Reklama
Rozwiń
Reklama

Google rzuca wyzwanie Microsoftowi

Amerykański gigant internetowy zdecydował się wreszcie wejść na nasz rynek z chrombookami - innowacyjnymi komputerami bez Windowsa.

Publikacja: 07.01.2015 13:58

Google rzuca wyzwanie Microsoftowi

Google rzuca wyzwanie Microsoftowi

Foto: Bloomberg

To odważne posunięcie, bo polscy użytkownicy komputerów są bardzo konserwatywni i przywiązani do systemu operacyjnego Microsoftu (używa go ponad 81 proc. rodzimych internautów). Tymczasem chromebook działa na autorskim systemie Google'a (Chrome OS), a do tego wszystkie dane zapisuje nie na dysku, lecz w chmurze.

Mimo to na świecie chromebooki zyskują na znaczeniu. – To interesująca alternatywa. Ich sprzedaż mocno rośnie – podkreśla Przemysław Papużyński z Intel Technology Poland. Szacuje się, że w ubiegłym roku popyt na te urządzenia skoczył sześciokrotnie. W USA w sektorze edukacyjnym udział komputerów z Chrome OS przekracza 30 proc. W Europie największe udziały system Chrome OS ma w Wlk. Brytanii, Francji, krajach Beneluksu oraz Niemczech. Na świecie chromebooki mają już Lenovo, Asus czy HP. W Polsce odważył się je jako pierwszy wprowadzić Acer.

- Chromebooki to nowa kategoria produktów, będąca aktualnie w bardzo początkowej fazie zainteresowania klientów. Po pojawianiu się polskiej wersji systemu Chrome OS zaczęliśmy przygotowania razem z polskim oddziałem Google do wprowadzenia Chromebooków. Wydaje nam się, że jest to odpowiedni moment, aby urządzenia z tej kategorii znalazły swoją niszę na rynku. Jest pewna grupa klientów, którzy szukają nowego sposobu podejścia do użytkowania komputera – polegającego w głównej mierze na korzystaniu z internetu, z danych w chmurze oraz współdzieleniu sprzętu – mówi Zbigniew Feldo, Mobile Business Unit Manager w Acer Polska.

Przed Google i Acerem jednak ogromne wyzwanie. – Chodzi o edukację klientów i zmianę mentalności użytkowników komputerów, bo w tej chwili barierą po ich stronie jest brak zaufania do pracy w chmurze – przekonuje Sławomir Stanik, szef Asus Polska.

Zaufanie to jednak - jak zapewnia Leszek Hołda, prezes Integrated Solutions, spółki z grupy Orange - rośnie. Rok 2014 przyniósł podwojenie liczby klientów tej spółki, którzy zdecydowali się na komunikację z chmury. Do tego za chromebookami przemawiają szybkość włączania (poniżej 10 sekund), czas pracy na baterii (do 13 godzin), brak części mechanicznych (nie ma wentylatorów, czy dysków HD), które mogłyby się zepsuć, a nade wszystko cena (poniżej 1200 zł). Eksperci twierdzą, że takie komputery sprawdzą się m.in. wśród odbiorców korporacyjnych, gdzie użytkownik nie skopiuje i nie wyniesie cennych danych, a na jednym sprzęcie może pracować wiele osób. A także w szkołach, uczelniach i innych jednostkach oświatowych. – Na dziś komputery z systemem Chrome OS kierujemy głównie do konsumentów, ale przy współpracy z Google będziemy zdecydowanie rozszerzać zasięg na segment biznesowy i segment edukacyjno-oświatowy – dodaje Zbigniew Feldo.

Reklama
Reklama

W sukces wierzy Google. - Chrome jest jedną z najpopularniejszych przeglądarek internetowych, a chromebooki w niektórych krajach, np. w USA, są na pierwszych miejscach na listach sprzedaży komputerów przenośnych – podkreśla Piotr Zalewski, rzecznik Google Polska. – Powstaje coraz więcej dedykowanych aplikacji, które zastępują tradycyjne oprogramowanie. Chrome OS będzie umożliwiał też instalację coraz większej liczby aplikacji z systemu Android. Perspektywy są więc bardzo dobre – dodaje.

Microsoft nie czeka jednak z założonymi rękoma i ruszył z konkurencyjnym projektem. Chodzi o system operacyjny Windows 8.1 zintegrowany z usługami Bing (przeglądarka Microsoftu). Ma on automatycznie zainstalowane aplikacje oparte o Bing (mapy, wiadomości, muzyka, wideo) oraz wbudowane reklamy, dzięki czemu można obniżyć cenę komputera. Efekt? Sprzęt Asus Bing kosztuje zaledwie 899 zł. A to nie koniec wojny cenowej. Już włączają się do niej kolejni gracze segmentu PC. Dla przywiązanych do Windowsa i zapisywania danych na dysku komputera, ofertę ma HP. Jego komputer HP Stream, który na razie nie jest jeszcze dostępny w Polsce, w przeliczeniu kosztuje tylko nieco ponad 1200 zł.

Media
PTWP obejmuje większościowy pakiet akcji Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”
Media
101. ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się na YouTubie
Media
Nieoficjalnie: Warner Bros. Discovery odrzuci ofertę przejęcia przez Paramount
Media
Europa dławi się regulacjami i przegrywa wyścig o AI
Media
Miliarder z Hongkongu może trafić za kratki na resztę życia. Sąd: mózg spisków
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama