok do roku o 3,1 proc.. Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu tłumaczył, że przed rokiem wydatki reklamodawców w całym pierwszym półroczu były wyjątkowo duże m.in. ze względu na przygotowania do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Rosji.

Wpływ na sposób plasowania budżetów reklamowych mogło mieć także przesunięcie świąt wielkanocnych. W 2018 r. Wielkanoc przypadła na przełom marca i kwietnia. W tym roku wypadła w drugiej połowie kwietnia.

Stec podtrzymał we wtorek, że według Cyfrowego Polsatu wydatki na reklamę w telewizji urosną w całym 2019 r. w jednocyfrowym tempie.

Według szacunków Agory, w I kw. br. wydatki reklamowe w radiu były o 5,5 proc. niższe niż przed rokiem, w outdoorze o 7 proc., w czasopismach o 9 proc., a w dziennikach o 15 proc.

W 2018 roku rynek reklamy w Polsce urósł o 7,5 proc. Specjaliści oceniali wówczas, że w kolejnym roku rynek ten wytraci impet.

Szacunki Agory oparte są o dane z różnych źródeł: Kantar Media (dla prasy i radia), Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (dla outdooru) oraz domu mediowego Starcom (dla telewizji, kina i internetu). Przychody reklamy w sieci obejmują przychody z e-mail marketingu, reklamy graficznej, marketingu w wyszukiwarkach internetowych, przychody z reklamy wideo oraz przychody z reklamy mobilnej.

W I kwartale br. Grupa Agory wykazała 308,4 mln zł przychodu, o 10,9 proc. więcej niż rok wcześniej i o 2,6 proc. więcej niż mówiła średnia prognoz analityków ankietowanych przez PAP.

EBITDA Grupy wyniosła w tym czasie 20,6 mln zł (przed standardem MSSF16), spadając o 43,4 proc. rok do roku. Analitycy spodziewali się silniejszego ubytku i wynik okazał się o 4,6 proc. wyższy od konsensusu PAP. Na poziom EBITDA miały wpływ zdarzenia jednorazowe, głównie rezerwa na odprawy dla zwalnianych pracowników restrukturyzowanych drukarni. Po ich wyłączeniu, podał zarząd Agory, EBITDA byłaby o 7,4 proc. wyższa niż przed rokiem i wyniosłaby 26,2 mln zł.

Skonsolidowany wynik netto przypadający na akcjonariuszy Agory za pierwsze trzy miesiące br. był ujemny: strata wyniosła 5 mln zł. Była więc nieco mniejsza niż zakładali analitycy (5,5 mln zł).

Coraz ważniejszymi biznesami Agory są kina i dystrybucja filmów. W I kwartale br. przychody grupy w segmencie obejmującym oprócz tych dwóch typów działalności także sprzedaż wydawnictw książkowych wyniosły 158 mln zł, o 37,3 proc. więcej niż przed rokiem.

Z wyłączeniem książek, przychody segmentu urosły o prawie 40 proc. do 136 mln zł.

Kina Helios, których co roku przybywa, zanotowały w tym czasie 16-proc. wzrost przychodów ze sprzedaży biletów, prawie 29-proc. wzrost wpływów barów kinowych oraz 9,5-proc. wzrost wpływów z reklamy na dużym ekranie.

W I kwartale br. kina w Polsce sprzedały 18,8 mln biletów, o 8,6 proc. więcej niż przed rokiem. Helios podał, że w jego wypadku frekwencja urosła o 19 proc. do 4,5 mln sztuk.

Według Tomasza Jagiełło, prezesa Heliosa w pierwszych tygodniach II kwartału br. frekwencja w kinach była wyższa niż przed rokiem. Zarząd Agory zakłada ostrożnie, że cały rok będzie nie gorszy pod tym względem niż ubiegły.

- Kwiecień i pierwsza połowa maja przyniosły nam nadwyżkę w stosunku do poprzedniego roku. Trochę zawdzięczamy to odwróceniu trendu pogodowego. Wydawało się, że mamy trwałe zjawisko ocieplenia, a jak jest wystarczy spojrzeć wyglądając za okno – powiedział Jagiełło.

Według niego 2019 r. będzie najlepszym rokiem działalności NextFilmu, czyli firmy dystrybuującej filmy kinowe.

Natomiast mimo wzrostu rynku reklamy internetowej, Agora należała do graczy, którzy w I kw. br. odnotowali spadek przychodów w segmencie internetowym. Właściciel Gazeta.pl tłumaczy to zamknięciem w ubiegłym roku reklamowej sieci afiliacyjnej Agora Performance. Dodatkowo segment odnotował niższe wpływy z ogłoszeń oraz pozostałych usług internetowych w serwisach rekrutacyjnych – podała giełdowa spółka.

Segment prasowy Agory ucierpiał kolejny raz za prawą trudnego rynku. Jego przychody spadły o 7 proc. przede wszystkim za sprawą niższych wpływów reklamowych, na co miało wpływ wyłączenie czterech tytułów czasopism. Wpływy ze sprzedaży cyfrowej i egzemplarzy w wersji papierowej „Gazety Wyborczej”, ale segment zanotował stratę. Bartosz Hojka zapowiedział dalsze prace nad jego optymalizacją.

Lepiej niż rynek radził sobie AMS – największa w kraju firma reklamy zewnętrznej, należąca do Agory. Wpływy firm reklamy zewnętrznej zmalały rok do roku o 7 proc., a w wypadku AMS spadek był symboliczny – mówił Hojka. Wpływy reklamowe Agory w segmencie reklamy zewnętrznej spadły o 1,1 proc.. do 35,1 mln zł. Za sprawą wzrostu kosztów dużo silniej spadła natomiast EBITDA segmentu.

Zarząd podtrzymał plan rozwoju zakładający przejęcia. Podał, że negocjacje z konsorcjum bankowym o 0,5 mld zł kredytu trwają.

Przed publikacją wyników zarząd Agory przedstawił rekomendację co do wypłaty dywidendy. Ma ona wynieść 0,5 zł na akcję.

Akcja Agory kosztuje dziś na GPW o godz. 10.35 12,35 zł, o 1,2 proc. mniej niż we wtorek.

Zarząd Agory spodziewa się, że wartość rynku reklamy w Polsce w 2019 roku wzrośnie, choć wzrost ten może być bliższy dolnej granicy widełek przedstawionych przy okazji publikacji wyników za 2018 rok.

- Ogółem dynamika rynku ciągle ma szansę być pozytywna – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami i analitykami Bartosz Hojka, prezes Agory. Z jego słów wynikało, że spodziewa się wzrostu bliższego dolnej granicy przedziału wskazanego wcześniej przez spółkę.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane