Megafuzja na rynku reklamy

Francuski Publicis i amerykański Omnicom, dwie firmy działające na rynku reklamy łączą się. Stworzą największe na świecie przedsiębiorstwo w branży

Publikacja: 29.07.2013 15:08

Megafuzja na rynku reklamy

Foto: Bloomberg

Publicis Groupe SA i Omnicom Group Inc. zostaną scalone, tworząc tym samym największe na świecie przedsiębiorstwo reklamowe, którego wartość przekroczy 35 mld dol. a obroty sięgną poziomu 23 mld dol rocznie. Spółka zostanie nowym liderem branży detronizując WPP Plc.

Udziałowcy obu firm podzielą się ich akcjami po połowie. Na konferencji w Paryżu dyrektorzy wykonawczy obu przedsiębiorstw zdradzili, że pozostaną na swoich stanowiskach. Fuzja obu firm ma się zakończyć w pierwszym kwartale 2014 roku. - Łączy nas troska o klienta – zdrzadził prezes Publicis, Maurice Levy.

Pod koniec lipca obie firmy były na etapie rozmów końcowych w sprawie złączenia przedsiębiorstw. Jak dotąd jest to największa taka transakcja na rynku reklamowym. Siedziba firmy ma znajdować się w Holandii, choć w Paryżu i Nowym Jorku pozostaną działające jej biura.

- To bardzo odważny i zaskakujący ruch  – napisał dyrektor wykonawczy WPP. - Czas pokaże, czy wywodzące się z różnych kultur firmy będą w stanie ze sobą współgrać  – dodał. Fuzję skrytykował David Jones, prezes wykonawczy konkurencyjnej firmy Havas SA. – To umowa, która uszczęśliwi dwie osoby, a 130 tys. pozostawi zdezorientowanych. Dziś klienci chcą żeby firmy reklamowe były szybsze, sprawniejsze i bardziej przedsiębiorcze. Nie bardziej złożone, z rozbudowaną biurokracją – powiedział.

Przez pierwszy rok prezesem nowej spółki będzie obecny szef Omnicom. W kolejnym roku zostanie zastąpiony przez Elisabeth Badinter z Publicis. Fotel prezesa po 30 miesiącach integracji obejmie Maurice Levy. Ten zamierza zdobyć klientów na nowych rynkach, takich jak chiński oraz poszerzyć działalnośc na reklamodawców działających w sferze cyfrowej.

Publicis jest trzecią największą firmą reklamową. Do jej kientów należą Bank of America Corp., Coca-Cola Co. i BMW AG. Z usług Omnicon korzystają PepsiCo Inc., Nissan Motor Co. i Royal Philips Electronics NV.

Nieformalne rozmowy temat scalenia Omnicom i Publicis rozpoczeły się pół roku temu.

– Wszystko zaczęło się od żartu, lecz im głębiej analizowaliśmy ten pomysł, tym mniej głupi nam się wydawał – zdradził Levy.

Publicis Groupe SA i Omnicom Group Inc. zostaną scalone, tworząc tym samym największe na świecie przedsiębiorstwo reklamowe, którego wartość przekroczy 35 mld dol. a obroty sięgną poziomu 23 mld dol rocznie. Spółka zostanie nowym liderem branży detronizując WPP Plc.

Udziałowcy obu firm podzielą się ich akcjami po połowie. Na konferencji w Paryżu dyrektorzy wykonawczy obu przedsiębiorstw zdradzili, że pozostaną na swoich stanowiskach. Fuzja obu firm ma się zakończyć w pierwszym kwartale 2014 roku. - Łączy nas troska o klienta – zdrzadził prezes Publicis, Maurice Levy.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem