Reklama

TV Trwam ma miejsce na multipleksie

Telewizja Trwam i dziecięcy kanał TVP ABC dostały miejsce na multipleksie telewizji cyfrowej. Poinformowała o tym Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Publikacja: 05.07.2013 14:15

TV Trwam ma miejsce na multipleksie

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak matp Mateusz Pawlak

Rada już raz, w innym konkursie, odmówiła miejsca na multipleksie katolickiemu nadawcy, twierdząc, że nie ma on wystarczającego zabezpieczenia finansowego. Nadawca Trwam, fundacja ojca Tadeusza Rydzyka Lux Veritatis oprotestowała tę decyzję. Przez miasta, także w USA, przeszły marsze protestacyjne. Do Rady miesiącami płynęła lawina listów. Sprawą zajmowały się wielokrotnie komisje sejmowe i senackie. – O ile w pierwszym konkursie, w jakim brała udział, Fundacja Lux Veritatis nie pokonała barier związanych z wymogami finansowymi dla nadawców i nie zagwarantowała finansowania dla stacji, tym razem jej oferta znacznie różniła się od poprzedniej – mówił Jan Dworak przewodniczący KRRiT.

Jak podaje, przede wszystkim spadło zadłużenie długoterminowe fundacji. W 2010 roku sięgało jeszcze 69 mln zł, rok później: 43 mln, zł, a na ten rok Luv Veritatis zakłada już, że długoterminowanych zobowiązań w ogóle mieć nie będzie. – Stopa zadłużenia fundacji zmniejszyła się z 79 proc. w 2010 roku do 28 proc. w 2012 roku – podał Dworak. Natomiast stopa pokrycia majątku kapitałem własnym, która w 2010 roku wynosiła 21 proc., w 2012 roku sięgała już 72 proc. – Zaprezentowana przez fundację promesa ze SKOK-u na 15 mln zł redukuje ryzyko związane z przychodami fundacji pochodzącymi wcześniej z datków i darowizn – mówił Dworak. W pierwszym roku nadawania kanału w ramach naziemnej telewizji cyfrowej nadawca zazwyczaj inwestuje w niego ok. 20 mln zł.

O zamieszczenie na multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej kanału społeczno-religijnego w kwietniu przyszłego roku obok fundacji Lux Veritatis ubiegała się też spółka Wieczorna Sp. z o.o., ale jej wniosek odpadł z przyczyn formalnych. – Spółka nie miała zapisanej w KRS możliwości nadawania programów telewizyjnych -  podała KRRiT. Pierwotnie kanał społeczno-religijny chciała mieć też spółka Platformy Mediowej Point Group, ale się z tego zamiaru wycofała.

Dziś KRRiT przyznała też koncesję na nadawanie kanału dziecięcego. O to miejsce oprócz TVP ubiegał się Polsat z kanałem Polsat Kids. Wygrała TVP. – Zadecydowała różnorodnośc programowa zgłoszonych propozycji., bo oba kanały spełniły wszystkie inne warunki. TVP zagwarantował mniejszą ilość powtórek i bogate archiwa z polską twórczością – podał Jan Dworak.

KRRiT pozostały jeszcze do rozdysponowania dwa miejsca na multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej: jedno dla kanału edukacyjno-poznawczesgo, drugie dla stacji filmowej. Kanały wybrane w tych kategoriach mają zostać ogłoszone przez wakacjami parlamentarnymi, czyli przed końcem lipca.

Reklama
Reklama

Najwięcej firm interesuje się nadawaniem kanału o charakterze edukacyjno-poznawczym. Są to: Discovery Polska (z kanałem DMAX), Edusat, TVR (zaproponowała kanał TVE), Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe (kanał TV Spectrum), należąca do giełdowej Platformy Mediowej Point Group spółka MediaWorks, TVS oraz Apella – firma powiązana z wydawcą tygodnika „Sieci".

O miejsce dla stacji filmowej rywalizują cztery firmy. Są to: spółka TV Film, założoną przez ZPR, Stowarzyszenie Filmowców Polskich oraz dystrybutora filmowego Kino Świat, Stopklatka (spółka Kina Polska TV, którą ma współfinansować w tym zakresie Agora), Polsat i Mediasat.

Rada już raz, w innym konkursie, odmówiła miejsca na multipleksie katolickiemu nadawcy, twierdząc, że nie ma on wystarczającego zabezpieczenia finansowego. Nadawca Trwam, fundacja ojca Tadeusza Rydzyka Lux Veritatis oprotestowała tę decyzję. Przez miasta, także w USA, przeszły marsze protestacyjne. Do Rady miesiącami płynęła lawina listów. Sprawą zajmowały się wielokrotnie komisje sejmowe i senackie. – O ile w pierwszym konkursie, w jakim brała udział, Fundacja Lux Veritatis nie pokonała barier związanych z wymogami finansowymi dla nadawców i nie zagwarantowała finansowania dla stacji, tym razem jej oferta znacznie różniła się od poprzedniej – mówił Jan Dworak przewodniczący KRRiT.

Reklama
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Media
PSPR Day 2025: Przyszłość komunikacji w erze sztucznej inteligencji
Media
Rada Cyfrowego Polsatu bez Justyny Kulki
Media
„Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym medium września
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Media
„Rzeczpospolita” z nową ofertą prenumeraty na 2026 r. Wiedza, która się opłaca
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama